اعلام جزييات ميزان فروش صنايع با اهميت در فروردين

۱۴۰۳/۰۳/۱۵ - ۲۳:۳۸:۲۹
کد خبر: ۳۱۳۹۵۳

معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، جزييات ميزان فروش صنايع بااهميت در اسفند ماه ۱۴۰۲ را اعلام كرد. اطلاعات منتشر شده از سوي معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص جزييات ميزان فروش صنايع با اهميت نشان مي‌دهد كه در فروردين ماه ۱۴۰۳، كاهش ۴۱ درصدي مقدار توليد خودرو و ساخت قطعات، عملا ناشي از كاهش مقدار توليد نمادهاي خودرو (كاهش مقدار توليد گروه پژو، دنا، هايمان و تارا به ترتيب به ميزان ۳۸، ۴۰، ۱۰۰ و ۵۱ درصد)، خساپا (كاهش مقدار توليد خانواده x۲۰۰ (تيبا، كوئيك، ساينا) و وانت ۱۵۱ به ترتيب به ميزان ۳۵ و ۳۵ درصد)، خپارس (كاهش مقدار توليد گروه Q۲۰۰ به ميزان ۲۹ و خزاميا (كاهش مقدار توليد گروه نيسان و پادرا به ترتيب به ميزان ۳۵ و ۱۰۰ درصد به ترتيب به ميزان ۴۷، ۳۳، ۲۹ و ۴۱ درصد بوده است. بر اساس اين گزارش، دليل اصلي كاهش ميزان توليد و به تبع آن كاهش مقدار فروش و درآمد صنعت خودرو و ساخت قطعات، كاهش تعداد روزهاي كاري به‌دليل تعطيلات نوروزي نسبت به اسفندماه است. همچنين، كاهش ۲۱ درصدي مقدار توليد صنعت خودرو و ساخت قطعات نسبت به مدت مشابه سال گذشته عمدتاً ناشي از كاهش مقدار توليد نمادهاي خودرو (كاهش مقدار توليد گروه پژو به ميزان ۴۰ درصد)، خساپا (كاهش مقدار توليد خانواده x۲۰۰ (تيبا، كوئيك، ساينا) به ميزان ۳۳ درصد) و خپارس (كاهش ميزان توليد كوئيك معمولي دنده‌اي به ميزان ۱۰۰ درصد به ترتيب به ميزان ۱۹، ۲۰ و ۳۷ درصد است. اين گزارش مي‌افزايد: از جمله دلايل اين كاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش ميزان توليدات خودروهاي پژو پارس كوييك معمولي دنده‌اي و خانواده ۲۰۰ x (تيبا، كوئيك، ساينا) به دليل زيان ده بودن، عدم تطابق با استانداردهاي موجود و عدم تامين به موقع ارز جهت تامين مواد اوليه و تجهيزات مورد نياز شركت است. از سويي ديگر، در فروردين ماه با كاهش تعداد روزهاي كاري به علت تعطيلات نوروزي توليدات اين صنعت همواره نزولي بوده است.

 

روند مقدار توليد صنعت فلزات اساسي (تن)

در بخش ديگر اين گزارش آمده است؛ افزايش ۲۳ درصدي مقدار توليد صنعت فلزات اساسي نسبت به ماه گذشته عمدتاً ناشي از افزايش مقدار توليد نمادهاي فولاد (افزايش مقدار توليد تختال به ميزان ۱۰۰ درصد)، فخاس (افزايش مقدار توليد شمش به ميزان ۱۳۷۳ درصد)، كاوه (افزايش مقدار توليد بيلت به ميزان ۷۷ درصد)، هرمز (افزايش مقدار توليد اسلب و بريكت به ترتيب به ميزان ۷۷ و ۹۹ درصد) و فخوز (افزايش مقدار توليد بلوم و بيلت به ميزان ۳۵ درصد) به ترتيب به ميزان ۲۵، ۱۵۹، ۷۷، ۷۳ و ۱۹ درصد است. در عين حال، صنعت فلزات اساسي يكي از بزرگ‌ترين صنايع مصرف‌كننده گاز بوده و با توجه به اينكه عمده توليد فولاد كشور از طريق روش قوس الكتريك انجام مي‌گيرد اين صنعت بزرگ‌ترین مصرف‌كننده برق است. در اين راستا با توجه به افزايش ميزان مصرف برق در تابستان و افزايش ميزان مصرف گاز در زمستان موضوع قطع برق صنايع يكي از راهكارهاي وزارت نيرو و شركت ملي گاز در سنوات اخير بوده است كه اين امر با توجه به جايگاه ويژه انرژي در صنعت فلزات اساسي سبب كاهش ميزان توليد شده كه در صورت عدم وجود اين رخداد امكان صادرات بيشتر محصولات اين صنعت و افزايش ارزآوري آن براي كشور مهيا مي‌شود.

 

صنعت استخراج كانه‌هاي فلزي (تن)

بر پايه اين گزارش، افزايش ۱۶ درصدي مقدار توليد صنعت استخراج كانه‌هاي فلزي نسبت به ماه گذشته عمدتاً ناشي از افزايش مقدار توليد نمادهاي كگل (افزايش مقدار توليد كنستانتره سنگ آهن و گندله به ترتيب به ميزان ۷۱ و ۲۵ درصد)، كچاد (افزايش مقدار توليد كنستانتره آهن، گندله و آهن اسفنجي به ترتيب به ميزان ۱۰، ۱۲ و ۲۰ درصد) و كگهر (افزايش مقدار توليد گندله به ميزان ۲۵ درصد) به ترتيب به ميزان ۴۷، ۱۱ و ۲ درصد است. همچنين، افزايش ۲۱ درصدي مقدار توليد صنعت استخراج كانه‌هاي فلزي نسبت به مدت مشابه سال گذشته عمدتاً ناشي از افزايش مقدار توليد نمادهاي كگل (افزايش مقدار كنستانتره سنگ آهن و گندله به ترتيب به ميزان ۱۷۲ و ۲۵ درصد) و كگهر (افزايش مقدار توليد كنسانتره سنگ آهن و گندله به ترتيب به ميزان ۸ و ۳ درصد) به ترتيب به ميزان ۷۷ و ۹ درصد است. از سويي ديگر، صنعت استخراج كانه‌هاي فلزي به‌طور ميانگين طي ۷ سال گذشته قريب به ۶ ميليون و ۳۳۹ هزار و ۱۹۱ تن توليد داشته است. افزون بر اين، با توجه به تكميل زنجيره ارزش محصولات در شركت‌هاي اين صنعت طي سال‌هاي گذشته و حركت از خام فروشي به سمت توليد محصولات با ارزش افزوده بالا از جمله فولاد، مصرف انرژي از اهميت بسزايي جهت تبديل كلوخه به فولاد طي چرخه توليد برخوردار است. بنابراين، قطعي برق در فصل تابستان فرايند توليد محصولات فولادي و قطعي گاز در فصل زمستان توليد كنستانتره و آهن اسفنجي را تحت تاثير قرار داده و علي رغم پياده‌سازي طرح‌هاي توسعه‌اي موجب كاهش مقطعي توليد شده است.

 

مقايسه فروش ماهانه صنايع

نسبت به ماه گذشته - همت

در بخش ديگر اين گزارش آمده است؛ كاهش ۴۱درصدي مبلغ فروش صنعت محصولات غذايي و آشاميدني به جز قند و شكر نسبت به ماه گذشته عمدتاً ناشي از كاهش مبلغ فروش نمادهاي غكورش (قريب به صفر رسيدن مقدار فروش روغن خوراكي و كاهش مقدار فروش كنجاله به ميزان ۹۱درصد)، غبشهر (كاهش مقدار فروش روغن خوراكي مايع و جامد به ترتيب به ميزان ۵۰درصد و ۵۴درصد) و زرنام (قريب به صفر رسيدن مقدار فروش صادراتي فروكتوز و گلوكز) به ترتيب به ميزان ۶۳درصد، ۴۵درصد و ۵۲درصد است. همچنين، كاهش ۳۵درصد مبلغ فروش صنعت خرده فروشي، باستثناي وسايل نقليه موتوري نسبت به ماه گذشته عمدتاً ناشي از كاهش مبلغ فروش نمادهاي افق (كاهش مقدار و نرخ فروش خوراكي به ترتيب به ميزان ۲۶درصد و ۵درصد، كاهش مقدار و نرخ فروش پروتئيني به ترتيب به ميزان ۱۲درصد و ۱۴درصد و كاهش مقدار فروش شوينده به ميزان ۳۳درصد (مطابق اظهارات شركت در كنفرانس پرسش و پاسخ سهامداران و مديران، نرخ فروش دو گروه خواركي‌ها و پروتئين به دليل سهم بالاي آنها در كالاي اساسي، كاهشي بوده است) و قاسم (كاهش درآمد محصولات غذايي، محصولات بهداشتي و آرايشي و محصولات دارويي و تجهيزات پزشكي به ترتيب به ميزان ۷۸درصد، ۷۰درصد و ۴۶درصد) به ترتيب به ميزان ۲۶درصد و ۷۳درصد است. از سويي ديگر، كاهش ۲۱درصدي مبلغ فروش صنعت رايانه و فعاليت‌هاي وابسته به آن نسبت به ماه گذشته عمدتاً ناشي از كاهش مبلغ فروش نمادهاي فن افزا (كاهش درآمد گروه محصولات سخت افزاري (ناشي از تعطيلي شركت‌ها، انبارها، عدم امكان تحويل توليدات و صدور فاكتورهاي مربوطه در فروردين ماه بوده است) و كسب و كار پوينت (ناشي از قراردادهاي فصلي و سه ماهه بوده، كه درآمد آن پس از تعطيلات ابتداي سال قابل پيگيري هستند و عمده درآمد در پايان فصل بهار شناسايي خواهد شد) به ترتيب به ميزان (۹۶درصد و ۸۶درصد)، سيستم (كاهش درآمد ناشي از فروش
نرم افزار به ميزان ۸۸درصد) و مداران (كاهش درآمد ناشي از خدمات داده‌پردازي به ميزان ۷۳درصد و به صفر رسيدن درآمد ناشي از تجهيزات سخت افزاري و ملزومات و اقلام مصرفي) به ترتيب به ميزان ۹۴درصد، ۶۸درصد و ۹۳درصد است.

 

وضعيت صنايع مهم بازار سرمايه

همان‌گونه كه ملاحظه مي‌شود عمده دلايل افزايش درآمد عملياتي در صنايع بااهميت بازار سرمايه ناشي از افزايش نرخ محصولات و تغيير نرخ دلار حواله از (۳۸,۵۹۱ تومان) به (نرخ دلار حواله، ۴۰,۶۴۸ تومان) است. افزايش ۱۰۷درصد مبلغ فروش صنعت خودرو و ساخت قطعات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ناشي از اخذ مجوزهاي افزايش نرخ محصولات توسط شوراي رقابت است. افزايش ۱۳درصد مبلغ فروش صنعت فلزات اساسي نسبت به مدت مشابه سال گذشته عمدتاً ناشي از تغييرات نرخ دلار حواله و افزايش در مقدار فروش است. افزايش ۲۹درصد مبلغ فروش صنعت استخراج كانه‌هاي فلزي نسبت به مدت مشابه سال گذشته عمدتاً ناشي از تغييرات نرخ دلار حواله و روند صعودي نرخ جهاني سنگ آهن است.

ارسال نظر