دست بالاي ايران براي مذاكره و دريافت حقابه هيرمند

۱۴۰۳/۰۳/۲۲ - ۰۱:۲۹:۲۶
کد خبر: ۳۱۴۴۰۰

سخنگوي صنعت آب گفت: تنش آب شرب، بهداشت، مشاغل بخش صنعتي و خدماتي با سيستان و زاهدان خداحافظي كرد.

سخنگوي صنعت آب گفت: تنش آب شرب، بهداشت، مشاغل بخش صنعتي و خدماتي با سيستان و زاهدان خداحافظي كرد.
به گزارش ايلنا، عيسي بزرگ‌زاده در نشستي خبري در جمع خبرنگاران، با اشاره به برنامه تامين آب سيستان و زاهدان اظهار داشت: راهبرد جديد ما اين بود كه منابع آب يك ميليون نفر از مردم اين منطقه به منابع آب هيرمند متصل نباشد و به اين ترتيب طرح‌هاي اضطراري براي تامين آب شرب از منابع آب زيرزميني در دستور كار قرار گرفت كه بر اين اساس ۱۶۶ حلقه چاه حفر شد.
وي ادامه داد: در طرح ميان مدت اجراي خط انتقال از آبخوان شرقي به زاهدان و منطقه سيستان و در طرح بلندمدت انتقال آب از عمان در برنامه قرا رگرفت. سخنگوي صنعت آب با بيان اينكه اجراي طرح‌هاي اضطراري منجر به كاهش آسيب پذيري سيستان و زاهدان از نظر تهيه آب شرب و بهداشت و نياز خدماتي و صنعتي شد، خاطرنشان كرد: اين كاهش آسيب پذيري و تهديد فضا را براي مذاكره منطقي و دوستانه فراهم كرد و در دريافت حقابه موثر است. وي تاكيد كرد: تنش آب شرب، بهداشت، مشاغل بخش صنعتي و خدماتي با سيستان و زاهدان خداحافظي كرد. بزرگ‌زاده خاطرنشان كرد: اجراي طرح‌هاي اضطراري در استان سيستان و بلوچستان در ايجاد فضاي منطقي در مذاكرات با كشور همسايه و دريافت حقابه موثر بوده است.
وي در ادامه متوسط بارش كشور را ۲۴۰ ميليمتر در سال آبي جاري خواند و اظهار داشت: اين ميزان نسبت به بلندمدت سه درصد افزايش داشته و بنابراين مي‌شود گفت كه در شرايط نرمال قرار داريم اما اين مساله به معني پرآبي نيست.در سال بارشي نرمال، هر چند بارش‌ها خوب است اما كم بارشي‌هاي گذشته را جبران نمي‌كند.
سخنگوي صنعت آب با بيان اينكه ميزان بارش‌هاي تهران را ۱۹ درصد كمتر از ميانگين بلندمدت است، گفت: بر اين اساس، تهران در صدر استان‌هاي كم‌بارش قرار دارد. بعد از تهران، بوشهر، قزوين، فارس، سمنان، چهارمحال و بختياري، خراسان رضوي، زنجان و البرز از ديگر استان‌هايي هستند كه در بارش با عقب افتادگي روبه‌رو هستند.
وي خاطرنشان كرد: طي ساليان گذشته، حجم آب در اختيار هر ايراني كمتر شده است؛ بنابراين بايد در كل كشور به ويژه در ۹ استان درگير كم‌بارشي، مديريت تقاضا و مصرف را در دستور كار داشته باشيم و شهروندان با صرفه‌جويي ۱۵ درصدي، علاوه بر حفظ منابع، كمك كنند تا آب به دست همه برسد.
بزرگ‌زاده با اشاره به خلاصه وضعيت سدهاي كشور، بيان داشت: حجم آب موجود در مخازن كشور حدود ۳۵ ميليارد مترمكعب است. حجم ورودي مخازن سدها ۳۶.۵ ميليارد مترمكعب بوده و ۲۳.۸۶ ميليارد مترمكعب نيز مصرف شده است.
وي وضعيت ۱۳ سد مهم حوضه آبريز اروميه را ۱۵ درصد مثبت عنوان كرد و گفت: مجموع ۵ سد تهران اكنون، ۶۷۲ ميليون مترمكعب پرشدگي دارد كه نسبت به سال آبي گذشته، ۱۵ درصد مثبت است‌. اما سد زاينده‌رود با كاهش ورودي ۲۴ درصدي روبه‌روست. همچنين، ۳۰۰ ميليون مترمكعب آب در چاه نيمه‌ها ذخيره شده كه با ۲۲۵ درصد رشد همراه بوده است.
سخنگوي صنعت آب كشور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اثرات تغييرات اقليم در كشور گفت: تغييرات اقليم، ميزان بارش را دستخوش تغيير مي‌كند كه اين اثر در كشور ما بيشتر بوده است و موجب شده تا حجم آب در اختيار كشور، ۳۰ درصد كمتر شده است. وي با بيان اينكه حجم منابع تجديدپذير در اختيار كشور، از ۱۳۰ ميليارد مترمكعب به ۱۰۳ ميليارد مترمكعب در سال رسيده است، افزود: همچنين تغييرات اقليم، نوع بارش را تغيير داده و از برف و باران به باران تقليل داده است. به‌طور مثال در البرز كه رژيم بارشي آن، برف و باراني است با كاهش بارش برف مواجه هستيم. درحالي‌كه برف در توليد سيل مشاركت كمي دارد و ذخيره‌سازي طبيعت و منبع بااهميتي است.  وي با بيان اينكه تغييرات اقليم در ايران، الگوي بارش‌ها را نيز دگرگون كرده، گفت: علاوه بر اين، تبخير و تعرق گياهان نيز بيشتر شده و موجب افزايش مصرف در كشاورزي مي‌شود. بزرگ‌زاده با بيان اينكه در مواجهه با تغيير اقليم، ۲ دسته كار عمومي انجام مي‌شود، اظهار داشت: يك دسته به تحليل دلايل تغيير اقليم مي‌پردازد كه آن را گازهاي گلخانه‌اي اعلام كرده‌اند و سهم بخش آب در اين مرحله، كمتر است. اما اقدامات مربوط به بخش آب، افزايش حجم سازه‌ها است. سخنگوي صنعت آب اضافه كرد: با افزايش سازه‌ها، علاوه بر افزايش منبع ذخيره آب كشور، تله‌اندازي و كنترل سيلاب نيز بهتر انجام مي‌شود.

ارسال نظر