ايران مي‌تواند بندر ترانزيتي منطقه شود و بار 400 ميليون نفر را جابه‌جا كند؟

ضعف امكانات در تجارت دريايي

۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۰۱:۳۹:۵۰
کد خبر: ۳۱۳۴۳۸
ضعف امكانات در تجارت دريايي

|فعالان اقتصادي مي‌گويند: «فرسودگي ناوگان، كمبود ناوگان مناسب، عدم تناسب ظرفيت ناوگان با حجم صادرات و ناكارآمدي سيستم حمل‌ونقل چندوجهي، مهم‌ترين موانع در حوزه ناوگان و حمل‌ونقل دريايي» به شمار مي‌روند.

تعادل |فعالان اقتصادي مي‌گويند: «فرسودگي ناوگان، كمبود ناوگان مناسب، عدم تناسب ظرفيت ناوگان با حجم صادرات و ناكارآمدي سيستم حمل‌ونقل چندوجهي، مهم‌ترين موانع در حوزه ناوگان و حمل‌ونقل دريايي» به شمار مي‌روند. مشكلات و ناكارآمدي اين مسير مهم در تجارت در حالي است كه براساس برنامه‌ريزي صورت گرفته، ايران سعي دارد بندر ترانزيتي منطقه شود و بار حداقل 400 ميليون نفر را جابه‌جا كند، برنامه‌اي كه باتوجه به حداقل امكان تحقق آن را با اما و اگر روبه رو كرده است. صدرالدين نياوراني، نايب‌رييس كميسيون صادرات اتاق ايران در نشست كميسيون صادرات به اين نكته اشاره مي‌كند كه سازمان كشتيراني براي حمل محصولات فسادپذير كه بيش از 50 درصد صادرات و واردات ما را تشكيل مي‌دهد تنها 200 كانتينر يخچال‌دار دارد، كه برخي از آنها نيز فرسوده و غيرقابل استفاده هستند.

 

نبود امكانات براي كاهش  هزينه صادركنندگان

صادرات دريايي به عنوان يكي از اركان كليدي اقتصاد كشور، با چالش‌هاي متعددي در سه حوزه ناوگان و حمل‌ونقل دريايي، بنادر و سياست‌ها و قوانين مرتبط
روبه رو است؛ مشكلاتي كه موجب شده تا تجارت از اين مسير براي تجار چالش برانگيز شود. محمد لاهوتي، رييس كميسيون صادرات اتاق ايران در خصوص كمبود امكانات در حوزه دريايي با اشاره به شرايط ويژه‌اي كه كشتيراني ايران براي صادركنندگان در نظر گرفته است بر اين نكته تاكيد كرد كه صادركنندگاني كه درحوزه حمل‌ونقل دريايي فعاليت دارند مشكلات جدي‌اي در حوزه صادرات چه در بخش كانتينرهاي يخچال‌دار و چه بخش غيريخچالي دارند. او افزود: مسوولان حمل‌ونقل دريايي براي اين مشكلات راهكارها و پيشنهاداتي دارند، اما به نظر مي‌رسد اطلاعات صادركنندگان در زمينه خدمات كشتيراني اندك است و اطلاع‌رساني در اين زمينه به خوبي صورت نگرفته است. نايب‌رييس كميسيون صادرات اتاق ايران در ادامه به اين نكته اشاره كرد كه متاسفانه سازمان كشتيراني امكانات چنداني در بندرعباس و بوشهر ندارد كه بتواند هزينه صادركننده را كاهش دهد. به گفته نايب‌رييس كميسيون صادرات اتاق ايران، نبود امكانات در بنادر كشور در حالي است كه براساس برنامه‌ريزي صورت گرفته، ايران قرار است بندر ترانزيتي منطقه شود و بار حداقل 400 ميليون نفر را جابه‌جا كند.او با بيان اينكه اتاق ايران آماده مشاركت براي ساخت اسكله‌هاي مناسب در بنادر است، گفت: ما آمادگي داريم تا در جلسات مشترك مشكلات مربوط به نوسازي امكانات لجستيك را شناسايي كرده و براي رفع آنها سرمايه‌گذاري و مشاركت كنيم.

 

كاهش مشكل با فعال كردن خطوط شناور

در ادامه اين نشست معاون توسعه بازار گروه كشتيراني ايران، با تشريح توانمندي‌ها و امكانات سازمان كشتيراني، گفت: حمل‌ونقل دور تو دور (Door To Door) يكي از خدمات مهم ما به صادركنندگان است.

به اين ترتيب با ايجاد مركزي در خود كشتيراني مي‌توانيم كالاها را از در كارخانه به مقصدي در كشور ديگر حمل كنيم و اين رويه مي‌تواند در كشور مقصد هم صورت گيرد، با اجراي اين طرح مشكل تجار در فرآيند ترخيص در بندر و گمركات كاهش خواهد يافت. امير بيات درمورد راه‌ندازي خطوط شناور در قاره آفريقا نيز به اين نكته اشاره كرد كه خطوط جديدي براي تردد به بخش‌هاي مختلف قاره افريقا راه‌اندازي شده است و شناورهاي ما هر 25 روز در اين مسير تردد دارد.

معاون توسعه بازار گروه كشتيراني ايران همچنين با اشاره به مشكل توقف طولاني كشتي‌ها در بنادر روسيه، اظهار كرد: با اقداماتي كه انجام داديم سرعت كار را به نحو مطلوبي بالا برديم تا مسير كريدور شمال- جنوب را فعال كنيم.

 

كرايه حمل كانتينر به چين تقريبا رايگان

محمدرضا احمدي زاده، مديرعامل شركت كانتينري سازمان كشتيراني، نيز بيان كرد: كشتيراني با وجود محدوديت‌ها خطوط خود با نقاط مختلف را باز نگه داشته به نحوي كه در حمل محمولات صادراتي در فرودين ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 38 درصد رشد داشته كه اين رقم منهاي حمل محصولات پتروشيمي است. او با اشاره به خدمات كشتيراني به صادركنندگان با هدف رقابت‌پذيري بيشتر آنها، ادامه داد: سازمان كشتيراني، براي برخي كالاهاي صادراتي كه از قيمت زيادي برخوردار نيستند، از جمله مصالح ساختماني، سراميك و طيف زيادي از محصولات صادراتي، بسته‌هاي تخفيفي در نظر گرفته كه رقابت با رقباي خارجي را براي صادركنندگان ما تسهيل مي‌كند. او با بيان اينكه كشتيراني ايران نسبت به مدت مشابه سال قبل 43 درصد در حمل كالاهاي صادراتي به چين رشد داشته است، افزود: كرايه حمل كانتينرهاي 40 فوت ما در مسير چين تقريبا رايگان است.

احمدي‌زاده افزود: يكي ديگر از خدمات ما به صادركنندگان، بيمه‌اي است كه كشتيراني ايران از سمت خود و به صورت رايگان براي محصولات صادراتي انجام مي‌دهد.

هر كانتينر 20 فوت صادراتي معادل 10 هزار دلار و 40 فوت معادل 20 هزار دلار بيمه مي‌شود و تجار در صورتي كه ارزش كالاي صادراتي آنها بيشتر باشد مي‌توانند مابه‌التفاوت آن را پرداخت كنند.

او همچنين از خريد بيش از 400 دستگاه كانتينر يخچالي در انواع مختلف خبر داده و گفت: ما در حوزه نوسازي و توسعه پيشتاز بوديم و به‌روزرساني و نوسازي ناوگان خود را در حد مقدور انجام مي‌دهيم.

ارسال نظر