مرگ ۲۰ كودك و هشدار پليس درباره رانندگي زير ۱۸ ساله‌ها

۱۴۰۳/۰۳/۰۶ - ۰۱:۴۱:۲۷
کد خبر: ۳۱۳۳۵۲
مرگ ۲۰ كودك و هشدار پليس درباره رانندگي زير ۱۸ ساله‌ها

رييس اداره تصادفات پليس راهور تهران بزرگ از مرگ ۲۰ كودك در تصادفات رانندگي سال گذشته در تهران خبر داد و نسبت به رانندگي بدون گواهينامه افراد كمتر از ۱۸ سال هشدار داد.

رييس اداره تصادفات پليس راهور تهران بزرگ از مرگ ۲۰ كودك در تصادفات رانندگي سال گذشته در تهران خبر داد و نسبت به رانندگي بدون گواهينامه افراد كمتر از ۱۸ سال هشدار داد. سرهنگ رابعه جوانبخت درباره آمار مرگ كودكان در تصادفات رانندگي رخ داده در تهران گفت: در سال گذشته، ۲۰ كودك و نوجوان يك تا ۱۶ سال كه سرنشين و راننده بودند؛ در تصادفات رخ داده در تهران جان خود را از دست دادند. جوانبخت با اشاره به علت اين تصادفات فوتي گفت: سه نفر به علت عدم توانايي در كنترل وسيله نقليه، دو نفر به علت حركت در خلاف جهت، يك نفر به علت عدم رعايت حق تقدم و يك نفر به علت تغيير مسير ناگهاني جان خود را در تصادفات از دست داده‌اند. هشت نفر از متوفيان عابرپياده، هفت نفر راننده موتورسيكلت، دو نفر ترك موتورسيكلت و سه نفر سرنشين خودرو بودند.

 

كودكاني كه رانندگي مي‌كنند در تصادفات متخلفند

جوانبخت گفت: بر اساس ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامي، اگر كودكي از وسايل نقليه والدين خود يا ديگران مانند موتورسيكلت و خودرو استفاده كند و تصادفي صورت گيرد؛ اين كودك مقصر است و مسووليت از او سلب نمي‌شود. اين پرونده‌ها در دادسراي ويژه اطفال مورد رسيدگي قرار مي‌گيرند و براي اين كودكان مجازات نيز تعيين مي‌شود. رييس اداره تصادفات پليس راهور تهران بزرگ با اشاره به مسووليت والدين ادامه داد: اگر والدين يا افراد ديگري، وسيله نقليه خود را در اختيار كودكان قرار دهند؛ در صورت انجام هرگونه تخلف يا جرمي، صاحبان وسايل نقليه نيز بايد پاسخگو باشند و به مراجع قضايي معرفي مي‌شوند. نوجوانان بايد دقت كنند كه چون گواهينامه ندارند، تصور نكنند كه از آنها سلب مسووليت مي‌شود. همچنين والدين نيز بايد دقت كنند اينكه خودشان سوار وسيله نقليه نبوده‌اند نيز باعث اين مساله نمي‌شود كه تحت پيگرد قانوني قرار نگيرند. بنابراين توصيه مي‌شود افراد زير سن قانوني ۱۸ سال و بدون گواهينامه، به هيچ‌وجه پشت فرمان ننشينند.

 

ساعات بيشترين تصادفات ۱۲ بامداد تا ۴ صبح

جوانبخت اضافه كرد: بيشترين تصادفات در ساعات ۱۲ بامداد تا ۴ صبح اتفاق افتاده است. ما تصور مي‌كرديم اين گروه سني در اين ساعات نبايد كاربر ترافيك باشند اما متاسفانه شش نفر از اين جانباختگان در اين ساعت تصادف كرده‌اند.برخي از اين فوتيان كودكاني بودند كه سرنشين خودروها بوده‌اند و در واقع تقصيري در تصادفات نداشته‌اند اما برخي ديگر از اين فوتي‌ها، نوجواناني بودند كه با موتورسيكلت يا خودرو رانندگي كرده و تصادف كرده‌اند. رييس اداره تصادفات پليس راهور تهران بزرگ ادامه داد: از آنجايي كه اين افراد گواهينامه ندارند و آموزش‌هاي لازم را نيز نديده‌اند؛ بنابراين توانايي واكنش نشان دادن صحيح در شرايط خاص را ندارند و متاسفانه جان خود را از دست داده‌اند. بايد به اين مساله توجه داشت كه والدين اين نوجوانان نيز مقصر اين اتفاقات هستند.

او افزود: در يكي از اين تصادفات، كودكي در كوچه در حال بازي بوده كه توسط راننده‌اي كه در حال دنده عقب رفتن بوده است؛ زيرگرفته شد. در تصادف دوم نيز والديني با فرزندان خود در يك مغازه مشغول خريد بوده‌اند كه يكي از كودكان از مغازه به يك باره خارج شده و با يك موتورسيكلت برخورد و فوت كرده است.

 

در معابر اصلي از دوچرخه

و اسكوتر استفاده نكنيد

جوانبخت با اشاره به آمارهاي سال جديد گفت: متاسفانه در دو ماهه سال جاري نيز، 2 كودك و نوجوان زير ۱۶ سال در تصادفات فوت كرده‌اند.

رييس اداره تصادفات پليس راهور تهران بزرگ ادامه داد: بر اساس ماده ۲۰۵ آيين نامه راهنمايي و رانندگي، هيچكس حق ندارد با اسكوتر، دوچرخه يا اسكيت به خودروي در حال حركت تكيه كند و از آن طريق حركت كند و اين امر ممنوع و بسيار خطرناك است. همچنين شرط استفاده از اين وسايل، بودن در محل امن است.

جوانبخت به والدين توصيه كرد كه فرزندان خود را براي استفاده از اين وسايل تفريحي به محل‌هاي امن و مشخص ببرند؛ همچنين دقت كنند كه در معابر اصلي با اين حجم از خودرو و طيف مختلف رانندگان قطعا نبايد كودكان با اين وسايل تردد كنند. رييس اداره تصادفات پليس راهور تهران بزرگ ادامه داد: بر اساس ماده ۲۲۰ آيين نامه، كودكان زير ۱۲ سال نبايد در صندلي جلوي خودرو بنشينند. در هفته‌هاي گذشته موردي داشتيم كه يك كودك هشت ساله در صندلي جلو خودرو نشسته بود و متاسفانه كمربند ايمني نيز نبسته بود. اين كودك در يك تصادف خسارتي ساده، به خاطر ترمز شديد با داشبورد برخورد كرده بود و سر اين كودك به‌شدت آسيب ديده بود.

جوانبخت با اشاره به‌سان‌روف خودروها نيز گفت: متاسفانه در مورد ديگري، يك كودك از سان‌روف خودرو به بيرون نگاه مي‌كرد كه با ترمز شديد پدرش در بزرگراه، به بيرون از ماشين پرتاب شده بود و از ناحيه سر جراحات سنگيني ديده بود. به گفته رييس اداره تصادفات پليس راهور تهران بزرگ، متاسفانه كودكان مظلوم‌ترين كاربران ترافيك هستند؛ زيرا هميشه قرباني تصميمات اشتباه و بي مسووليتي‌هاي والدين خود مي‌شوند. همچنين والدين نبايد در برابر هر خواسته كودك، تسليم شوند و بايد در ابتدا نفع اين كودكان را در نظر بگيرند.

ارسال نظر