چرا كارگران نفتي هم مهاجرت مي‌كنند؟

۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۰۰:۴۸:۲۲
کد خبر: ۳۱۳۴۱۱

عضو كميسيون انرژي اتاق بازرگاني با اشاره به خسارت غيرقابل جبران مهاجرت نيروي كار نفتي گفت: يك كارگر فني و نيروي ماهر در كشور حداقل تا سن ۲۵ سالگي تحصيل و ۵ تا ۱۰ سال هم حرفه‌اي‌گري كرده و تجربه‌اندوزي مي‌كند تا نيروي ماهر باشد يعني به ازاي فرار مغز و نيروي ماهر ۳۵ سال عمر را از دست مي‌دهيم.

عضو كميسيون انرژي اتاق بازرگاني با اشاره به خسارت غيرقابل جبران مهاجرت نيروي كار نفتي گفت: يك كارگر فني و نيروي ماهر در كشور حداقل تا سن ۲۵ سالگي تحصيل و ۵ تا ۱۰ سال هم حرفه‌اي‌گري كرده و تجربه‌اندوزي مي‌كند تا نيروي ماهر باشد يعني به ازاي فرار مغز و نيروي ماهر ۳۵ سال عمر را از دست مي‌دهيم.
آرش نجفي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره افزايش مهاجرت نيروي كار صنعت نفت اظهار داشت: وقتي همه هزينه‌ها و پارامترها بر اساس نوسانات دلار محاسبه مي‌شود از كسي كه بر اساس ريال و عدد ناچيزي درآمد دارد؛ نمي‌توان انتظار داشت كه در برابر وسوسه حقوق بالا در كشورهاي ديگر مهاجرت نكند.
وي افزود: مدير درجه يك ماهانه حدود ۱۷۰۰ دلار حقوق دريافت مي‌كند اما همين مدير ارشد در معمولي‌ترين شركت‌هاي دنيا ۵ هزار دلار حقوق دريافت مي‌كند، وقتي معيشت و ارزاق را مقايسه مي‌كنيم با شهري مثل دوبي يكي است يعني هزينه‌هاي دو كشور يكسان و درآمدها بسيار متفاوت و  یک چهارم امارات است و همين باعث مي‌شود از پرستار تا تكنسين فني و متخصص به كشورهاي حاشيه خليج فارس و همسايه جذب شوند.
عضو كميسيون انرژي اتاق بازرگاني با اشاره به خسارت غيرقابل جبران مهاجرت نيروي كار نفتي گفت: يك كارگر فني و نيروي ماهر در كشور حداقل تا سن ۲۵ سالگي تحصيل مي‌كند و ۵ تا ۱۰ سال هم حرفه‌اي‌گري كرده و تجربه‌اندوزي مي‌كند تا نيروي ماهر باشد يعني به ازاي فرار مغز و نيروي ماهر ۳۵ سال عمر را از دست مي‌دهيم يعني براي اينكه بتوانيم يك نيروي ماهر را جايگزين كنيم بايد ۱۵ سال هزينه كنيم و اين زمان غير قابل احتساب است.
وي گفت: اگر اقدام جدي نشود ممكن است در حوزه نيروي انساني نفت با مشكل جدي مواجه شويم، متاسفانه به سادگي نيروهاي ماهر و متخصص را از دست مي‌دهيم. تمام تجارب و سعي و خطا در داخل كشور ما انجام مي‌شود تمام دستاوردها و ماحصل در ديگر كشورها ارايه مي‌شود و اين بزرگ‌ترين باخت اقتصادي يك كشور است.
وي تصريح كرد: عدم شايسته‌سالاري نيز باعث شده طي سال‌ها از نيروي غيرمتخصص و نيمه متخصص استفاده كنيم و همين موضوع هزينه‌هاي كشور را بالا برده و منجر به از بين رفتن ثروت ملي مي‌شود و كشور را با خسران مواجه مي‌كند.
عضو كميسيون انرژي اتاق بازرگاني خاطرنشان كرد: مقام معظم رهبري هر ساله نكات را اشاره مي‌كنند ولي ما اجرا نمي‌كنيم نمونه اينكه ۱۵ سال قبل رهبري در خصوص همين ناترازي كه امروز با آن مواجهيم هشدار دادند و بر اصلاح الگوي مصرف تاكيد كردند ايشان عنوان كردند كه بايد مصارف و الگوها تغيير كنند اما دولت‌ها كاري نكردند، يارانه‌ها و نقدينگي را به بدترين شكل بين مردم و جامعه توزيع ايجاد كردند و تورم رابالاتر بردند، حال آنكه مقام معظم رهبري هر سال به درستي رهنمون‌ها را اعلام مي‌كنند اما دولت‌ها برعكس عمل مي‌كنند و اين مبين اين است مديري كه بايد الگوي مصرف را اصلاح كند راه آن را نمي‌شناسد و همين موضوعات منجر به چالش‌ در حوزه انرژي كشور شده است.
در همين ارتباط عليرضا دانشي مديرعامل شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب در نشست خبري خود در نمايشگاه بين المللي نفت تهران از رسانه‌ها خواست كه تا به موضوع مهاجرت ورود كرده و در اين باره روشنگري كنند.
به گفته وي؛ صنعت نفت به عنوان صنعتي سخت به شمار مي‌آيد و با شرايط سخت جغرافيايي نيز مواجه است و از اين رو بايد به نيروي انساني خود توجه ويژه داشته باشد.
همچنين ناصر عاشوري دبير انجمن صنفي كارفرمايي پالايش نفت از بروز چالش در برخي پالايشگاه‌ها در پي مهاجرت نيروهاي متخصص خبر داد و گفت: تا پيش از اين، مهندسين ما درخواست رفتن به خارج از كشور داشتند، اكنون افراد فني و آچاربه دست پالايشگاه‌ها نيز درخواست كار در كشورهاي خارجي را دارند؛ به‌طوري كه از كشورهاي همسايه دعوت‌نامه براي كارگران ماهر پالايشگاه‌ها با حقوق ۶۰۰ تا ۷۰۰ ميليون تومان در ماه ارسال مي‌شود.

ارسال نظر