تاثیر ریسک روی بازارها

۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۰۰:۳۹:۰۷
کد خبر: ۳۱۳۴۰۲
تاثیر ریسک  روی بازارها

ما در کشوری پر از ریسک زندگی می‌کنیم. ریسک‌هايی که وجود دارد، ریسک غیرسیستماتیکی بود که بر صنایع تحمیل شد و خیلی از شرکت‌های ما سودساز بودند و سهامدارانی که کم‌ریسک بودند روی شرکت‌ها حساب می‌کردند دیگر عملا روی سود این شرکت‌ها حساب نمی‌کنند و این شرکت‌ها به نوعی زیان‌ده شدند یا از سودشان بسیار کم شده مثل اکثر شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی. جدای از این ریسک، که ریسک مدیریتی برای بازار به حساب می‌آید و همواره امیدوارم این ریسک بهتر شود که در اینها روند کاهشی در این ریسک مشاهده نشده است.

محمدصادق میرزائی

ما در کشوری پر از ریسک زندگی می‌کنیم. ریسک‌هايی که وجود دارد، ریسک غیرسیستماتیکی بود که بر صنایع تحمیل شد و خیلی از شرکت‌های ما سودساز بودند و سهامدارانی که کم‌ریسک بودند روی شرکت‌ها حساب می‌کردند دیگر عملا روی سود این شرکت‌ها حساب نمی‌کنند و این شرکت‌ها به نوعی زیان‌ده شدند یا از سودشان بسیار کم شده مثل اکثر شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی. جدای از این ریسک، که ریسک مدیریتی برای بازار به حساب می‌آید و همواره امیدوارم این ریسک بهتر شود که در اینها روند کاهشی در این ریسک مشاهده نشده است. ریسک سیستماتیکی است که به شرایط ژئوپلیتیک کشور بستگی دارد کلا خاورمیانه نیز به این صورت است و این ریسک سیستماتیک قالب است خصوصا به کشور ما. شما برنامه‌ریزی می‌کنید که مدیریت سرمایه کنید روی یک سرمایه‌گذاری که در هر حوزه دارید انجام دهید؛ در یک شب تا صبح خبر فوت ريیس‌جمهوری کشور منتشر می‌شود این موضوع نشان می‌دهد بازارها تحت شرایط هستند.
برای برون‌رفت از این شرایط راهکارهای متفاوتی وجود دارد نخست اینکه بخشي از دارایی دلاری‌اي را تکمیل کنیم که پیشنهاد بنده تا حدودی صندوق‌های طلا و طلای فیزیکی بوده است. علت انتخاب صندوق‌های طلا این است که مالیات روی آن وجود ندارد، معاملات روانی دارد، مدیریت سرمایه روی آن انجام می‌شود و داخل آن گواهی سکه و شمش وجود دارد. این می‌تواند کمک کند به سرمایه‌گذاران که بخشی از سرمایه خود را به صندوق‌های طلا اختصاص دهند (از نظر بنده حدود20 الی 30درصد از سرمایه را می‌توان به صندوق‌های طلا اختصاص داد). اما درخصوص بحث دیگری که مدیران سازمان می‌توانند به آن ورود کنند، بحث پلتفرم‌های معاملاتی و تکمیل معاملات مشتقه است. در بازاری که پر از ریسک است، پوشش ریسک لازم است و برای پوشش ریسک لازم است چند کار انجام شود؛ نخست اینکه زنجیره مشتقه انجام شود و معاملات آتی کالا طلا، آپشن، سهام در یک پلتفرم انجام شود. امکان اخذ استراتژی مختلفی همانند پوشش ریسک وجود داشته باشد و سرمایه‌گذاران بتوانند از سرمایه خود محافظت کنند.  مطالبه درست از بازار سرمایه، شفافیت در بازار و درست کردن زیرساخت‌ها که سرمایه‌گذار بتواند پوشش ریسک دهد.همچنین باید توجه داشت که افزایش نرخ بهره می‌تواند تاثیر یکسانی روی بازار‌ها داشته باشد. زمانی که سیاست‌گذاران، دولتمردان و بانک مرکزی بنا بر سیاست‌های خود تصمیم می‌گیرد نرخ بهره بانکی را افزایش دهد، تمامی بازار‌ها دچار رکود می‌شوند؛ چراکه سرمایه‌گذار به این نتیجه می‌رسد که می‌تواند سود ثابت بالاتری از بانک دریافت کند.

ارسال نظر