«تعادل» گزارش مي‌دهد

بورس چشم انتظار روزهاي خوش

۱۴۰۳/۰۳/۲۳ - ۰۱:۰۳:۲۱
کد خبر: ۳۱۴۴۶۵
بورس چشم انتظار روزهاي خوش

سهامداران ميان منفي‌هاي متعدد و مثبت‌هاي كمرنگ گم‌شده‌اند و بازار سرمايه ديگر رمقي براي ادامه دادن و رسيدن به دولت آينده را ندارد. شاخص كل بورس طي روز معاملاتي اخير توانست سبزپوش شود؛ اما شاخص كل هم وزن منفي شد و به‌طور ميانگين روز سه‌شنبه سهامداران پرتفوي خود را چندان سبز مشاهده نكردند.

سهامداران ميان منفي‌هاي متعدد و مثبت‌هاي كمرنگ گم‌شده‌اند و بازار سرمايه ديگر رمقي براي ادامه دادن و رسيدن به دولت آينده را ندارد. شاخص كل بورس طي روز معاملاتي اخير توانست سبزپوش شود؛ اما شاخص كل هم وزن منفي شد و به‌طور ميانگين روز سه‌شنبه سهامداران پرتفوي خود را چندان سبز مشاهده نكردند.

بازار سرمايه در انتظار انتخابات رياست‌جمهوري است و در اين مدت احتمالا بازار وزن چنداني به مناظرات ندهد؛ اما پس از انتخابات برنامه مسوولان دولت جديد بسيار مهم است. تصميم‌گيري يا موضع‌گيري دولت چهاردهم درخصوص بازار سرمايه و اقتصاد كشور مي‌تواند ميزان ورود سرمايه يا حتي خروج سرمايه از بازار سهام را مشخص كند.

دولت سيزدهم از زمان روي كار آمدن صحبت‌هاي بسيار زيادي درخصوص بورس انجام داد؛ اما تا به امروز كه دولت به صورت موقت اداره مي‌شود. قرار بود بازار سرمايه قلك دولت نشود اما آمارها چيز ديگري مي‌گويد و دولت سيزدهم همانند دولت دوازدهم از بورس برداشت نقدينگي داشت. با اين شرايط بايد ديد دولت چهاردهم چگونه با بازار سرمايه برخورد خواهد كرد؟

 

بورس تغيير مي‌كند؟

به اعتقاد كارشناسان تاثير بسزايي در وضعيت اين روزهاي بورس دارد، سياست‌هاي پولي و بانكي انقباضي به خصوص افزايش نرخ بهره بانكي است. به‌طور طبيعي وقتي نرخ بهره بانكي يا به بياني ديگر سود بدون ريسك به 30 درصد و حتي طبق برخي اخبار (كه البته به‌طور رسمي تاييد نشده اند) به بيش از 30 درصد مي‌رسد، در واقع كف p به E بازار را به حدود 3 مي‌رساند. گفتني است در چنين شرايطي وقتي p به E ميانگين بازار حدود 6-5 واحد است، طبيعتا بازار سرمايه در برابر يكي از رقباي خود كه بازار پول است، جذابيت‌هاي خود را از دست مي‌دهد و همين امر موجب خروج پول از بازار سرمايه مي‌شود. همچنين از سوي ديگر عرضه اوراق‌هاي دولتي در بازار سهام است كه منجر به ايجاد فشار فروش توسط صندوق‌ها براي خريد اين اوراق مي‌شود. البته بررسي آمارها نشان مي‌دهد از 35 هزار ميليارد اوراقي كه توسط بانك مركزي از ابتداي امسال منتشر شده است، تنها حدود 2 هزار ميليارد تومان آن فروش رفته كه نشان از عمق ركود ايجاد شده در بازار سهام دارد.

 

تاثير انتخابات روي بورس

مجيد عبدالحميدي كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه بازار بورس به عنوان يكي از اصلي‌ترين اركان اقتصادي هر كشور، نقشي حياتي در جذب سرمايه‌ها، تأمين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي و نيز توسعه اقتصادي ايفا مي‌كند در صفحه خود تشريح كرده است: در سال‌هاي اخير، بازار بورس ايران با چالش‌ها و نوسانات زيادي مواجه بوده است كه نيازمند اقدامات اصلاحي و سياست‌گذاري‌هاي موثر از سوي دولت است. دولت بعدي بايد با در نظر گرفتن چشم‌انداز بازار و تعيين اولويت‌هاي استراتژيك، و در قالب زير بخش‌هاي مختلف گانه زيربه بهبود وضعيت بورس بپردازد.

گزارش‌هاي مالي دقيق و به موقع و شركت‌ها بايد ملزم به ارايه گزارش‌هاي مالي دقيق و شفاف باشند تا سرمايه‌گذاران بتوانند تصميم‌گيري‌هاي آگاهانه‌اي داشته باشند. نظارت قوي بر عملكرد شركت‌ها و ايجاد سازوكارهاي نظارتي موثر براي جلوگيري از تقلب و دستكاري در بازار. افزايش شفافيت اطلاعات‌و اطلاع‌رساني شفاف و به موقع در مورد تصميمات اقتصادي دولت و وضعيت بازارها مي‌تواند اعتماد سرمايه‌گذاران را تقويت نمايد.

ايجاد نهادهاي نظارتي مستقل و نهادهايي كه بتوانند به صورت مستقل و بدون وابستگي به دولت يا شركت‌هاي بزرگ، نظارت بر عملكرد بازار را بر عهده داشته باشند. بهبود قوانين و مقررات بورسي‌و اصلاح و به‌روزرساني قوانين براي پاسخگويي به نيازهاي جديد و چالش‌هاي بازار. اجراي سختگيرانه قوانين‌و تضمين اجراي موثر قوانين و برخورد قاطع با متخلفان.

معرفي ابزارهاي مالي جديد كه از جمله اوراق قرضه، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله (ETF) و ساير محصولات مالي. تنوع بخشي به محصولات مالي و ايجاد محصولات مالي متنوع براي جذب طيف گسترده‌تري از سرمايه‌گذاران.

كاهش وابستگي به نفت و توسعه صنايع غيرنفتي و تقويت بنگاه‌هاي اقتصادي مستقل از درآمدهاي نفتي. حمايت از صنايع مولد و ارايه تسهيلات و حمايت‌هاي مالي به صنايع توليدي و مولد. افزايش بهره‌وري و ارتقای سطح بهره‌وري در بخش‌هاي مختلف اقتصادي از طريق به كارگيري فناوري‌هاي نوين و بهبود فرآيندها.

آموزش و اطلاع‌رساني و برگزاري دوره‌هاي آموزشي و اطلاع‌رساني گسترده براي افزايش دانش مالي سرمايه‌گذاران خرد. حمايت‌هاي قانوني و مالو ايجاد قوانين حمايتي و ارايه تسهيلات مالي به سرمايه‌گذاران خرد تسهيل روند صدور مجوزهاو كاهش بروكراسي و سرعت‌بخشي به فرآيند صدور مجوزهاي سرمايه‌گذاري. كاهش ماليات‌هاو ارايه معافيت‌هاي مالياتي يا كاهش نرخ ماليات براي جذب سرمايه‌گذاران.

تسهيلات بانكي و فراهم كردن تسهيلات بانكي مناسب و با بهره پايين براي سرمايه‌گذاران. ارايه مشوق‌ها و تسهيلات و جذب سرمايه‌گذاران خارجي از طريق ارايه مشوق‌ها و تسهيلات ويژه. اصلاح قوانين و بهبود و اصلاح قوانين مربوط به سرمايه‌گذاري خارجي.

ايجاد بسترهاي مناسب و ايجاد زيرساخت‌ها و بسترهاي مناسب براي جذب و حمايت از سرمايه‌گذاران خارجي. سياست‌هاي مالي و پولي مناسبو اتخاذ سياست‌هاي مالي و پولي مناسب براي كنترل تورم و حفظ پايداري اقتصادي.

كنترل نوسانات ارزي و اتخاذ تدابيري براي كنترل نوسانات ارزي و كاهش تأثيرات منفي آن بر بازار بورس. كنترل نرخ بهره و تنظيم نرخ بهره به گونه‌اي كه باعث تحريك سرمايه‌گذاري شود و نيز از تورم جلوگيري نمايد. ارتقاء زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعاتو بهبود سامانه‌هاي معاملاتي و افزايش سرعت و دقت معاملات. افزايش امنيت سايبري و تقويت امنيت سايبري براي محافظت از اطلاعات و دارايي‌هاي ديجيتال سرمايه‌گذاران. بهبود سامانه‌هاي معاملات الكترونيكي و تسهيل و روان‌سازي فرآيندهاي معاملات الكترونيكي براي كاربران.

 

بازار از نگاه معاملات

طي معاملات چهارمين روز كاري هفته يعني سه‌شنبه شاخص كل بورس تهران 2 هزار و 930 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 81 هزار و 21 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با ريزش 54 واحدي در رقم 674 هزار و 961 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 19 واحدي به رقم 22 هزار و 283 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افت 40 واحد به سطح 117 هزار و 899 واحد رسيد.

روز سه‌شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار براي هفتمين روز متوالي منفي شد و 375 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. در اين روز نماد وتجارت بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 51 ميليارد تومان بود. پس از وتجارت، نمادهاي فولاد، وبملت، فملي و خودرو بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي وبصادر، شپنا، شبندر، هجرت و پارسيان تعلق داشت.

روز سه‌شنبه نمادهاي شپنا، شستا و شبندر نمادهاي سبز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي فولاد، بوعلي و واميد از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي انتخاب، هرمز و وهور بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي شگويا، شاوان و خديزل نمادهايي هستند كه اثر افزايشي بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نيز نماد وبملت بيشترين تراكنش را داشت و وتجارت و ذوب در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز شفام، خاور و كرمان بيشترين تراكنش را داشتند.

روز سه‌شنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 38 هزار و 52 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 31 هزار و 192 ميليارد تومان بود كه 81 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 4 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 3 هزار و 52 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات اين روز نماد وبملت بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 169 ميليارد تومان بود. پس از وبملت، وتجارت بيشترين ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وخارزم و خودرو در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نيز سهام وتجارت با تعداد 954 ميليون و 722 هزار و 213 سهم در صدر قرار گرفته است. وبملت در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به ذوب تعلق داشت. دو نماد وخارزم و شستا نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند.

در معاملات سه‌شنبه، 67 نماد صف خريد داشتند و 236 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 62 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 211 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 21 درصدي به 461 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر