با دستور وزير كشور و توضيحات شوراي نگهبان

فرآيند انتخابات رياست‌جمهوري رسما آغاز شد

۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۰۰:۴۴:۳۰
کد خبر: ۳۱۳۴۰۵

وزير كشور روز يكشنبه در نامه‌اي خطاب به استانداران و فرمانداران سراسر كشور دستور شروع انتخابات چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري را صادر كرد.

وزير كشور روز يكشنبه در نامه‌اي خطاب به استانداران و فرمانداران سراسر كشور دستور شروع انتخابات چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري را صادر كرد.

به گزارش مركز اطلاع‌رساني وزارت كشور، متن نامه احمد وحيدي وزير كشور به اين شرح است:

بسمه تعالي

استانداران محترم سراسركشور

فرمانداران محترم سراسر كشور

با سلام و احترام؛

ضمن عرض تسليت به مناسبت شهادت حضرت آيت‌الله دكتر سيد ابراهيم رييسي و همراهان گرانقدر ايشان، در اجراي اصل يكصد و سي و يكم قانون اساسي و مواد ۳۸ و ۳۹ قانون انتخابات رياست‌جمهوري و تبصره‌هاي ذيل آنها، دستور شروع انتخابات چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري صادر مي‌شود.

ضروري است ضمن صدور دستور تشكيل ستاد انتخابات استان توسط استانداران محترم، فرمانداران سراسر كشور نيز نسبت به تشكيل هيات‌هاي اجرايي از روز يكشنبه مورخ ۱۴۰۳/۳/۶ حداكثر در مدت سه روز و انجام ساير برنامه‌هاي انتخابات مذكور در مركز شهرستان و بخش‌هاي تابعه، طبق برنامه زمان‌بندي ابلاغي و در مهلت­‌هاي قانوني مقرر اقدام كرده و وصول اين بخشنامه را به ستاد انتخابات كشور اعلام نمايند.

ستاد انتخابات كشور با انتشار اطلاعيه شماره يك اعلام كرد: ثبت نام از داوطلبان انتخابات چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري از روز پنجشنبه ۱۰ خرداد ماه جاري آغاز مي‌شود.

به گزارش ايسنا به نقل از مركز اطلاع‌رساني وزارت كشور، متن اطلاعيه ستاد انتخابات كشور به اين شرح است:

«بسم‌الله الرحمن الرحيم

اطلاعيه شماره (۱)

ستاد انتخابات كشور

ضمن عرض تسليت به مناسبت شهادت رياست محترم جمهوري اسلامي ايران آيت‌الله دكتر رييسي و همراهان ايشان به آگاهي مردم شريف ايران اسلامي مي‌­رساند، ثبت نام داوطلبان انتخابات چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري از روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۳/۳/۱۰ تا روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۳/۳/۱۴ جمعاً به مدت پنج روز از ساعت ۸:۰۰ صبح لغايت
۱۸:۰۰ (به مدت ۱۰ ساعت) در محل وزارت كشور واقع در ميدان فاطمي، ابتداي خيابان شهيد گمنام، تالار بزرگ وزارت كشور، انجام مي‌­پذيرد.

به استناد ماده (۳۵) قانون انتخابات رياست‌جمهوري، داوطلبان هنگام ثبت نام بايد داراي شرايط زير باشند:

از رجال مذهبي، سياسي؛

ايراني الاصل؛

تابعيت كشور جمهوري اسلامي ايران؛

مدير و مدبر؛

داراي حسن سابقه و امانت و تقوي؛

مومن و معتقد به مباني جمهوري اسلامي ايران و مذهب رسمي كشور.

همچنين بر اساس ماده (۵۵) همان قانون، مدارك مورد نياز جهت ثبت نام به شرح زير است:

اصل شناسنامه عكس­‌دار؛

اصل كارت ملي؛

دو (۲) قطعه عكس ۴ × ۶ جديد؛

اصل مدرك تحصيلي؛

همچنين بر اساس مصوبه جلسه مورخ ۲۰/ ۱۰/ ۱۳۹۶
شوراي محترم نگهبان و اصلاح آن در تاريخ ۱۴۰۰/۲/۸، دارا بودن شرايط ذيل جهت ثبت نام از داوطلبان گرامي الزاميست:

۱-سابقه تصدي حداقل مجموعاً چهار سال در مناصب ذيل كه در احراز مدت جمع سابقه تصدي در يك يا چند مورد از مناصب مذكور كفايت مي‌كند.

۱-۱مقامات سياسي موضوع بندهاي (الف) (ب) و (ج) ماده (۷۱) قانون مديريت خدمات كشوري مصوب ۱۳۸۶/۸/۷

۲-۱-معاونين روساي قواي سه گانه.

۳-۱- اعضاي شوراي عالي امنيت ملي.

۴-۱- اعضاي مجمع تشخيص مصلت نظام.

 ۵-۱- مدير مركز مديريت حوزه‌هاي علميه كشور.

۶-۱- روساي سازمان‌ها، موسسات، نهادهاي دولتي و موسسات و نهادهاي عمومي غير دولتي در سطح ملي.

۷-۱ -فرماندهان عالي نيروهاي مسلح با جايگاه سرلشكري و بالاتر.

۸-۱- رييس دانشگاه آزاد اسلامي در سطح كشور.

۹-۱- استانداران.

۱۰-۱- شهرداران شهرهاي بالاي دو ميليون نفر جمعيت.

۱۱-۱- اشخاص، مقامات و مديران هم تراز مناصب فوق به تشخيص شوراي نگهبان.

۲- سلامت و توانايي لازم جهت ايفاي مسووليت‌هاي رياست‌جمهوري.

۳- حداقل سن ۴۰ سال تمام شمسي و حداكثر سن ۷۵ سال تمام شمسي هنگام ثبت نام .

۴-داشتن مدرك تحصيلي حداقل كارشناسي ارشد يا معادل آن مورد تاييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري يا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و يا مركز مديريت حوزه‌هاي علميه .

۵-ارايه برنامه‌ها و خط مشي‌هاي اجرايي در چارچوب صلاحيت و اختيارات قوه مجريه مبتني بر اسناد بالادستي از جمله قانون اساسي و سياست‌هاي كلي نظام.

۶-معرفي مشاوران جهت تشريح برنامه‌ها و توان مديريتي.

۷- عدم محروميت از حقوق اجتماعي در زمان ثبت نام.

۸- فقدان سابقه محكوميت كيفري موثر.

۹- عدم محكوميت قطعي كيفري به جرايم اقتصادي از جمله كلاهبرداري، رشاء و ارتشاء، اختلاس، تباني در معاملات دولتي، پولشويي، اخلال در نظام اقتصادي كشور و عدم محكوميت به اقدام عليه نظام جمهوري اسلامي ايران.

۱۰- وابسته نبودن به گروه‌هاي غير قانوني و فقدان سوابق سوء امنيتي از جمله در فتنه سال ۱۳۸۸.

۱۱-عدم وابستگي به رژيم گذشته و موثر نبودن در تحكيم آن.

ملاحظه (۱) – داوطلبان انتخابات رياست‌جمهوري مكلفند هنگام ثبت نام، مدارك مثبته مربوط به بندهاي ۱، ۳، ۴، ۸، ۹ را به وزارت كشور ارايه نمايند. ثبت نام در انتخابات به معناي داراي بودن صلاحيت داوطلبان نبوده و در هر حال احراز صلاحيت داوطلبان بر عهده شوراي نگهبان مي‌باشد.

ملاحظه (۲) – داوطلبان در صورت اعتراض نسبت به عدم ثبت نام خود، مي‌توانند مراتب را به همراه مستندات به صورت كتبي و همزمان به وزارت كشور و شوراي نگهبان اعلام نمايند . شوراي نگهبان در زمان مقتضي و در مهلت ثبت نام به اعتراض رسيدگي و نتيجه را به وزارت كشور و داوطلب اعلام مي‌كند.ملاحظه (۳) – شوراي نگهبان مي‌تواند به منظور احراز شرايط داوطلبان رياست‌جمهوري ضمن استعلام از مراجع ذي صلاح، اقدام به تحقيقات مورد نياز و بررسي‌هاي مستقل نمايد.

ضمناً در تعامل و همكاري في مابين مجريان و ناظران انتخابات و در اجراي ماده (۵۹) قانون، اسناد و مدارك مثبت صلاحيت داوطلبان هنگام ثبت ­نام داوطلبان، توسط وزارت كشور دريافت و در اختيار شوراي نگهبان قرار مي‌گيرد.

«ستاد انتخابات كشور»

 

سخنگوي شوراي نگهبان اعلام كرد: تمام مراحل ثبت‌نام از داوطلبان كانديداتوري انتخابات چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري به صورت حضوري انجام مي‌شود.

طحان نظيف عضو حقوقدان و سخنگوي شوراي نگهبان ظهر يكشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ در گفت‌وگويي تلويزيوني به ارايه توضيحاتي درباره اجازه قانون براي نام‌نويسي الكترونيكي داوطلبان كانديداتوري انتخابات رياست‌جمهوري پرداخت و گفت: در خصوص انتخابات رياست‌جمهوري قانون ثبت‌نام را به صورت حضوري پيش بيني كرده و ادوار گذشته انتخابات رياست‌جمهوري هم ثبت‌نام به همين صورت بوده است.

وي با اشاره به انجام ثبت‌نام غيرحضوري در انتخابات مجلس دوازدهم اظهار كرد: اخيرا در انتخابات مجلس شوراي اسلامي ثبت‌نام را بصوت مجازي داشتيم و علت نيز اين بود كه قانون انتخابات در اين خصوص اصلاح شده بود و پيش‌بيني پيش ثبت‌نام بصورت مجازي انجام شده بود. در روزهاي اخير دوستان وزارت كشور در گفت‌وگوهايي كه با موضوعات مرتبط با انتخابات داشتيم، پيشنهادي مطرح كردند كه در كنار
ثبت نامي كه بصورت حضوري انجام مي‌شود، دريافت مدارك را بصورت الكترونيكي داشته باشيم و ما هم در شوراي نگهبان با اين پيشنهاد مخالفتي نداشتيم و قرار بود سامانه‌اي هم كه در اين خصوص معرفي كردند، بررسي كنيم. سخنگوي شوراي نگهبان اظهار كرد: در جلسات كارشناسي كه با اين عزيزان داشتيم به ويژه جلسه‌اي كه قبل از ظهر امروز (ديروز) برگزار شد، اين مباحث مجدد مطرح و جمع‌بندي همكاران وزارت كشور اين بود كه با توجه به اينكه ثبت نام بصورت حضوري است، دريافت مدارك هم بصورت حضوري باشد و با توجه به زمان كمي هم كه تا آغاز ثبت‌نام باقي مانده است، محدوديتي براي داوطلبان ايجاد نكنيم.

طحان نظيف همچنين به ارايه توضيحاتي درباره بررسي صحت آراي انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در همه حوزه‌هاي انتخابيه پرداخت و عنوان كرد: در مراحل قبل اعلام كرده بودم كه صحت انتخابات در تمام حوزه‌ها به جز حوزه انتخابيه كرمانشاه به تاييد شوراي نگهبان رسيده است؛ از اين حوزه انتخابيه گزارشاتي داشتيم كه بررسي كرديم و امروز اعلام مي‌كنم كه به فضل خدا بررسي‌هاي ما به نتيجه رسيد و صحت انتخابات در حوزه انتخابيه كرمانشاه هم به تاييد شوراي نگهبان رسيد.

وي افزود: به خاطر وصول برخي از گزارشات تخلفاتي كه هيأت مركزي نظارت بر انتخابات داشت، آراي ۵ شعبه اخذ راي ابطال شد كه مراتب به اطلاع وزارت كشور خواهد رسيد. ابطال اين ۵ شعبه تغييري در نتيجه آرا ايجاد نخواهد كرد و با تاييد اين حوزه انتخابيه، صحت انتخابات در همه حوزه‌هاي انتخابيه تاييد مي‌شود و فردا تمام منتخبان در مراسم افتتاحيه دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي حضور خواهند داشت.

ارسال نظر