دبير كارگروه كنترل بازار املاك و مستغلات: بنگاه‌هاي غيرمجاز ۲ هفته‌اي مجوز دريافت مي‌كنند

چراغ سبز به املاكي‌هاي غيرمجاز

۱۴۰۳/۰۳/۲۷ - ۰۱:۲۳:۲۸
کد خبر: ۳۱۴۷۱۶

دبير كارگروه كنترل بازار املاك و مستغلات با اعلام اينكه ۱۶ هزار و ۵۰۰ بنگاه مشاور املاك غيرمجاز در كشور و 8 هزار بنگاه غيرمجاز در تهران وجود دارد، اعلام كرد: بنگاه‌هاي املاك غيرمجاز با مراجعه به سامانه ملي مجوزها مي‌توانند در كمتر از ۲ هفته مجوز دريافت كنند.

گروه راه و شهرسازي|

دبير كارگروه كنترل بازار املاك و مستغلات با اعلام اينكه ۱۶ هزار و ۵۰۰ بنگاه مشاور املاك غيرمجاز در كشور و 8 هزار بنگاه غيرمجاز در تهران وجود دارد، اعلام كرد: بنگاه‌هاي املاك غيرمجاز با مراجعه به سامانه ملي مجوزها مي‌توانند در كمتر از ۲ هفته مجوز دريافت كنند.

ياسر دستمالچيان، دبير كارگروه كنترل بازار املاك و مستغلات با تاكيد بر اينكه دولت سيزدهم با هدف كنترل بازار مسكن و جلوگيري از سوداگري با وضع قوانين و اجراي آنها نسبت به ساماندهي بنگاه‌هاي مشاور املاك در سطح كشور اقدام كرد، اظهار كرد: بر اساس مصوبه‌اي در هفتمين جلسه شوراي عالي مسكن، وزارت كشور با همكاري وزارت راه و شهرسازي، وزارت صنعت، معدن، تجارت و وزارت دادگستري و تعزيرات حكومت، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، اتاق اصناف و فرماندهي نيروي انتظامي در تمامي استان‌ها با اولويت مراكز استان و شهرهاي جديد مسووليت يافتند تا نسبت به ساماندهي بنگاه‌هاي مشاور املاك اقدام كنند.

به گزارش ايرنا، وي با بيان اينكه بر اساس مصوبه جلسه ۸۸ ستاد هماهنگي اقتصادي دولت، كارگروه ساماندهي بنگاه‌هاي مشاور املاك در وزارت راه و شهرسازي از سال گذشته تشكيل شد، توضيح داد: در ارديبهشت سال گذشته با شروع فصل اجاره‌بها، گشت‌هاي نظارت بر عملكرد بنگاه‌هاي مشاور املاك تشكيل و اولين اقدام اين گشت از شهر پرديس آغاز شد و در ساير شهرها و بيشتر در مراكز استان تداوم يافت.

به گفته دبير كارگروه كنترل بازار املاك و مستغلات، نتيجه بررسي اين كارگروه و اقداماتي كه براي اين مصوبه توسط كارگروه ساماندهي بنگاه‌هاي املاك انجام شد شامل ۱۰۴ هزار بازرسي از بنگاه‌هاي املاك معاملات كشور، حدود ۸ هزار پلمب و اخذ حدود ۳۰۰ ميلياردتومان جريمه تعزيراتي مي‌شود.

دستمالچيان با بيان اينكه كل بنگاه‌هاي معاملات املاك در سطح كشور حدود ۱۸۵ هزار واحد است كه حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ بنگاه غيرمجاز است، افزود: اين رقم كمتر از ۱۰ درصد است اما روي ۹۰ درصد بنگاه‌هايي كه مجوز دارند و ماليات پرداخت مي‌كنند، اثر گذاشته و همان بنگاه‌ها نسبت به اين موضوع معترض بودند.

وي تصريح كرد: بنگاه‌هاي معاملات املاك با مراجعه به سامانه درگاه ملي مجوزها مي‌توانند حداكثر در دو هفته با داشتن پروانه تخصصي، مدرك تحصيلي ديپلم و گواهي عدم سوء پيشينه، مجوز كسب را دريافت كنند. با تلاش‌هاي دولت سيزدهم فرآيند اخذ مجوز بنگاه‌هاي معاملات املاك از حدود ۲ سال به حدود ۲ هفته رسيده است.

دبير كارگروه بازار املاك و مستغلات بيان كرد: پليس اماكن طبق قانون مي‌تواند با صدور اخطار و مهلت ۱۵ روزه به بنگاه‌هاي مشاور املاك غيرمجاز نسبت به پلمب و تعطيلي بنگاه اقدام كند. همچنين سازمان تعزيرات حكومتي نيز مكلف به ايجاد شعب رسيدگي خارج از نوبت است.

 

ضرورت ساماندهي ۱۳ هزار بنگاه املاك غيرمجاز در ۵ استان

دستمالچيان گفت: استان‌هايي كه هم اكنون بيشترين تعداد بنگاه‌هاي غيرمجاز را دارند شامل استان تهران با حدود ۸ هزار بنگاه معاملات املاك غيرمجاز، خراسان رضوي با ۲ هزار بنگاه غيرمجاز، مازندران و خوزستان هركدام با داشتن يك هزار بنگاه غيرمجاز و قم با ۸۰۰ بنگاه غيرمجاز است.

وي تصريح كرد: با ساماندهي بنگاه‌هاي غيرمجازي كه در ۵ استان هستند تعداد بنگاه‌هاي غيرمجاز در سطح كشور به زير ۳ هزار بنگاه غيرمجاز كاهش مي‌يابد. بنابراين انتظار اين است تا پليس اماكن وارد كار شود و نسبت به پلمب واحدهاي غيرمجاز اقدام كنند.

دبير كارگروه بازار املاك و مستغلات ادامه داد: در برخي از استان‌ها نيز بنگاه‌هاي غيرمجاز كمتر از يك‌صد واحد است كه شامل استان‌هاي مركزي، خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان، ايلام، قزوين، خراسان شمالي، كهگيلويه و بويراحمد، آذربايجان شرقي، زنجان، گلستان است.

 

تشديد نظارت در خرداد، تير و مرداد

دستمالچيان گفت: ضرورت دارد تا متقاضياني كه به بنگاه‌هاي مشاور املاك مجوز‌دار مراجعه مي‌كنند، قرارداد خود را ثبت كنند، زيرا در غير اين صورت چنانچه همين قرارداد در بنگاه ديگري ثبت رسمي شود ملاك عمل خواهد بود.

وي با بيان اينكه ماه‌هاي خرداد، تير و مرداد طرح تشديد نظارت بر بنگاه‌هاي مشاور املاك به جهت فصل نقل و انتقالات است از مردم خواست تا قراردادهاي اجاره خود را در بنگاه‌هاي معاملات املاك مجوزدار ثبت كنند.

ارسال نظر