ديدگاه نامزدهاي رياست‌جمهوري چهاردهم درباره اقتصاد ديجيتال و فضاي مجازي

۱۴۰۳/۰۳/۲۴ - ۰۰:۳۲:۲۸
کد خبر: ۳۱۴۵۵۱

هريك از شش نامزد چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري ديدگاه و برنامه‌هايي براي حوزه ارتباطات و فضاي مجازي داشته‌اند كه در اين گزارش به مهم‌ترين آنها پرداخته‌ايم. به گزارش ايسنا، با نزديك شدن به چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري كه قرار است هشتم تيرماه برگزار شود، صحبت‌ها، ديدگاه‌ها و برنامه‌هاي كانديداها را در بخش فضاي مجازي و ارتباطات بررسي كرديم.

هريك از شش نامزد چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري ديدگاه و برنامه‌هايي براي حوزه ارتباطات و فضاي مجازي داشته‌اند كه در اين گزارش به مهم‌ترين آنها پرداخته‌ايم. به گزارش ايسنا، با نزديك شدن به چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري كه قرار است هشتم تيرماه برگزار شود، صحبت‌ها، ديدگاه‌ها و برنامه‌هاي كانديداها را در بخش فضاي مجازي و ارتباطات بررسي كرديم.

 

جليلي: فضاي مجازي براي جبهه حق  يك فرصت است

سعيد جليلي، دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق (ع) در رشته علوم سياسي است و عضويت در كيمته مبارزه با مفاسد اقتصادي و ستاد تدابير ويژه اقتصادي مستقر در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي و رياست كميته مبارزه با تحريم در سوابق وي وجود دارد. فضاي مجازي و البته به صورت كلي اينترنت از جمله مواردي است كه وي طي سال‌هاي گذشته كم و بيش درباره آن اظهارنظر كرده و آن را مهم برشمرده است. وي در يكي از سخنراني‌هاي خود در ديدار با جمعي از جوانان به اين موضوع اشاره كرد و گفت عرصه فضاي مجازي براي جبهه حق يك فرصت بي‌نظير است كه بايد با برنامه و فكر در آن حضور فعال داشت.

 

زاكاني: با فضاي مجازي موافقم

عليرضا زاكاني كه تا پيش از نامزدي براي تصدي رياست‌جمهوري، به عنوان چهل‌وهفتمين شهردار تهران فعاليت مي‌كرد، از چهره‌هاي شناخته‌شده جريان اصولگرايي است كه هم در چارچوب ساختارهاي حزبي و تشكيلاتي اين جريان نقش‌آفريني كرده و هم تجربه نمايندگي مجلس در دوره‌هاي هفتم، هشتم، نهم و يازدهم را در كارنامه دارد. وي از ديگر چهره‌هاي شناخته اين روزهاست كه در گذشته درباره فضاي مجازي و اينترنت صحبت كرده است. به‌طور مثال زاكاني در خردادماه سال ۱۴۰۰ درباره دغدغه‌اش براي استفاده از فضاي مجازي گفت: معمولا يك چيزي گفته مي‌شود كه كاسه
داغ‌تر از‌آش نشويد، عين اين قضيه براي فضاي مجازي هم وجود دارد! انگليس قانون مستحكمي ناظر به صيانت كودك و نوجوان از فضاي مجازي دارد، ولي داخل كشور عده‌اي با جوانان ما نامردي مي‌كنند و نمي‌گذارند اين اتفاق رخ بدهد. با فضاي مجازي موافقم و آن را يك موهبت بزرگ الهي مي‌دانم كه به دست انسان مهيا شده است اما در خصوص نقاطي كه به سلامت اخلاقي نوجوانان و امنيت خانواده‌ها هجوم مي‌برد، حتما دقت مي‌كنم. او كه يكي از نامزدهاي سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري بود حكمراني بر فضاي مجازي و دولت الكترونيك را در سال اول دولت خود به مردم وعده داده و گفته بود نكته ديگر اپليكيشن‌هاي موجود در فضاي مجازي است كه داخلي‌ها را تقويت كرده و خارجي‌ها را هم ملزم مي‌كنند كه به داخل كشور آمده و با قواعد كشور كار كنند. وي همچنين تأكيد كرد كه در سال ۸۰ در مشهد جلوي ۱۲۵۰ دانشجو سخنراني كردم و گفتم اينترنت يك موهبت است و بايد از آن استفاده كرد. از سوي ديگر پروژه فيبرنوري منازل و كسب و كارها يكي از مهم‌ترين پروژه‌هاي دولت محسوب مي‌شود، در اين چند سال با سازمان‌ها و نهادهاي گوناگوني براي پيشرفت و تسريع آن تفاهم نامه‌هايي امضا شد كه مي‌توان به برگزاري دومين جلسه هم انديشي اجراي پروژه فيبرنوري منازل و كسب و كارهاي پايتخت به ميزباني شهرداري تهران اشاره كرد. شهردار تهران نيز با توجه به نقشي كه اين پروژه براي توسعه شهر تهران و افزايش رضايتمندي شهروندان تهراني دارد، از همه شهرداران مناطق شهرداري خواست تا در اجراي اين ابر پروژه حداكثر همكاري را با وزارت ارتباطات داشته باشند.

 

پزشكيان: طرح صيانت در دستيابي به اهدافش موفق نخواهد شد

مسعود پزشكيان كه هم اكنون نماينده مجلس شوراي اسلامي از حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسكو است. داراي مدرك دكتراي حرفه‌اي پزشكي و تخصص جراحي عمومي از دانشگاه علوم پزشكي تبريز و همچنين فوق تخصص جراحي قلب از دانشگاه علوم پزشكي ايران است. فضاي مجازي و فيلترينگ از موضوعاتي است كه براي وي مهم بوده و در اين سال‌ها درباره آن اظهارات گوناگوني كرده است. طرح صيانت يكي از مواردي است كه وي به آن اشاره كرده است. پزشكيان درباره طرح صيانت اينگونه توضيح داد: همانطور كه در اوايل مطرح شدن طرح موسوم به صيانت از فضاي مجازي هم مطرح كردم، مخالف اين طرح هستم و معتقدم اين طرح مجلس در جامعه با اقبال مواجه نخواهد شد.  وي تأكيد كرد اين طرح نه تنها در دستيابي به اهداف خود موفق نخواهد شد، بلكه به بيشتر شدن شكاف بين مردم و حاكميت منتهي خواهد شد. وي بر اين باور است مطالبه جامعه دانشگاهي و نخبگان مي‌تواند بر توقف روند فيلترينگ فضاي مجازي تاثير بگذارد، چراكه دنيا در حال تغيير است و اين تغييرات بيشتر از راه هوش مصنوعي، ارتباطات بين المللي، اينترنت و سرعت آن امكان‌پذير است اما وقتي خودمان را از اين امر محروم مي‌كنيم، يعني خودمان را از توسعه دور كرديم. 

 

قاضي‌زاده هاشمي: نگران فضاي مجازي هستم

سيد اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي، متخصص گوش و حلق و بيني است و پيش از ورود به عرصه سياست ضمن طبابت، رياست دانشگاه علوم پزشكي سمنان را بر عهده داشت. او در انتخابات رياست‌جمهوري دوره سيزدهم نيز به عنوان نامزد نهايي حضور داشت و توانست رتبه چهارم را در ميزان آراي مردم كسب كند. فضاي مجازي يكي از دغدغه‌هايي است كه او در صحبت‌هاي خود به آن اشاره كرده است. وي در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ درباره وضعيت فضاي مجازي توضيح داد: به عنوان مصرف كننده كه همه در فضاي مجازي هستند و كرونا هم ما را به اين فضا غلتانده است. حتماً نگران هستم. ما خانواده مذهبي هستيم و در شرايط خاصي تربيت شديم و علاقه‌مند هستيم فرزندان ما هم در آن شرايط تربيت شوند و آلوده نشوند. قاضي‌زاده هاشمي تأكيد مي‌كند بايد حكمراني فضاي مجازي تغيير كند و ما در اين مدل حكمراني نسبت به پديده‌ها منفعل هستيم. پديده‌ها از ما عبور مي‌كنند و ما تازه درباره آن فكر مي‌كنيم. مثل رمز ارزها كه موضوع امروز نيست، موضوع ۱۵ ساله جهان است ولي ما صبر كرديم تا سيلاب آن از ما عبور كند و بعد مي‌گوييم در رمزارز چه كنيم. ما بايد واجد فناوري و حكمراني حاكم بر پديده‌هاي نو در جهان شويم.

 

قاليباف: راهي جز هوشمندسازي و شكل‌گيري دولت الكترونيك نداريم

محمدباقر قاليباف هم اكنون نماينده مردم تهران و رييس مجلس شوراي اسلامي (دوره دوازدهم) است. او در دوران مسووليت‌هاي خود به مسائل گوناگوني از جمله ضرورت تشكيل دولت الكترونيك وحكمراني فضاي مجازي اشاره كرده است. براي توضيح دولت هوشمند بايد گفت زماني كه سخن از اعتماد عمومي مي‌شود به اين معناست كه عموم مردم انتظار دارند مقامات و كاركنان سازمان‌هاي دولتي با اقدامات خود در تعامل با عامه، به انتظارات آنها پاسخ دهند. به زبان ساده‌تر، اعتماد عمومي يعني انتظار عموم از دريافت پاسخ مثبت به خواسته‌هايشان از طرف متوليان امور عمومي؛ يكي از مهم‌ترين مسائلي كه جوامع امروزي با آن مواجه‌اند. دولت هوشمند يا دولت الكترونيكي از جمله مهم‌ترين پروژه‌هاي ارتباطي بود كه سازمان‌هاي بسياري با راه‌اندازي آن در دولت سيزدهم، خدمات خود را جهت تسهيل فرآيندهاي اداري، هوشمند كردند و اين اقدام علاوه بر شفافيت، نقش و تأثير بسياري بر كاهش فساد از جمله زمين‌خواري داشت. بر اين اساس قاليباف براين باور است كه راهي جز هوشمندسازي و شكل‌گيري دولت الكترونيك نداريم و تأكيد كرده است اساس تحول در دولت و تحقق برنامه‌هاي ساليانه در بودجه و برنامه‌هاي پنج ساله در گرو تحقق هوشمندسازي و دولت الكترونيك است. به گفته وي اصلي‌ترين ابزار براي عدالت اجتماعي در كشور بحث مربوط به هوشمندسازي است؛ به عبارت دقيق‌تر براي برقراري عدالت اجتماعي و اقتصادي و
صرفه جويي و مبارزه با فساد بايد به سمت هوشمندسازي حركت كنيم. اساس تحول در دولت و تحقق برنامه‌هاي ساليانه در بودجه و برنامه‌هاي پنج ساله در گرو تحقق هوشمندسازي و دولت الكترونيك است. او همچنين باورپذيري و
مسووليت پذيري مديران در بخش‌هاي مختلف درباره هوشمندسازي و الكترونيكي كردن دولت را مهم دانست و گفته است از لحاظ كمي دستگاه‌ها وارد پنجره واحد شدند اما بحث كار كيفي بسيار مهم است. دستگاهي وجود دارد كه هيچ خدماتي در اين زمينه ارايه نكرده‌اند بنابراين بايد بي ميلي و بي رغبتي برداشته شود.

ارسال نظر