ماجراي اعتراض مالياتي فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي

۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۰۱:۳۷:۲۰
کد خبر: ۳۱۲۹۵۸

رييس اتحاديه فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي گفت: اعضاي صنف لوازم آرايشي و بهداشتي، اظهار كرده‌اند كه چاره‌اي جز بستن كسب و كار خود ندارند؛ اعضاي صنف، همچنين به اين موضوع معترض هستند كه چرا بايد واسطه دريافت ماليات از مردم و واگذاري آن به سازمان امور مالياتي باشند؟ 

رييس اتحاديه فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي گفت: اعضاي صنف لوازم آرايشي و بهداشتي، اظهار كرده‌اند كه چاره‌اي جز بستن كسب و كار خود ندارند؛ اعضاي صنف، همچنين به اين موضوع معترض هستند كه چرا بايد واسطه دريافت ماليات از مردم و واگذاري آن به سازمان امور مالياتي باشند؟ 
فرود اميني، اظهار داشت: بستر لازم براي گرفتن ماليات بر ارزش افزوده كه در سال گذشته ۹ درصد بود و امسال به ۱۰ درصد افزايش پيدا كرده از مصرف‌كنندگان وجود ندارد و مطالبه چنين مالياتي از مشتري به تنش ميان فروشنده و خريدار مي‌انجامد.
به گزارش ايلنا، وي در تشريح آنچه به اعتراض اخير اعضاي اين صنف انجاميده است، گفت: از اول دي سال ۱۴۰۲ سازمان امور مالياتي فراخواني ارايه داد و ۱۰ صنف خرده‌فروش را ملزم به پرداخت ماليات بر ارزش افزوده‌اي كرد كه بايد از مصرف‌كننده اخذ شود.
وي افزود: اين فراخوان در حالي ابلاغ شد كه اواخر سال گذشته صنف فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي در حال جدا شدن از صنف خرازي بود؛ اين صنف فعاليت مجزاي خود را از ۷ فرودين سال ۱۴۰۳ آغاز كرد و اعضاي صنف هم در آن زمان به دليل ادغام با صنف خرازي اطلاعي از اين فراخوان نداشتند، بنابراين اعضا تقاضا كردند كه اخذ ماليات بر ارزش افزوده از آغاز فعاليت مستقل اين صنف شروع شود، چون اين ماليات را مصرف‌كننده بايد پرداخت كند، اما اعضاي صنف به دليل آگاهي نداشتن از اين موضوع اين ماليات را تاكنون از مصرف‌كننده نگرفته‌اند و اگر ملزم به پرداخت آن از تاريخ اول دي ۱۴۰۲ باشند اين رقم را بايد از جيب خود بپردازند.
اميني ادامه داد: موضوع ديگر اين است كه بستر لازم براي گرفتن ماليات بر ارزش افزوده كه در سال گذشته ۹ درصد بود و امسال به ۱۰ درصد افزايش پيدا كرده از مصرف‌كنندگان وجود ندارد و مطالبه چنين مالياتي از مشتري به تنش ميان فروشنده و خريدار مي‌انجامد.
رييس اتحاديه فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي اظهار كرد: از سوي ديگر فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي در حالي ملزم به گرفتن ماليات بر ارزش افزوده از مصرف‌كنندگان هستند كه كالا‌هايي كه آنها مي‌فروشند علاوه بر فروشگاه‌هاي لوازم آرايشي و بهداشتي در داروخانه‌ها، سوپرماركت‌ها، فضاي مجازي و حتي در مترو توسط دست‌فروش‌ها فروخته مي‌شود و به عبارت ديگر تداخل صنفي زيادي در اين صنف وجود دارد و اگر فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي پرداخت ماليات ۱۰ درصدي بر ارزش افزوده را علاوه بر هزينه‌اي كه بايد براي خريد كالا پرداخت شود، از خريدار مطالبه كنند با توجه به اينكه خريدار نيز هيچ آمادگي براي پرداخت اين ماليات ندارد فروشگاه‌هاي لوازم آرايشي و بهداشتي را به گران‌فروشي متهم مي‌كنند.
اميني تصريح كرد: فعلا تنها فروشگاه‌هاي لوازم آرايشي و بهداشتي ملزم به اخذ اين ماليات شده‌اند و فروشندگاني كه پيش‌تر به آنها اشاره شد هنوز ملزم به اين كار نيستند بنابراين مصرف‌كننده ترجيح مي‌دهد به جاي خريد از فروشگاه لوازم آرايشي و بهداشتي كالاي خود را از داروخانه‌ها، سوپرماركت‌ها، فضاي مجازي و دست‌فروش مترو بخرد تا ماليات پرداخت نكند. وي خاطرنشان كرد: اين چالش در حالي گريبانگير فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي شده كه تقاضا در بازار به دليل كاهش قدرت خريد مردم ضعيف است و در مقابل هزينه اجاره ملك بالا رفته و اين‌ها به كاهش چشمگير درآمد واحد‌هاي صنفي انجاميده است. وي گفت: در چنين شرايطي اعضاي صنف اظهار كرده‌اند كه چاره‌اي جز بستن كسب و كار خود ندارند؛ اعضاي صنف همچنين به اين موضوع معترض هستند كه چرا بايد واسطه دريافت ماليات از مردم و واگذاري آن به سازمان امور مالياتي باشند؟ آن هم در شرايطي كه بستر لازم براي اخذ اين ماليات در جامعه وجود ندارد و البته سازمان امور مالياتي اعلام كرده تا پايان سال همه اصناف مشمول اخذ ماليات بر ارزش افزوده از مصرف‌كننده مي‌شوند. اميني افزود: سازمان امور مالياتي در واكنش به اعتراض اعضاي صنف اعلام كرده اين قانون را مجلس تصويب كرده و اين سازمان ملزم به اجراي آن است؛ اعضاي صنف نيز در حالي كه مغازه‌هاي خود را تعطيل كرده‌اند روز سه‌شنبه براي پيگيري اين موضوع به مجلس رفتند تا با كميسيون صنايع در اين باره صحبت كنند خود من همراه اعضا بودم، اما پس از دو ساعت انتظار به اعضا اعلام شد كه كميسيون امروز امكان برگزاري جلسه را ندارد و برگزاري جلسه را به روز يكشنبه موكول كردند، اين برخورد مجلس با اعضاي صنف بر شدت ناراحتي آنها افزود و روز چهارشنبه هم در مسجد امام خميني سر بازار گرد هم آمدند و فروشگاه‌هاي خود را همچنان بسته نگه داشته‌اند.

ارسال نظر