گره دولت‌ها با بورس

۱۴۰۳/۰۳/۲۹ - ۲۳:۵۴:۵۸
کد خبر: ۳۱۴۸۷۲
گره  دولت‌ها با بورس

چند ماهی می‌شود که بازار سرمایه روزهای تلخی را سپری می‌کند و سهامداران امیدی به روشنی در بازار ندارند. اغلب فعالان بورسی می‌گویند که تالار شیشه‌ای معاملات حداقل چند ماهی قرمزپوش است و بعد از آن به حرکت تعادلی شروع کند.

رقيه ندايي

چند ماهی می‌شود که بازار سرمایه روزهای تلخی را سپری می‌کند و سهامداران امیدی به روشنی در بازار ندارند. اغلب فعالان بورسی می‌گویند که تالار شیشه‌ای معاملات حداقل چند ماهی قرمزپوش است و بعد از آن به حرکت تعادلی شروع کند.

بازار سهام در انتظار انتخابات است تا شرایط خود را ريیس جدید تطبیق دهد‌. به نوعی می‌توان گفت که دولت چهاردهم تصمیم می‌گیرد که بورس تهران روند صعودی داشته باشد یا دوباره سقوط‌های عمیق را تجربه کند.

نکته قابل‌توجه اینجاست که در این دوره انتخابات برخلاف دوره قبل وعده‌های بدون نتیجه درخصوص بورس داده نمی‌شود. برای نمونه در زمان انتخابات سیزدهم یکی از نامزدها وعده ترمیم سه روزه بورس را داد و هنوز به نوعی پای صحبت‌های خود است؛ اما نامزدهای دیگر همانند مسعود پزشکیان به صورت واضح بیان می‌کنند که وعده ترمیم سه روزه بورس امکان‌پذیر نیست و حداقل بازار یک سال زمان نیاز است تا بازار سرمایه دوبار روند جدیدی به خود بگیرد.

اگر بخواهیم منطقی‌ به شرایط بازار سرمایه نگاه کنیم، حداقل یک سال فرصت نیاز است تا بورس خود را پیدا کند و آرام‌آرام روند رو به بالا به خود بگیرد. البته پس از یک سال نباید انتظار داشت که شاخص جهش چند برابری داشته باشد؛ بلکه اگر دولت چهاردهم به صورت واقع‌بينانه عمل کند و اجازه دخالت در بازار سرمایه ندهد، شاهد رشد آرام و متوالی قیمت‌ها خواهیم بود که درنهایت رشد واقعی شاخص کل بازار سرمایه را در پی خواهد داشت.

تالار شیشه‌ای بورس تهران از تابستان سال 99 تا به امروز روند نزولی داشته که علت اصلی آن به سیاست‌ دولت‌ها بازمی‌گردد. دولت دوازدهم با برداشت نقدینگی سنگین باعث شد بورس تهران سقوط بسیار سنگینی را تجربه کند و درنهایت وعده واهی برای ترمیم بورس داشته باشد که به جای خاصی نرسید، تا زمانی که انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری برگزار شد و در این مدت هر نامزد صحبت‌های بسیاری درخصوص بورس کردند و ريیس دولت سیزدهم به تالار شیشه‌ای بورس تهران رفت و پیش از انتخابات از این بازار حمایت کرد و به نوعی رای تمامی بورسی‌ها را به دست بیاورد. در حدود سه سال ریاست وی، وعده‌های زیادی درخصوص بورس داده شد که حتی نیمی از آن به نتیجه نرسید و درنهایت کار به دولت چهاردهم رسید و باید این دید این دولت در زمان روی کار آمدن چگونه و با چه برنامه‌ای از بورس حمایت خواهد کرد و اجازه دخالت دیگر مسوولان را در بورس نخواهد داد. به ‌طور کلی آینده بورس و سهامداران به بورس گره خورده است و باید دید دولت آتی چه برنامه‌ای برای بازار سرمایه دارد.

ارسال نظر