«تعادل» گزارش مي‌دهد

بازار نفت در دستان چيني‌ها

۱۴۰۳/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۶:۴۱
کد خبر: ۳۱۳۸۴۵

سينوپك پيش‌بيني كرد تقاضاي چين براي نفت، قبل از سال ۲۰۲۷ و زودتر از انتظار قبلي، به اوج خود برسد و برخي از كارشناسان حوزه انرژي بر اين باورند كه چين در آينده نزديك به يكي از بزرگ‌ترين واردكنندگان نفت جهان تبديل مي‌شود. 

گلناز پرتوي مهر |سينوپك پيش‌بيني كرد تقاضاي چين براي نفت، قبل از سال ۲۰۲۷ و زودتر از انتظار قبلي، به اوج خود برسد و برخي از كارشناسان حوزه انرژي بر اين باورند كه چين در آينده نزديك به يكي از بزرگ‌ترين واردكنندگان نفت جهان تبديل مي‌شود. 
به گزارش خبرنگار «تعادل»، در نسخه ۲۰۲۴ گزارش «چشم‌انداز انرژي ۲۰۶۰ چين» كه بزرگ‌ترين پالايشگاه جهان در روز چهارشنبه منتشر كرد، شركت نفت و شيميايي چين (سينوپك) انتظار دارد تقاضاي چين براي نفت، قبل از سال ۲۰۲۷ به اوج خود برسد.
سينوپك در گزارش چشم‌انداز قبلي خود در سال ۲۰۲۳، اعلام كرده بود كه انتظار مي‌رود مصرف نفت چين در اواخر دهه جاري، بين سال‌هاي ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰، به دليل تسريع به‌كارگيري خودروهاي برقي، به اوج خود برسد.
اين شركت چيني در جديدترين گزارش خود اعلام كرد: مصرف زغال سنگ چين كه امنيت انرژي اين كشور را تضمين مي‌كند، در حدود سال ۲۰۲۵ رشد نخواهد كرد.
طبق گزارش سينوپك، مصرف گاز طبيعي چين، رو به رشد است و پيش بيني مي‌شود تا سال ۲۰۴۰ به اوج خود برسد.
اين غول پالايشگاهي و پتروشيمي در جديدترين گزارش چشم‌انداز خود پيش بيني كرد انرژي غيرفسيلي تا حدود سال ۲۰۴۵، بر كل عرضه انرژي چين سلطه خواهد يافت. همزمان با چشم‌انداز انرژي، سينوپك، گزارش چشم‌انداز صنعت انرژي هيدروژني چين را منتشر كرد كه پيش بيني مي‌كند تا سال ۲۰۶۰، مصرف انرژي هيدروژن چين، به ۸۶ ميليون تن برسد و صنعتي به ارزش ۶۳۵ ميليارد دلار (۴.۶ تريليون يوان چين) ايجاد كند. سينوپك اعلام كرد سوخت غيرفسيلي به عنوان منبع انرژي مورد استفاده براي توليد هيدروژن، تا آن زمان به ۹۳ درصد افزايش خواهد يافت و انرژي خورشيدي و بادي، در دو سوم توليد هيدروژن سهيم خواهند بود.
شركت مشاوره DNV ماه گذشته در گزارشي جداگانه درباره چشم‌انداز گذار انرژي چين، پيش بيني كرد مصرف نفت چين در سال ۲۰۲۷، به اوج خود خواهد رسيد، اما به دليل ادامه استفاده از نفت در پتروشيمي، هواپيمايي و كشتيراني، مصرف نفت اين كشور تا سال ۲۰۵۰، نسبت به اوج خود در سال ۲۰۲۷ به نصف كاهش خواهد يافت. اين شركت اعلام كرد تقاضاي چين براي گاز طبيعي در دهه ۲۰۳۰، به اوج خود مي‌رسد و در اواسط قرن به سطح امروزي برمي‌گردد.
در سال ۲۰۵۰، چين ۸۴ درصد از مصرف نفت خود را از طريق واردات تامين خواهد كرد. مصرف گاز طبيعي همچنان بالا خواهد ماند و مصرف سال ۲۰۵۰، كمتر از سطح ۲۰۲۳ است و ۵۸ درصد آن از محل واردات است.بر اساس گزارش اويل پرايس، شركت DNV پيش بيني كرد به‌طور كلي، سبد نيروي چين از ۳۰ درصد انرژي‌هاي تجديدپذير كنوني، به ۸۸ درصد تا سال ۲۰۵۰ تغيير خواهد كرد، زيرا دومين اقتصاد بزرگ جهان با ساخت و صادرات بي‌رقيب فناوري‌هاي تجديدپذير، موقعيت خود را به عنوان «پيشرو در انرژي سبز جهان» گسترش خواهد داد.
در همين زمينه مجيد اسلامي، كارشناس حوزه انرژي در پاسخ به خبرنگار «تعادل» مبني بر اينكه آيا صحت دارد چين بزرگ‌ترين واركنده نفت جهان مي‌شود گفت؟ بله، پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه چين در آينده به بزرگ‌ترين مصرف‌كننده نفت در جهان تبديل خواهد شد. در حال حاضر، چين يكي از بزرگ‌ترين مصرف‌كنندگان و واردكنندگان نفت است و تقاضاي نفت اين كشور با رشد اقتصادي و صنعتي سريع همچنان در حال افزايش است.
وي تصريح كرد: عوامل متعددي مانند رشد جمعيت، توسعه شهري، افزايش وسايل نقليه موتوري و نياز به انرژي براي توليد و صنعت، همه به افزايش مصرف نفت در چين كمك مي‌كنند. سازمان‌هاي بين‌المللي مانند آژانس بين‌المللي انرژي (IEA) نيز در گزارش‌هاي خود به اين موضوع اشاره كرده‌اند كه چين به زودي از ايالات متحده به عنوان بزرگ‌ترين مصرف‌كننده نفت پيشي خواهد گرفت.
وي خاطرنشان كرد: با اين حال، تغييرات در سياست‌هاي انرژي، پيشرفت‌هاي فناوري در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير و تلاش‌هاي جهاني براي كاهش انتشار كربن نيز مي‌توانند تاثيرات قابل توجهي بر الگوي مصرف نفت در چين و ديگر كشورهاي جهان داشته باشند. وي با اشاره به اينكه چين براي تامين نيازهاي نفتي خود از منابع متنوعي از كشورهاي مختلف نفت وارد مي‌كند و اين روند احتمالاً در آينده نيز ادامه خواهد داشت، گفت: عربستان يكي از بزرگ‌ترين تامين‌كنندگان نفت چين است و روابط تجاري نفتي قوي با اين كشور دارد و همچنين روسيه نيز يكي از اصلي‌ترين صادركنندگان نفت به چين است. اين دو كشور همكاري‌هاي استراتژيك در زمينه انرژي دارند و چين از طريق خط لوله‌هاي مستقيم نفت را از روسيه وارد مي‌كند.
وي در ادامه گفت: ايران نيز يكي از تامين‌كنندگان مهم نفت چين است، هرچند كه تحريم‌هاي بين‌المللي بر روابط تجاري نفتي اين دو كشور تاثير گذاشته‌اند. چين همچنان به واردات نفت از ايران ادامه مي‌دهد و همچنين عراق يكي از ديگر كشورهايي است كه نفت خود را به چين صادر مي‌كند و ميزان صادرات نفتي آن به چين در سال‌هاي اخير افزايش يافته است.
وي در پايان اظهار كرد: در آينده، چين ممكن است به دنبال تامين نفت از منابع جديد و متنوع‌تري باشد تا امنيت انرژي خود را تضمين كند. همچنين، سرمايه‌گذاري‌هاي چين در كشورهاي مختلف براي توسعه ميادين نفتي نيز نشان‌دهنده تلاش اين كشور براي اطمينان از تامين پايدار نفت مورد نياز خود است.

ارسال نظر