دو نهاد دولتي اعلام كردند

جزئيات جديد از خودروهاي وارداتي

۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۰۱:۴۱:۲۵
کد خبر: ۳۱۳۴۳۹
جزئيات جديد از خودروهاي وارداتي

گمرك ايران اعلام كرد كه در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳، بالغ بر ۳۱۱۹ دستگاه خودرو سواري به ارزش ۶۹.۴ ميليون دلار وارد كشور شده است. در همين حال براساس آماري كه رييس سازمان توسعه تجارت اعلام كرده، در حال حاضر بيش از ۲۲ هزار دستگاه خودروي خارجي وارد كشور شده، كه از اين ميزان بيش از ۱۳ هزار خودرو ترخيص شده و بخش عمده آن با پلاك ملي به متقاضيان سامانه تحويل داده شده است. آمار تحويل خودروها هم قابل توجه است.

گمرك ايران اعلام كرد كه در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳، بالغ بر ۳۱۱۹ دستگاه خودرو سواري به ارزش ۶۹.۴ ميليون دلار وارد كشور شده است. در همين حال براساس آماري كه رييس سازمان توسعه تجارت اعلام كرده، در حال حاضر بيش از ۲۲ هزار دستگاه خودروي خارجي وارد كشور شده، كه از اين ميزان بيش از ۱۳ هزار خودرو ترخيص شده و بخش عمده آن با پلاك ملي به متقاضيان سامانه تحويل داده شده است. آمار تحويل خودروها هم قابل توجه است.

 

چه تعداد خودرو وارد شده؟

در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳، بالغ بر ۳۱۱۹ دستگاه خودرو سواري به ارزش ۶۹.۴ ميليون دلار وارد كشور شده است. بر اساس اعلام گمرك ايران، عمده خودروهاي وارد شده به كشور طي فروردين و ارديبهشت ماه به لحاظ ارزش و تعداد، توسط شركت «معين خودرو ايرانيان» با ۱۰۹۷ دستگاه به ارزش ۲۴.۷ ميليون دلار انجام شده است كه سهمي بالغ بر ۳۵ درصد از تعداد و همچنين ۳۵ درصد از ارزش كل خودروها را شامل مي‌شود.

همچنين كرمان موتور با ۵۰۱ دستگاه، بهمن موتور با ۲۵۴ دستگاه و مكث موتور با ۱۸۳ دستگاه خودرو، در جايگاه‌هاي دوم تا چهارم بيشترين واردات خودرو قرار دارند. مجموع واردات خودرو در دوازده ماهه سال ۱۴۰۲، ۱۷۹ دستگاه بوده كه اين تعداد به ۳۱۱۹ دستگاه خودرو در فروردين و ارديبهشت ماه سال ۱۴۰۳ رسيده است. در همين حال براساس آماري كه رييس سازمان توسعه تجارت اعلام كرده، در حال حاضر بيش از ۲۲ هزار دستگاه خودروي خارجي وارد كشور شده است. رقم قابل توجهي هم در منطقه و بنادر منطقه است كه شركت‌ها ترجيح داده‌اند وارد بنادر كشور نكنند و منتظر عرضه هستند تا وارد كشور كنند. از اين ميزان بيش از ۱۳ هزار خودرو ترخيص شده و بخش عمده آن با پلاك ملي به متقاضيان سامانه تحويل داده شده است. آمار تحويل خودروها هم قابل توجه است.

معاون وزير صمت در رابطه با واردات در سال ١۴٠٣، اظهار كرد: براي سال جاري، با توجه به آنچه كه در نظر گرفته شده و مسيرها و روش‌هاي مختلفي كه براي تأمين ارز، طي مي‌كنيم، قصد داريم كه ميزان واردات را از محل ساير ارزهايي كه هستند همچون سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي، افزايش دهيم. اما آنچه كه از ابتدا در برنامه، ديده شده، دو ميليارد دلار سهم ارز واردات برقي و بنزيني بوده است. از محل‌هاي مختلف همچنان پيگير هستيم كه بتوانيم تخصيص را داشته باشيم. رييس سازمان توسعه تجارت همچنين در نشستي مجازي كه با خبرنگاران برگزار كرده با بيان اينكه براي امسال سهم ارز واردات خودرو دو ميليارد دلار پيش بيني شده، گفت: در حال حاضر بيش از ۲۲ هزار دستگاه خودروي خارجي وارد كشور شده است. به گزارش خبرنگار مهر، مهدي ضيغمي رييس سازمان توسعه تجارت درباره واردات خودرو اظهار كرد: تاكنون حجم قابل توجهي خودروي وارداتي، هم وارد كشور شده و هم در منطقه وجود دارد كه روزانه، بر اساس ثبت سفارشي كه انجام مي‌شود و تخصصي ارزي كه كه صورت مي‌گيرد، وارد كشور مي‌شود. معاون وزير صمت ادامه داد: حجم زيادي خودرو در گمركات است و بيش از آن نيز خودرو در منطقه وجود دارد. آنقدر حجم زياد شده كه شركت‌ها بعضاً ترجيح مي‌دهند خودروها را وارد بنادر كشور نكنند و ساير كشورهاي منطقه فعلاً نگهداري كنند تا از مسيري كه در نظر گرفته مي‌شود، خودرو وارد كشور شود. به راحتي مي‌توانیم تا انتهاي تيرماه، خودروهاي برند را به افرادي كه در سامانه انتخاب خودرو كنند، تحويل دهيم. وي افزود: احتمالاً اين گزارش و اطلاعيه اعلام خواهد شد و مبناي تصميم‌گيري قرار خواهد گرفت تا خودروهايي كه متقاضي نداشته باشند، وارد چرخه عرضه مازاد براي مشتريان و متقاضيان جديد شوند. احتمالاً هفته آينده عرضه مازاد خواهيم داشت. بنابراين طبق قاعده شوراي رقابت، حداقل سه بار خودرو بصورت عرضه عادي عرضه شود، چنانچه مشتري نداشت، مي‌تواند وارد سامانه مازاد شود. اينكه عرضه جديد به چه صورت خواهد بود هنوز مشخص نيست اما قطعاً سامانه برچيده نخواهد شد و احتمال آن بسيار ضعيف است اما ممكن است مدل عرضه، تغيير كند يا شوراي رقابت به برخي شركت‌ها اجازه دهد كه خارج از سامانه، عرضه داشته باشند.

 

تخصيص ۲ ميليارد دلار براي واردات خودرو

رييس سازمان توسعه تجارت، در رابطه با مشكلاتي كه برخي شركت‌هاي واردكننده در مورد تخصيص ارز داشتند، گفت: به واسطه سامانه‌ها، با مشكل ارزي درگير بوديم اما از هفته گذشته (از پنجشنبه هفته گذشته)، اين تخصيص آغاز شده و مشكلات به سمت حل شدن رفتند. از مسيري، تأمين ارز خودروهاي برقي و هيبريدي در حال حل شدن هستند. در مورد خودروهاي بنزيني نيز از مسيري كه تعيين تكليف صورت گرفته، طي اين هفته و هفته آينده مشكل، برطرف خواهد شد. اميدوار هستيم دو الي دو ميليارد و اندي كه در برنامه تخصيص داده شده بود، به زودي محقق شود. معاون وزير صمت در رابطه با واردات در سال ١۴٠٣ نيز اظهار كرده، براي سال جاري، باتوجه به آنچه كه در نظر گرفته شده و مسيرها و روش‌هاي مختلفي كه براي تامين ارز، طي مي‌كنيم، قصد داريم كه ميزان واردات را از محل ساير ارزهايي كه هستند همچون سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي، افزايش دهيم. اما آنچه كه از ابتدا در برنامه، ديده شده، دو ميليارد دلار سهم ارز واردات برقي و بنزيني بوده است. از محل‌هاي مختلف همچنان پيگير هستيم كه بتوانيم تخصيص را داشته باشيم. به گفته وي، مشكل هيونداي كيا (برند كره‌اي) گويا هنوز حل نشده و هنوز به ما ابلاغ نشده است. در حقيقت برداشته شدن محدوديت واردات خودروهاي كره‌اي، هنوز به ما ابلاغ نشده است. ضيغمي همچنين گفته: دو هفته‌ پيش نيز عرضه‌ بسيار خوبي براي خودروهاي بنزيني صورت گرفت و بالغ بر ٨٠٠٠ خودرو عرضه شد كه اتفاقا همگي از برندهاي معتبر همچون هيونداي، تويوتا، نيسان و... و (بدون اصرار) از برندهاي غيرچيني بودند اما متاسفانه استقبال خوبي صورت نگرفت؛ استقبال كمي از خودروهاي بنزيني كه برند هم بودند ديده شد؛ نكته اينجاست كه طي هفته‌هاي پيش‌رو، قطعا مجدد اين خودروها عرضه خواهند شد؛ اين خودروها همگي در كشور موجود هستند، ارز دريافت كرده و آماده تحويل هستند؛ به هر حال ثبت‌نامي‌هاي سال ١۴٠١ (دور اول ثبت‌نامي‌هاي اسفند ١۴٠١)، بايستي تعيين تكليف شوند. وي افزود: اگر اين افراد، خودرو انتخاب نكنند، ممكن است با مصوبه‌اي زمان محدودي در نظر گرفته شود تا اين سامانه ١۴٠١، تعيين تكليف شود و ممكن است كه اولويت آنها آسيب ببيند؛ بنابراين حتما افراد بايد خودرو انتخاب كنند؛ در غير اينصورت اين خودروها از دست آنها برود و وارد سامانه عرضه مازاد (براي متقاضيان جديد) شود و سامانه با مدل عرضه‌ جديد بالا بيايد. خواهشمند هستيم از متقاضيان كه اين خودروها را انتخاب كنند تا تكليف سامانه مشخص شود. مشتريان اين برندها را هم نخواهند، پس منتظر چه خودروي بنزيني هستند؟ (در حاليكه از بهترين برندها خودرو وارد كشور شده و تنها براي واردات خودرو از يك برند مجوزي داده نشده است.)

ارسال نظر