بريكس، پيشران اراده جمعي براي چندجانبه‌گرايي است

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۰۰:۲۵:۱۰
کد خبر: ۳۱۲۸۲۵

معاون سياسي وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران گفت: رسالت چندجانبه‌گرايي، ايجاد عدالت در مناسبات بين‌المللي است. علي باقري‌كني در نشست روابط ايران و روسيه به ميزباني جمهوري تاتارستان روسيه گفت: مهم‌ترين رسالت چندجانبه گرايي، ايجاد عدالت در مناسبات بين‌المللي است.

معاون سياسي وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران گفت: رسالت چندجانبه‌گرايي، ايجاد عدالت در مناسبات بين‌المللي است. علي باقري‌كني در نشست روابط ايران و روسيه به ميزباني جمهوري تاتارستان روسيه گفت: مهم‌ترين رسالت چندجانبه گرايي، ايجاد عدالت در مناسبات بين‌المللي است.
اين ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد: ايران و روسيه اين اراده را دارند و در عمل نشان داده‌اند كه با همكاري در زمينه‌هاي مختلف قصد دارند مناسبات مبتني بر عدالت بين كشورهاي مستقل را بنا بگذارند. وي افزود: تهران و مسكو امروز در چنين بستري گفت‌وگو مي‌كنند و بر اين اساس، يك رسالت بزرگ بر دوش كارگزاران بزرگ دو كشور به ويژه فعالان اقتصادي بخش خصوصي و كارگزاران اقتصادي و تجاري داراي مسووليت در حاكميت دو كشور است.
معاون سياسي وزيرامورخارجه با اشاره به ضرورت ايجاد بستر مشاركت براي ديگر كشورهاي مستقل گفت: بر اين اساس، مشاركت دادن ديگر كشورها از جمله برزيل، آفريقاي جنوبي و هند در اين رويكرد منطقي كه ايران و روسيه آن را دنبال مي‌كنند، مي‌تواند زيربناي جهاني مبتني بر همكاري مشترك و عدالت باشد. باقري‌كني، چشم‌انداز چنين رويكردي را صلح، آرامش و رفاه براي كشورهاي جهان و ملت‌هاي ديگر دانست. معاون سياسي وزير امورخارجه با تبريك انتخاب مجدد ولاديمير پوتين به عنوان رييس‌جمهوري روسيه ابراز اميدواري كرد كه در دوره جديد رياست‌جمهوري پوتين شاهد رشد و ارتقاي مناسبات همه‌جانبه، دوستانه و مبتني بر تعامل بين ايران و روسيه باشيم. معاون سياسي وزيرامورخارجه در بخش ديگري از سخنانش گفت: توسعه چند سال اخير مناسبات دوجانبه نشان مي‌دهد كه اين اراده در دو كشور عملي و قابل تحقق است. وي تاكيد كرد: بايد با طراحي و پيگيري، ظرفيت‌هاي مشترك را به طرح‌هاي چندجانبه تبديل كنيم تا هم موجب توسعه مناسبات دو كشور شويم و هم از ظرفيت ديگر بازيگران در سطح منطقه و دنيا براي تحقق اين هدف استفاده كنيم. معاون سياسي وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران، همكاري‌هاي دو كشور در چارچوب سازوكارهاي چندجانبه از جمله «بريكس» را يكي از ابزارهاي مهم تحقق آزاده رهبران عالي دو كشور در راستاي تقويت و تحكيم مناسبات ايران و روسيه برشمرد. بر اساس اعلام سفارت ايران در روسيه، باقري تصريح كرد: اراده جدي ما در بريكس اين است كه ظرفيت‌هاي نهفته در كشورهاي عضو را به تواننمندي‌هاي مشترك ميان اين كشورها تبديل و زمينه پيوستن ديگر بازيگران منطقه‌اي و بين‌المللي را براي حركت موثر و اثربخش‌ در مناسبات بين‌المللي فراهم كنيم. علي باقري گفت: بريكس هسته اوليه و پيشران اراده جمعي بين‌المللي براي ساختن جهاني مبتني بر عدالت و تأمين منافع كشورهاي مستقل است.
   بر اساس اين گزارش «كاظم جلالي» سفير  جمهوري اسلامي ايران در روسيه، «آلكسي  روسكيخ» استاندار اوليانوفسك، «اولگ  كروبچنكو»، معاون نخست وزير و وزير صنعت و  تجارت جمهوري تاتارستان، «شاميل آگييف»  رييس هيات‌مديره اتاق صنعت و تجارت جمهوري  تاتارستان و «پاول كالميچك»، معاون همكاري‌هاي  بين‌المللي وزارت توسعه اقتصادي فدراسيون  روسيه نيز در اين نشست ديدگاه‌هاي خود را درباره راه‌هاي رفع موانع به منظور دستيابي به اهداف  چشم‌انداز روابط ايران و روسيه بيان كردند.

ارسال نظر