قرارداد روسيه و چين براي خط لوله گازي به بن‌بست رسيد

۱۴۰۳/۰۳/۱۵ - ۲۳:۳۰:۵۸
کد خبر: ۳۱۳۹۴۸

تلاش روسيه براي انعقاد يك قرارداد بزرگ خط لوله گاز با چين، بر سر درخواست‌هاي پكن در خصوص قيمت و ميزان عرضه، به بن‌بست رسيده است.

تلاش روسيه براي انعقاد يك قرارداد بزرگ خط لوله گاز با چين، بر سر درخواست‌هاي پكن در خصوص قيمت و ميزان عرضه، به بن‌بست رسيده است.
به گزارش ايسنا، روزنامه فايننشيال تايمز به نقل از سه منبع آگاه گزارش كرد چين قيمتي را درخواست كرده است كه نزديك به قيمت‌ها داخلي كاملا يارانه‌اي است و تنها براي خريد بخش كوچكي از ظرفيت سالانه ۵۰ ميليارد متر مكعبي برنامه‌ريزي شده اين خط لوله گازي، حاضر است متعهد شود.
روسيه سال‌هاست درباره ساخت خط لوله گازي «قدرت سيبري ۲» براي انتقال ۵۰ ميليارد متر مكعب گاز طبيعي از منطقه يامال در شمال اين كشور به چين از طريق مغولستان، سرگرم مذاكره بوده است. در حال حاضر، روسيه گاز طبيعي را از طريق خط لوله «قدرت سيبري ۱»، به چين ارسال مي‌كند. اين خط لوله فعاليتش را در سال ۲۰۱۹ آغاز كرد و از شرق سيبري تا شمال شرقي چين، امتداد دارد. «قدرت سيبري ۱»، يكي از بزرگ‌ترين پروژه‌هايي است كه اخيرا توسط شركت گازپروم تكميل شده و اولين مجراي صادرات گاز روسيه به چين است.
ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه، ماه گذشته در پايان سفر دو روزه خود به چين، گفته بود روسيه مي‌تواند در مسير برنامه‌ريزي شده از طريق مغولستان، نفت را هم در كنار گاز، به چين برساند. بعلاوه، احداث يك خط لوله گاز و يك خط لوله نفت در يك كريدور، امكان پذير است. با اين حال، پوتين اظهار كرده بود گزينه‌هاي ديگري براي تامين انرژي روسيه براي چين وجود دارد كه شامل استفاده از نفتكش‌ها در مسير درياي شمالي از طريق قطب شمال است. همه گزينه‌ها، محتمل، قابل قبول و از نظر اقتصادي، قابل اجرا هستند و لازم است كه بهترين گزينه، انتخاب شود.
بر اساس گزارش رويترز، الكساندر نواك، معاون نخست وزير روسيه، ماه گذشته اظهار كرده بود روسيه و چين انتظار دارند قراردادي در آينده نزديك در خصوص خط لوله گازي «قدرت سيبري ۲» امضا كنند.
روسيه كه در پي جنگ در اوكراين، اروپا را به عنوان بازار اصلي صادرات نفت خود از دست داد، روي افزايش حجم فروش محصولات انرژي به چين حساب باز كرده است.

ارسال نظر