سود بازرگاني واردات خودروهاي برقي ۲۶ درصد تعيين شد

عرضه خودروهاي جديد در سامانه وارداتي ها

۱۴۰۳/۰۳/۰۶ - ۰۱:۳۳:۳۳
کد خبر: ۳۱۳۳۳۹
عرضه خودروهاي جديد در سامانه وارداتي ها

|مهلت ثبت‌نام هفت خودروي برقي وارداتي از طريق سامانه يكپارچه عرضه خودروهاي وارداتي كه با تنها شرطِ تعريف حساب وكالتي و بلوكه كردن وجه ۱۰۰ ميليون توماني در اين حساب، ممكن شده بود، ديشب به پايان رسيد و آن‌طور كه مدير سامانه يكپارچه خودروها تا لحظه تنظيم اين گزارش تاكيد كرده، خبري از تمديد نيست.

تعادل|مهلت ثبت‌نام هفت خودروي برقي وارداتي از طريق سامانه يكپارچه عرضه خودروهاي وارداتي كه با تنها شرطِ تعريف حساب وكالتي و بلوكه كردن وجه ۱۰۰ ميليون توماني در اين حساب، ممكن شده بود، ديشب به پايان رسيد و آن‌طور كه مدير سامانه يكپارچه خودروها تا لحظه تنظيم اين گزارش تاكيد كرده، خبري از تمديد نيست. مهدي تقدسي، مدير سامانه عرضه خودرو اعلام كرد كه در روزهاي آتي عرضه خودروهاي جديد خارجي در سامانه وارداتي‌ها انجام مي‌شود. با ابلاغ محمد مخبر، معاون اول رييس‌جمهوري، سود بازرگاني واردات خودروهاي برقي در سال جاري ۲۶ درصد تعيين شده است. اما يكي از شروطي كه باعث تعجب متقاضيان خريد خودروهاي وارداتي شده، اينكه متقاضياني كه قصد شركت در طرح فروش خودروهاي برقي را دارند بايد داراي پلاك فعال نباشند.

 

مهلت خريد برقي‌ها پايان يافت

براي متقاضيان خودروهاي برقي وارداتي كه از روز پنجشنبه (۲۷ ارديبهشت ماه) تا روز چهارشنبه (دوم خرداد ماه) نسبت به افتتاح حساب وكالتي و واريز وجه ۱۰۰ ميليون توماني در اين حساب اقدام كرده‌اند، از عصر روز يكشنبه (۳۰ ارديبهشت ماه) تا ساعت ۲۳ و ۵۹ دقيقه شنبه پنجم خرداد ماه اين امكان فراهم بود كه از ميان هفت مدل خودروي برقي وارداتي عرضه شده در اين مرحله، خودروي مورد نظر خود را انتخاب كنند.در اين دور از عرضه خودروهاي برقي وارداتي دو خودرو داراي قيمت قطعي در مبادي ورودي و پنج خودرو داراي قيمت‌ علي‌الحساب در مبادي ورودي هستند. البته تاكيد مي‌شود كه قيمت‌هاي اعلامي (قطعي و علي‌الحساب) در مبادي ورودي بوده و هزينه‌ها و عوارض قانوني پس از ترخيص همچون بيمه شخص ثالث، ماليات بر ارزش افزوده، هزينه‌هاي شماره گذاري، اسقاط خودروي فرسوده، كرايه حمل و... به قيمت‌ها اضافه مي‌شود.

همانطور كه اشاره شد، صرفاً تا پايان شب شنبه مهلت براي ثبت يك اولويت از هفت خودروي عرضه شده براي متقاضيان وجود دارد و طبق تاكيد مدير سامانه فروش يكپارچه خودروها و همچنين رييس سازمان توسعه تجارت، با توجه به استقبال خوبي كه از فروش خودروهاي برقي طي اين دوره‌ عرضه صورت گرفته، مهلت ثبت‌نام تمديد نخواهد شد. پس از اتمام مهلت ثبت‌نام، فرآيند پايش ثبت‌نام كنندگان انجام و نتايج تخصيص افراد بر اساس ظرفيت موجود، مشخص خواهد شد؛ پس از اعلام نتايج، پيامك واريز از سوي شركت‌ها براي منتخبان ارسال شده و پس از آن، مشتريان ظرف پنج روز فرصت دارند تا وجه مورد نظر را به حساب شركت واردكننده واريز كنند؛ عدم واريز وجه طي مدت تعيين شده، پس از فراخوان صورت گرفته، به منزله انصراف از طرح بوده و متقاضي از اولويت‌بندي سامانه حذف مي‌شود.لازم به تاكيد است كه وجه مسدود شده در حساب وكالتي جهت ثبت‌نام اوليه، بايستي تا زمان اعلام نتايج قطعي و بارگذاري وضعيت تخصيص در پروفايل ثبت‌نام‌كنندگان، در حساب مذكور مسدود باقي بماند؛ برداشت وجه از اين حساب به منزله ابطال ثبت‌نام تلقي خواهد شد.

 

عرضه خودروهاي جديد

مدير سامانه عرضه خودرو با اشاره به فرايند عرضه خودروهاي برقي اعلام كرد: «خوشبختانه از سامانه اختصاصي فروش خودروهاي برقي استقبال فراتر از انتظار شده است. در حال حاضر تعداد قابل توجهي از مشتريان ثبت نام اوليه خود را در سامانه برقي‌ها انجام دادند و طي روزهاي آتي نتيجه اوليه اين سامانه اعلام مي‌شود. با توجه به استقبال صورت گرفته، بديهي است كه شركت‌هاي واردكننده خودرو محصولات ديگري را به سامانه برقي‌ها مي‌آورند. ما به دنبال آن هستيم تا در سامانه برقي‌ها خريد آسان و مطمئن اتفاق بيافتد و مي‌خواهيم تا دوره‌هاي بعدي اين سامانه را برگزار كنيم». تقدسي در ادامه افزود: «تا ۲۴ ساعت آينده اطلاعيه جديد سامانه وارداتي‌ها اعلام مي‌شود و دارندگان اولويت خريد در سامانه وارداتي‌ها كه ثبت نامشان براي اسفند ۱۴۰۱ بوده است، مي‌توانند نسبت به ثبت درخواست اوليه خريد خودرو اقدام كنند». مدير سامانه عرضه خودرو در مورد دوره جديد سامانه وارداتي‌ها افزود: «در اين دوره سامانه وارداتي‌ها در كنار برخي از محصولات قبلي، خودروهاي جديد هم عرضه مي‌شوند. فهرست نهايي خودروهاي قابل عرضه در اين دوره سامانه امروز اعلام مي‌شود. اما مي‌توانم بگويم كه فعلاً حضور سه خودروي جديد هاوال H6 هايبريد، سانگ يانگ كوراندو تك ديفرانسيل و سانگ يانگ كوراندو دو ديفرانسيل قطعي شده است». سود بازرگاني واردات خودروهاي برقي در همين حال، تصويبنامه هيات وزيران درخصوص تعيين اصلاحات تعرفه‌اي (372) رديف شامل كاهش و افزايش سود بازرگاني، تفكيك، ايجاد، حذف و اصلاح شرح تعرفه و مندرجات ذيل يادداشت برخي از فصول كتاب مقررات صادرات و واردات از سوي محمد مخبر ابلاغ شد. در مصوبه هيئت وزيران در خصوص اصلاح تعرفه واردات كالاها كه اول خردادماه از سوي مخبر به دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ شده، سود بازرگاني خودروهاي برقي با ارزش بالاتر از 20 هزار يورو تا سي هزار يورو 11 درصد و بالاتر از 30 هزار يورو، 26 درصد تعيين شده
است.

 

اما شرط عجيب براي متقاضيان وارداتي ها

در همين راستا، اما متقاضيان شرك كننده در اولين دور فروش خودروهاي برقي در سامانه يكپارچه تخصيص خودرو با شرطي عجيب روبرو شدند.

نداشتن پلاك فعال از شرط‌هایي بود كه سياستگذار خودرويي در زمان برگزاري طرح‌هاي فروش شركت‌هاي خودروساز با مكانيزم قرعه كشي قرار داد و به دنبال اين بود تا از اين مسير جاده ورودي متقاضيان به طرح‌هاي فروش شركت‌هاي خودروساز را باريك كند. اين شرط بعد از تغيير ساز و كار فروش محصولات خودروسازان همچنان به قوت خود پابرجا بود. مديران صمت بعد از تعويض مكانيزم قرعه كشي با ساز و كار نوبت دهي همچنان روي محدوديت حضور متقاضيان داراي پلاك فعال تاكيد داشتند.

شوراي رقابت در يكي از مصوبات خود اين امكان را براي متقاضياني كه پنج سال از عمر خودروي آنها مي‌گذشت ايجاد كرد تا بتوانند در طرح‌هاي فروش خودروسازان شركت كنند. اما اين مصوبه بنا به دلايلي از سوي سياست‌گذار خودرويي به خودروسازان ابلاغ نشد تا همچنان دارندگان پلاك فعال فارغ از سن خودروي در اختيار خود نتوانند در طرح‌هاي فروش خودروسازان شركت كنند. پيش بيني مي‌شد با توجه به ترديد متقاضيان براي در اختيارگرفتن خودروهاي برقي مديران صمت در دور اول فروش محصولات برقي برندهاي جهاني خودروساز شرايط را به گونه‌اي تنظيم كنند تا تعداد بيشتري از متقاضيان امكان حضور در اين طرح فروش را داشته باشند، اما اين اتفاق نيفتاده و وزارت صمت ترجيح داده در جاده فروش خودروهاي برقي با همان دست فرمان پيشين حركت كند. به نظر مي‌رسد اين محدوديت‌ها در كنار ترديدهاي متقاضيان براي خريد خودروهاي برقي سبب شود تا اولين طرح فروش خودروهاي برقي چندان پُرشور برگزار نشود.

ارسال نظر