كاهش واردات نفت پالايشگاه‌هاي آسيا از خاورميانه

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۰۰:۳۳:۵۳
کد خبر: ۳۱۲۸۳۴

پالايشگاه‌هاي آسيا واردات نفت خاورميانه را به خاطر كاهش حاشيه سوددهي و افزايش قيمت نفت عربستان كاهش داده و در عوض واردات از امريكا و برزيل را افزايش داده‌اند.

پالايشگاه‌هاي آسيا واردات نفت خاورميانه را به خاطر كاهش حاشيه سوددهي و افزايش قيمت نفت عربستان كاهش داده و در عوض واردات از امريكا و برزيل را افزايش داده‌اند.
به گزارش تسنيم به نقل از اويل پرايس، پالايشگاه‌هاي آسيا واردات نفت خاورميانه را كاهش داده و در عوض واردات از امريكا و برزيل را افزايش داده‌اند. اين اتفاق نتيجه كاهش حاشيه سوددهي پالايشگاه‌ها و افزايش قيمت نفت عربستان بوده است.
اما عربستان هنوز هم با فاصله زيادي نسبت به امريكا و برزيل بزرگ‌ترين عرضه كننده نفت به آسياست. به علاوه بشكه‌هاي نسبتاً ارزان قيمت روسيه هم وجود دارند كه مي‌توانند جايگزين نفت امريكا و برزيل شوند.
واردات نفت پالايشگاه‌هاي آسيا از عربستان در ماه گذشته تا 4.88 ميليون بشكه در روز كاهش يافت كه بسيار پايين‌تر از 5.07 ميليون بشكه ثبت شده در ماه مارس بود. 
اين كاهش به دنبال افزايش مكرر قيمت نفت عربستان صورت گرفته كه به همراه ضعف تقاضا براي سوخت، حاشيه سوددهي پالايشگاه‌هاي نفت آسيا را پايين آورده است. بدين ترتيب پالايشگاه‌ها به دنبال نفت با صرفه‌تري هستند.
عربستان قيمت رسمي فروش نفت خود را در سه ماه اخير افزايش داده است. عربستان آخرين بار قيمت رسمي فروش نفت سبك عرب را تا 2.90 دلار در هر بشكه بالاتر از شاخص عمان/دوبي افزايش داد. بدين ترتيب قيمت نفت عربستان با بيش از 83 دلار در هر بشكه گران‌تر از نفت 79 دلاري امريكا خواهد بود. بنابراين نفت امريكا و به دنبال آن نفت برزيل كه مطابق با نفت امريكا قيمت‌گذاري مي‌شود، بسيار جذاب‌تر خواهند بود. البته نفت امريكا به خاطر مسير طولاني كشتيراني كه بر قيمت آن مي‌افزايد گزينه اول پالايشگاه‌هاي آسيا نيست. اما اطلاعات مربوط به افزايش واردات نفت امريكا و برزيل توسط پالايشگاه‌هاي آسيا نشان مي‌دهد برخي پالايشگاه‌ها خريد نفت اين دو كشور را مقرون به صرفه‌تر از شرايط فعلي مي‌دانند. ادامه طرح كاهش توليد اوپك پلاس هم احتمالاً باعث مي‌شود روند دور شدن آسيا از نفت خاورميانه سرعت بگيرد. اين بدان معناست كه حتي اگر عربستان قيمت نفت خود را بيش از اين افزايش ندهد، آن را پايين هم نمي‌آورد. بدين ترتيب نفت عربستان گران‌تر از رقباي خود مخصوصاً روسيه خواهد بود. روسيه در حال حاضر بزرگ‌ترين عرضه كننده نفت به چين و هند است. مساله تقاضا هم به قوت خود باقيست كه حاشيه‌هاي سوددهي پالايشگاه‌ها را در ماه‌هاي آينده تعيين مي‌كند. تقاضا در آسيا مخصوصاً چين رو به افزايش است.

ارسال نظر