از وعده‌هاي عجيب تا داغ ماندن بحث‌ها براي مناظره سوم

پزشكيان: وضع سفره مردم روز به روز بدتر شده است

۱۴۰۳/۰۴/۰۲ - ۰۱:۰۱:۳۳
کد خبر: ۳۱۵۰۵۶
پزشكيان: وضع سفره مردم روز به روز بدتر شده است

بر اساس برنامه‌ريزي كه از قبل از سوي وزارت كشور و صدا و سيما انجام شده بود، دومين مناظره ميان شش نامزد انتخابات رياست‌جمهوري پنج شنبه شب برگزار شد و نامزدها زمان پيدا كردند تا وعده و برنامه‌هاي خود را ارايه كنند. در اين دور از مناظره نيز برخي اختلاف نظرها به حواشي منجر شد اما به نظر مي‌رسد كه همچنان نسبت به آنچه كه در دوره‌هاي گذشته شاهد آن بوديم در انتخابات پيش رو فضا آرام‌تر به پيش مي‌رود.

بر اساس برنامه‌ريزي كه از قبل از سوي وزارت كشور و صدا و سيما انجام شده بود، دومين مناظره ميان شش نامزد انتخابات رياست‌جمهوري پنج شنبه شب برگزار شد و نامزدها زمان پيدا كردند تا وعده و برنامه‌هاي خود را ارايه كنند. در اين دور از مناظره نيز برخي اختلاف نظرها به حواشي منجر شد اما به نظر مي‌رسد كه همچنان نسبت به آنچه كه در دوره‌هاي گذشته شاهد آن بوديم در انتخابات پيش رو فضا آرام‌تر به پيش مي‌رود.

مسعود پزشكيان تنها نامزد جريان اصلاحات كه از سوي شوراي نگهبان تاييد صلاحيت شده در اين مناظره نيز سعي كرد با تكيه بر اصول اخلاقي خود به جاي ورود به حواشي و مسائلي كه به دعواهاي سياسي منجر مي‌شود، ايده‌هاي خود درباره آينده كشور را بيان كند و با اشاره به مشكلاتي كه در معيشت مردم وجود دارد، تاكيد كرد كه بايد با استفاده از حداكثر توان داخلي و بهره بردن از فرصت‌هاي جهاني مشكلاتي را كه در اين سال‌ها براي مردم به وجود آمده را كنار زد.

مسعود پزشكيان نامزد انتخابات چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري شامگاه پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ در دومين مناظره تلويزيوني ۶ نامزد انتخابات كه با موضوع اقتصادي -خدمات رساني عدالت محور دولت- برگزار شد، در فرصت ۴ دقيقه اول بخش اول خود با به نمايش گذاشتن نمودارهاي اقتصادي اظهار كرد: در گام اول بايد ببينيم كه كجا هستيم؛ بر اساس آمارها مصرف دهك‌هاي پايين و بالا در رابطه با يارانه‌هاي انرژي و بنزين وحشتناك است و اختلاف بسياري ميان دهك‌هاي بالا و پايين وجود دارد و ما به كساني كه توانمند هستند بيشتر امكانات مي‌دهيم و به آنهايي كه پول ندارند پول كمتري مي‌دهيم.

وي افزود: وضعيت جمعيت زير خط فقر ما بدتر شده كه بهتر نشده است؛ مناطق در حاشيه و مرزها به‌شدت وضع‌شان خراب است و براي اينكه ما بخواهيم اين بي عدالتي را اصلاح كنيم بايد اول ببينيم كه اول كجا را بايد نگاه كنيم و آمار و ارقام نيز كاملاً گوياست كه كجا هستيم. نامزد انتخابات رياست‌جمهوري گفت: چگونگي حل اين مشكلات در گام اول به داشتن زبان و نگاه مشترك بازمي‌گردد و مشكلات داخلي بايد حل شود. از سوي ديگر دولت براي تقسيم منابع بايد به‌طور هدفمند رفتار كند و اگر مي‌خواهد قيمت‌ها را درست كند، بايد زيرساخت‌ها و حمل‌ونقل عمومي را درست كند؛ بانك‌ها ۵۵ درصد وام‌ها را به تهران مي‌دهند و اين يعني توسعه در تهران و اطراف تهران و عدم توسعه در ساير نقاط كشور. پزشكيان تاكيد كرد: با مشاركت اقتصاددانان، دانشگاهيان و هماهنگي همه مجموعه‌ها و هماهنگي با مردم بايد يارانه‌ها را هدفمند كرد و به دهك‌هاي پايين داد و اجازه نداد دهك‌هاي پايين بهره كمتري نسبت به دهك‌هاي بالا ببرند؛ بايد نسخه‌اي با داشتن پشتوانه كارشناسي بنويسيم و نسخه‌اي كه در اين زمينه بايد نوشت، به اين سادگي نيست. از طرف ديگر اگر كنترل تورم و رشد اقتصادي را درست نكنيم، هر اقدامي كه انجام دهيم منجر به فقير شدن همه مي‌شود.

 

هر كسي به ستاد من بيايد، او را مي‌پذيرم

وي در ادامه در فرصت ۴ دقيقه دوم بخش اول اين مناظره كه به بيان ديدگاه‌ها و همچنين اظهارنظر درباره برنامه‌هاي ساير نامزدها اختصاص داشت، گفت: فقط مي‌خواهم بگويم كه مي‌دانيد چرا اينجا هستيم؟ براي اينكه با هم دعوا مي‌كنيم؛ اين به آن حرف مي‌زند و با اين حرف‌ها هم مشكلات حل نمي‌شود.
وي با به نمايش گذاشتن نمودارهاي اقتصادي ادامه داد: وضعيت سفره مردم در زمان آقاي رييسي روز به روز بدتر شده است؛ من وزير دولت آقاي خاتمي بوده‌ام، از نظر اقتصاد و شاخص و عدد و رقم نگاه كنيد ببينيد آنجا ثبات بيشتر بوده يا اين حرف‌هايي كه مطرح مي‌شود؛ علت اينكه ما به اينجا رسيديم اين است كه بي‌خود با هم دعوا مي‌كنيم و خيال مي‌كنيم كه بهتر هستيم. نامزد انتخابات چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري در پاسخ به اظهارات يكي از نامزدها درباره حضور برخي افراد در ستاد انتخاباتي‌اش اظهار كرد: هر كسي به ستاد من بياييد من او را مي‌پذيرم براي اينكه مي‌خواهم راي بگيريم اما به آنچه عمل مي‌كنيم كه سياست‌هاي كلي ابلاغي رهبري است و اين خط قرمزي است كه ما رعايت مي‌كنيم. در نتيجه مشكل اين است كه بايد درد مردم را داشته باشيم؛ وقتي در حال خرج كردن پول‌ها و منابع در جاهاي پولدار هستيم يعني ما چابهار، خوزستان و سيستان و بلوچستان و كردستان را نمي‌بينيم.
پزشكيان عنوان كرد: در تئوري‌هايي كه گفته شده راه‌حل‌هاي بسياري وجود دارد و من محاسبه كردم كه به راحتي مي‌توان نفري ۱۰ ميليون تومان پرداخت كرد اما لازمه مديريت تورم و شاخص‌ها، انسجام داخلي، كنار گذاشتن دعواها و رسيدن به زبان و نگاه مشترك و ديدن مردم محروم است؛ اگر ما وضعيت رشد اقتصاد و اشتغال را درست نكنيم و مشكل‌مان را با دنيا حل نكنيم، همين الان روزانه بالاي چند هزار ميليارد به خاطر تصميمات ناصواب ما در حال هدر رفتن است؛ ما دقيقاً اگر به قانون عمل كنيم، بايد بازنشستگان و معلمان را ببينيم اما اينگونه عمل نكرديم؛ چرا دولت‌ها چه دولت شهيد رييسي و چه دولت روحاني طبق تورم حقوق را اضافه نكردند؟ اينها واقعيت‌ها است و اگر ما مي‌خواهيم مشكلات برطرف شود، بايد با مردم صادق باشيم؛ همواره به مردم وعده داديم اما وقتي آمديم نشد. وي‌ با بيان اينكه «مشكل امروز ما دعواي داخلي و مشكلات خارجي است»، دامه داد: من نمي‌خواهم بگويم اما در دولت شهيد رييسي چرا وزير كشاورزي را گرفتند؟ چرا چايي دبش درست شد؟ چقدر الان كارهايي مي‌كنند كه نمي‌خواهيم وارد شويم.

نامزد انتخابات رياست‌جمهوري در فرصت ۴ دقيقه اول بخش دوم اين مناظره به ارايه توضيحاتي درباره عملكرد خود در حوزه بهداشت و درمان پرداخت و گفت: در تبريز كه رييس دانشگاه بودم ساختار روستاها را اصلاح كرديم و در عرض ۶ ماه بيش از ۶۰۰ خانه بهداشت بدون اعتبار و با مشاركت مردمي ساختيم؛ من جراح قلب بودم اما براي اينكه در مناطق محروم كار كنم، عملاً در آن مناطق كارگري كردم؛ همچنين بحث پزشك خانواده و نظام ارجاع را در آنجا راه انداختيم. پزشكيان تاكيد كرد: نگاه ما اين بود كه انسان كالا نيست و نمي‌شود با انسان به صورت كالا برخورد كرد؛ قبل از ما در قانون برنامه سوم قرار بود همه‌چيز را به بخش خصوصي واگذار كنيم و زماني كه بيماران به بيمارستان مي‌آمدند، حتي مرده آنها را هم تحويل نمي‌دادند ما اين وضعيت را تغيير داديم و در دولت آقاي خاتمي براي بيماران بيمه روستايي ايجاد كرديم. همچنين آمبولانس‌ها و زيرساخت‌هاي بهداشتي مراكز بهداشتي را اصلاح كرديم و براي اين روندها دستورالعمل نوشتيم؛ اين‌ها دقيقاً همان چيزهايي بود كه در سياست‌هاي كلي مقام معظم رهبري ديده شد.

نامزد انتخابات رياست‌جمهوري با بيان اينكه «همچنين در مجلس منابع مورد نياز براي پوشش‌هاي بيمه مورد نظر را در قانون ديديم»، عنوان كرد: درباره مباحثي كه آقاي زاكاني مطرح كردند، بايد بگويم كه ما براي اين موارد منابع را تعيين كرديم و قانون آن نيز وجود دارد و بايد به آنها عمل كنيم اما اينكه چرا عمل نمي‌شود به دليل رفتار خلاف قواي سه گانه است؛ علت تخلفات نيز اين است كه همين‌ها از بخش خصوصي خريد خدمت مي‌كنند و به مردم كه مي‌رسد پولشان كم مي‌آيد. پزشكيان افرود: چندي پيش در جلسه‌اي با آقاي قاليباف رييس مجلس شوراي اسلامي موضوع پرداخت سهم يك درصدي مناطق محروم و همچنين سهم ۱۰ درصدي بيماران صعب العلاج مطرح شد و ايشان در اين زمينه دستور دادند؛ بنابراين قوانين و چهارچوب‌ها وجود دارد و اگر دولت آنها را اجرا كند ديگر نيازي نيست كه وعده‌اي در اين خصوص مطرح شود. ما روند حركت را در حوزه بهداشت و درمان كاملاً به نفع مردم و محرومين تغيير داده‌ايم و دعواي امروز ما در مجلس اين است كه چرا قوانين اجرايي نمي‌شود؛ مشكل اين است كه قواي سه گانه خدمات را از بخش خصوصي خريداري مي‌كند و به مردم كه مي‌رسد پولي اختصاص نمي‌دهند.
وي با انتقاد از تعيين سقف دريافتي براي پزشكان از سوي مجلس تاكيد كرد: مجلس يازدهم درآمد پزشكان را كاهش داد و اعلام كرد كه سقفي وجود دارد و بايد همسان سازي شود اين در حالي بود كه خودشان در بيرون قراردادهايي داشتند و پول بيشتري مي‌گرفتند و به مردم كه مي‌رسيد مي‌گفتند كه بايد سقف تعيين شود؛ پزشك خصوصي كه با دولت يا مجلس قرارداد داشت براي يك عمل جراحي به اندازه حقوق يك ماه پزشك دولتي پول مي‌گرفت.
نامزد انتخابات رياست‌جمهوري همچنين با انتقاد از تعيين سقف درآمد براي پزشكان روستاها اظهار كرد: به هر تعدادي كه پزشك تربيت شود هيچ پزشكي با حقوق ۱۰ الي ۱۵ ميليون تومان براي طبابت به روستاها نمي‌رود؛ ما بايد اين مكانيزم را اصلاح كنيم و اين نمي‌شود مگر آنكه همه ما سر سفره‌اي بنشينيم كه مردم نشسته‌اند؛ مشكل ما هستيم و فرد ديگري نيست.
پزشكيان در فرصت ۴ دقيقه دوم بخش دوم اين مناظره كه به بيان ديدگاه‌ها و همچنين اظهارنظر درباره برنامه‌هاي ساير نامزدها اختصاص داشت، با اشاره به عملكرد قبلي خود مبني بر اينكه برنامه‌اش براي دولت چهاردهم اجراي برنامه هفتم و تحقق اهداف سياست‌هاي كلي ابلاغي رهبري است، گفت: امروز برنامه‌هاي توسعه وجود دارد و همه اين برنامه‌ها با سياست‌هاي ابلاغي رهبري نيز تطبيق دارد اما مشكل اين است كه اجرا نمي‌شود؛ زماني ما مي‌توانيم اين قوانين را اجرا كنيم كه سر سفره‌اي بنشينيم كه مردم نشستند.
وي افزود: امروز تئوري‌هاي زيادي براي حوزه بهداشت و درمان مطرح مي‌شود، اما علت اينكه در روستاها پزشك نيست اين است كه پول‌ها پرداخت نشده و تخصيص‌هاي لازم انجام نشده است. همچنين قرار بود چنانچه يارانه ارزي برداشته شد در حوزه دارو معادل ريالي آن پرداخت شود و در اين زمينه نيز ۶۰ هزار ميليارد از محل هدفمندي يارانه‌ها كه قرار بود هزينه‌هاي بيماران صعب العلاج از اين محل تامين شود، پرداخت كردند در حالي كه هزينه دارو ۱۵۰ هزار ميليارد بود؛ يعني در حقيقت پولي پرداخت نشد. نامزد انتخابات رياست‌جمهوري عنوان كرد: اينكه امروز پزشكان زيرميزي مي‌گيرند تقصيري ندارند چرا كه ويزيت آنها يك الي دو دلار است؛ در اين شرايط مشخص است كه پزشكي به روستاها نمي‌رود. همچنين وضعيت پرستاران نيز به گونه‌اي است كه به ازاي هر ۸ ساعت كشيك ۱۶۰ هزار تومان دريافت مي‌كند؛ به همين دليل او مي‌گويد اگر من در تاكسي اينترنتي كار كنم درآمد بهتري خواهم داشت.
پزشكيان با تاكيد بر لزوم تصحيح عملكردها اظهار كرد: نمي‌شود قوانيني كه نوشته شده است را اجرا نكنيم و بگوييم كه برنامه داريم؛ با اجراي قانون مي‌توان مشكلات مردم را برطرف كرد؛ نشستن بر سر سفره‌اي كه مردم بر آن نشسته‌اند و تحمل رنج‌هايي كه آنها متحمل مي‌شوند، مشكلات را راحت حل مي‌كنند؛ اگر مردم ببينند كه مسوولان براي دريافت خدمات در صف ايستاده‌اند كه آنها نيز ايستاده‌اند ديگر صداي آنها در نمي‌آيد؛ صداي مردم جايي در مي‌آيد كه من براي خودم سفره پهن كرده‌ام و از سوي ديگر حرف‌هاي قشنگي براي آنها مي‌زنم و مي‌گويم كه ان شاءالله درد و رنج مردم را حل مي‌كنيم و در نهايت نيز حل نمي‌كنيم.
وي با تاكيد بر اينكه دغدغه من از ابتدايي كه خودم را شناختم اين بود كه به داد محروميني برسيم كه كسي به دادشان نمي‌رسد، گفت: دغدغه من از ابتدا اين بود كه صداي آدم‌هايي باشم كه كسي صداي آنها را نمي‌شنود؛ اگر در تهران يك دستگاه سيتي اسكن يا ‌ام آرآي كم شود دوربين‌ها به آنجا مي‌روند و مشكل برطرف مي‌شود اما وقتي نوبت به حل مشكلات مردم مي‌رسد، كسي خبر ندارد كه در فلان روستا خدمات و امكانات نيست. نامزد انتخابات رياست‌جمهوري با تاكيد بر اينكه مشكل امروز كشور عدم تعهد مسوولان به اجراي قوانين است، ادامه داد: علت عدم اجراي قوانين نيز اين است كه وقتي من به عنوان پزشك براي خودم در بيرون مطب و بيمارستاني تاسيس كردم و در آنجا درآمد آنچناني دارم، وقتي در دانشگاهي مسووليت گرفتم ديگر دغدغه مردم را ندارم بلكه كاري مي‌كنم كه بيمارستان خودم بچرخد.

پزشكيان در فرصت ۴ دقيقه اول بخش سوم اين مناظره با اشاره به اظهارات قاضي‌زاده هاشمي گفت: در پاسخ به اينكه آقاي قاضي‌زاده هاشمي مي‌گويند من تئوري مي‌گويم بايد بگويم كه من رييس دانشگاه بوده‌ام و كارهايي كه كردم باعث شد من را معاون سلامت وزارت بهداشت كردند و با وجود اينكه عضو هيچ حزبي نبودم دولت آقاي خاتمي به خاطر عملكرد و رفتارم من را به عنوان وزير بهداشت و درمان تعيين كرد اين در شرايطي بود كه افراد بسياري وجود داشتند كه مي‌توانستند عهده‌دار اين مسووليت شوند. من كار كردم و عملكردم نيز وجود دارد شاخص‌هاي آن زمان نيز با شاخص‌هاي امروز در روند خدمت به مردم و فقرا و نگاه به آنها اصلاً قابل مقايسه نيست. وي همچنين با اشاره به سياست‌هاي خود در حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: آنچه كه به نظرم مهم است اين است كه در ابتدا فكر كنيم بچه‌اي كه در روستاها و مناطق محروم حضور دارد در مقايسه با فرزند ما يك سرويس را مي‌گيرد يا نه؛ اگر توانستيم خودمان را در اين جايگاه قرار دهيم در آن زمان است كه مي‌توانيم مشكلات مربوطه را برطرف كنيم. اينكه ما هر حرفي را بزنيم اما سفره‌هاي ما با هم متفاوت باشند، مجدداً مشكلات وجود خواهد داشت؛ چرا كه ما صداي عده‌اي را نمي‌شنويم و آنها را نمي‌بينيم. ما در مناطق محروم اعم از سيستان و بلوچستان و خوزستان و شهرهاي ديگر مدارسي داريم كه حتي فضا، تجهيزات و امكانات معمولي را نيز ندارند و همچنان گرفتارند؛ از سوي ديگر در جاهاي ديگر مدارسي را داريم كه براي كلاس اول دبستان شهريه‌اي بالغ بر ۸۰ الي ۱۰۰ ميليون پرداخت مي‌شود. نامزد انتخابات رياست‌جمهوري تاكيد كرد: اگر ما كشوري اسلامي هستيم، دولت و مسوولان بايد نسبت به مدارسي كه مسووليت دارند همان خدماتي را ارايه دهند كه به فرزندان خود ارايه مي‌دهند؛ در ابتدا از نظر اعتقادي بايد اين موضوع را بپذيريم و در ادامه نيز راهكار را پيدا خواهيم كرد.
پزشكيان با بيان اينكه گرچه بين مدارس غيرانتفاعي و دولتي، مدارس غيرانتفاعي يك فرصت هستند و درصدي را پوشش مي‌دهند، ادامه داد: امروز بيش از ۸۰ درصد ورودي كنكور از ۲۰ درصد مدارس غيرانتفاعي است كه ما ايجاد كرده‌ايم؛ چرا كه ما در حق مدارس دولتي بي‌انصافي مي‌كنيم و به دانش‌آموزان آنها سرويس درستي نمي‌دهيم. وي همچنين با تاكيد بر لزوم توجه به معلمان در نظام آموزش و پرورش عنوان كرد: وقتي ما در مدارس به وضعيت معلمان رسيدگي نكنيم، معلمان به مشاغل ديگر روي مي‌آورند و معلم چند شغل فرصت توجه به دانش‌آموزان را پيدا نمي‌كند. نامزد انتخابات رياست‌جمهوري گفت: همانطور كه آقاي قاليباف اشاره كردند، نمي‌شود در بي‌ثباتي مديريت، برنامه‌ها را جلو برد بلكه بايد يك ثبات مديريتي ايجاد كنيم و كسي كه وزير آموزش و پرورش مي‌شود بايد قوي‌ترين و دلسوزترين آدم باشد. وقتي مي‌خواهيم بسته آموزشي را در مدارس اجرا كنيم، بايد نگاهي كه امروز داريم تغيير يابد و دانش‌آموزان بايد علاوه بر درس‌هايي كه مي‌خوانند، ياد بگيرد چطور مشكلات را برطرف كنند، چگونه ارتباط برقرار كنند و چگونه مديريت كنند و با تيم همكاري كنند. بايد به دانش‌آموز ياد بدهيم كه چگونه از علمش براي مردم استفاده كند.

پزشكيان در فرصت ۴ دقيقه دوم بخش سوم اين مناظره با تاكيد چندباره بر لزوم اجماع بر سياست‌هاي كلي و قانون اساسي اظهار كرد: بايد شرايط به گونه‌اي شود كه هر كس به سمت اجراي سياست‌هاي كلي و قانون اساسي رفت ديگر موضوع سلايق مطرح نشود؛ ما مي‌توانيم با وجود سلايق مختلف وقتي قوانين و سياست‌ها مصوب شد همه به آن سمت حركت كنيم و با فردي قرارداد ببنديم كه مي‌تواند ما را به آن سمت ببرد نه اينكه با حزب، جناح و گروه و دسته خودمان.
وي با بيان اينكه «امروز دانشگاه‌هاي ما در بهترين حالت نسل ۲ و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي نسل ۳ هستند» عنوان كرد: دانشگاه‌هاي نسل ۱ و ۲ بر مبناي تئوري، تحقيق، مهارت و عمل هستند، اما ما امروز فقط تئوري و تحقيق را به دانشجويان منتقل مي‌كنيم و در اين تئوري و تحقيق نيز با مشكلاتي مواجه هستيم؛ چراكه تحقيقات ما مبتني بر جامعه و نياز ما نيست و با كاري كه مي‌كنيم فقط هزينه را هدر مي‌دهيم. بايد كاري كنيم كه دانشگاه‌هاي ما از نسل ۲ به نسل‌هاي ۳ و ۴ ارتقاء پيدا كنند امروز مي‌گويند كه علم بايد مشكل جامعه را حل كند در همين راستا نيز امروز رشته‌ها در هم ادغام مي‌شوند اما ما در حال عقب افتادن از دنيا هستيم؛ نيروي انساني بسياري داريم اما مشكل جامعه را نمي‌بينيم. نامزد انتخابات رياست‌جمهوري با اشاره به وضعيت فارغ‌التحصيلان فاقد شغل، تاكيد كرد: امروز ما نيروهاي بسياري در دانشگاه‌ها تربيت مي‌كنيم اما اين نيروها در خارج از دانشگاه بيكار هستند و در جايي هم كه كار به آنها مي‌دهيم، مهارت لازم را ندارند؛ اگر ما بخواهيم آموزش را طوري طراحي كنيم كه عمر و سرمايه مردم در دانشگاه‌ها تلف نشوند بايد كاري كنيم كه وقتي دانشجو از دانشگاه خارج شد بتواند كاري انجام دهد. امروز دانشگاه‌هاي دنيا از نسل ۳ عبور كردند و در حال ارتقا به نسل‌هاي ۴ و ۵ هستند اما ما اندر خم يك كوچه‌ايم.
پزشكيان با بيان اينكه «نيازمند تغيير در وضعيت دانشگاه‌ها هستيم»، افزود: اين تغييرات نيازمند آن است كه اعضاي هيات علمي و نخبگان احترام پيدا كنند و برخوردهاي جناحي، دسته‌اي و سياسي كنار بروند. وقتي دانشمندي از كشور خارج مي‌شوند، افتخار مي‌كنيم كه او ايراني است اما وقتي در داخل مي‌ماند ممكن بود او را استخدام كنيم يا نكنيم؛ در نتيجه نوع نگاه ما به انسان‌ها و آنهايي كه مي‌توانند براي مملكت ما افتخار آفريني كنند بايد نگاهي ارزشي و توأم با احترام باشد و آنها را نگه داريم.
وي با تاكيد بر لزوم اصلاح مكانيزم پرداخت حقوق اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها، اظهار كرد: مكانيزم پرداخت حقوق به اعضاي هيات علمي بايد طوري باشد كه آنها بتوانند زندگي كنند؛ با حقوق‌هاي فعلي اعضاي هيات علمي نمي‌توانند زندگي راحتي داشته باشند در نتيجه علت اينكه نخبگان ما در حال خروج از كشور هستند، اين است كه نمي‌توانند با پولي كه به آنها مي‌دهيم، زندگي كنند و در نتيجه در خارج از كشور آنها را مي‌قاپند.

نامزد انتخابات رياست‌جمهوري گفت: از سوي ديگر بايد ميان نياز و نيرويي كه استخدام مي‌كنيم شايستگي تناسبي ايجاد كنيم كه وقتي فردا روزي نيرويي را آموزش داديم و او وارد جامعه شد، بيكار نماند؛ الان به دليل عدم سياست‌گذاري دقيق، بيشترين نيروي بيكار جامعه فارغ التحصيلان دانشگاهي هستند. همچنين امروز به اعضاي هيات احترام نمي‌گذاريم و مديريت سياسي انجام مي‌دهيم؛ مجموع اين عوامل باعث نارضايتي و خروج مغزها، انديشه‌ها و جوانان و نااميدي نسبت به آينده در كشور مي‌شود. پزشكيان در بخش جمع‌بندي دومين مناظره تلويزيوني ۶ نامزد انتخابات كه با موضوع اقتصادي- خدمات رساني عدالت محور دولت- برگزار شد، با بيان اينكه «من در دولت آقاي خاتمي بودم و در آن زمان نيز فرار مغز نداشتيم بلكه مغزها به داخل مي‌آمدند»، عنوان كرد: امروز نيز درباره وضع مردم خودشان مي‌دانند؛ اگر خوب بود راي بدهند و اگر خوب نبود راي ندهند بلكه به روندي كه وجود دارد راي بدهند. زندگي و كار من براي محرومين بوده است در همه مناصبي كه حضور داشتم تمام فكر و ذكرم رسيدگي به محرومين و مناطق محروم بوده است.

وي با تاكيد بر اينكه ۹۰ درصد مشكل كشور مربوط به مديريت ارشد است و ۱۰ درصد ديگر مربوط به مديريت سطوح ديگر است، گفت: مردم ما مردم خوبي هستند اما وقتي نگاه مي‌كنند كه من به عنوان جلودار، رانت مي‌گيرم و افراد مختلف را سر كار مي‌گذارم، ما را قضاوت مي‌كنند و مردم نيز الان پشت سر مسوولان قضاوت درستي ندارند. اگر مدير ارشد با مردم صادق و به آنچه كه مي‌گويد با تمام وجود معتقد باشد قطعاً بقيه پشت سر او خواهند آمد. در دانشگاهي كه من رييس آن بودم در ابتدا بسيجي‌ها با من همكاري نكردند بلكه افرادي كه مي‌گفتند موهاي‌شان بيرون است و افراد معمولي بودند آمدند و براي ما ۶۰۰ خانه بهداشت ساختند و اين خانه‌هاي بهداشت با كمك و مشاركت مردم ساخته شد. سال بعد وقتي خواستيم مراكز بهداشت و درمان را بسازيم، بسيجيان نيز آمدند. نامزد انتخابات رياست‌جمهوري ادامه داد: ما در بهداشت و درمان ۴ اصل عدالت، مشاركت مردمي، روابط بين بخشي و تكنولوژي مناسب داريم و اگر مي‌خواهيم فقرزدايي كنيم بايد از اين روش استفاده كنيم؛ بايد به مردم باور و از آنها استفاده كنيم؛ بايد با مردم رابطه صميمي و دوستانه پيدا كنيم تا آنها باور كنند ما مي‌خواهيم براي آنها كار كنيم. من در زندگي‌ام ثابت كردم كه اگر دست به دست هم بدهيم، ده‌ها و صدها راه‌حل براي حل مشكلات مردم وجود دارد. امروز مشكل نبود راه‌حل نيست بلكه مشكل باور و اعتقادي است كه بايد ببينند كه مسوولان در ميدان هستند.
پزشكيان در ادامه با انتقاد از عملكرد برخي مسوولان در انتصاب نزديكان خود گفت: بسياري از افراد وقتي به قدرت مي‌رسند فقط اطرافيان خود را مسوول مي‌كنند در حالي كه حضرت علي (ع) فرموده‌اند كه مردم و خدا را يك طرف و دوستان و آشنايان و قوم و خويش خود را در يك طرف قرار دهيد و هر آنچه كه براي دوستان و آشنايان خود خواستيد، براي مردم نيز همان را بخواهيد. وي با بيان اينكه «هر كسي به بندگان خدا ظلم كند بندگان خدا با او دشمن مي‌شود»، افزود: علت اينكه مردم از ما ناراضي هستند اين است كه ما به آنها انگ مي‌چسبانيم و براي آنها پرونده و مشكل ايجاد مي‌كنيم؛ اگر مردم ببينند ما با آنها هستيم مردم ما مردم خوبي هستند، با ما همراهي مي‌كنند.
نامزد انتخابات رياست‌جمهوري گفت: اگر زندگي خود را با درد و صداي محرومان عجين كنيم؛ اگر آنها باور كنند كه ما مي‌خواهيم با مديريت خود مشكل‌شان را برطرف كنيم، قطعاً در ميدان خواهند بود.
پزشكيان بر لزوم رعايت عدالت در كشور تاكيد و اظهار كرد: من به عنوان يك مسلمان به دو اصل معتقدم و آن دو حق و عدالت است و براي تحقق اين دو بايد اصلاحات انجام شود و اصطلاحات نيز داراي چهار اصل عدالت، كيفيت، هزينه اثربخشي و كارايي است؛ اگر بخواهيم هر كدام از ساختارهاي اداري، اجتماعي و سياسي را درست كنيم، بايد اين چهار اصل را در آنها مورد توجه قرار دهيم. وي ادامه داد: كيفيت يعني رضايت مشتري و اگر امروز در شهرداري سيستمي درست كردند كه مردم از آن راضي هستند به اين معناست كه كيفيت مورد توجه قرار گرفته است اگر غير از اين است هر حرفي بزنيم اين مردم هستند كه قضاوت مي‌كنند و مي‌گويند كه مسوولان بي‌ربط مي‌گويند؛ مردم همين‌ها هستند؛ نبايد بگوييم گروه‌هاي مختلف مسائلي دارند و براي خود يك گروه درست كنيم؛ چراكه امكان ندارد با يك گروه، جناح و دسته مملكت را درست كنيم؛ بايد دست به دست هم دهيم و بر اساس عدالت، اهل سنت، عرب، عجم و همه اقوام و مذاهب كار را با هم پيش ببريم. اگر الان به مناطق سني نشين نگاه كنيم مي‌بينيم كه آنها ضعيف‌تر هستند و ما بر اساس عدالت به آنها خدمت نداديم.

 

وعده عجيب زاكاني، طرح اقتصادي قاليباف

در مناظره دو شب قبل، عليرضا زاكاني وعده يارانه‌اي عجيبي داد و البته ديگر نامزدها نيز به ارايه طرح‌هايي پرداختند. عليرضا زاكاني امشب ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ در دومين مناظره انتخاباتي در چهار دقيقه اول درباره عادلانه كردن يارانه‌ها، پرداخت يارانه‌ به توليدكننده يا مصرف‌كننده نهايي و برنامه‌هايش پاسخ داد. وي گفت: حوادث اخير تلخ را تسليت مي‌گويم. كشوري ثروتمند هستيم اما مشكل‌مان توزيع نادرست است. آدرس غلط داده بودند بعدا اثبات مي‌كنم. كل اين شعارها قبلا داده شده است. يارانه خانوار در حوزه بنزين، گاز و برق درست در كشور توزيع نمي‌شود. ما در بسته رفاه هم يارانه انرژي داريم، هم ناظر به مسكن، معيشت، اشتغال، رفاه و تفريح مردم است. وي ادامه داد: يارانه طلايي تنظيم كرديم كه ما به ازاي آن در خانوار به هر خانواده سه نفره معادل اعتبار ۲۰ گرم طلا، يارانه مي‌رسد يعني يك خانواده پنج نفره ۱۱۰ ميليون تومان در سال يارانه مي‌گيرد. به ميزان انتقال سوخت‌هاي فسيلي به سمت سوخت‌هاي پاك، سودشان بيشتر مي‌شود. عشاير، روستاييان و بازنشستگان ثروتمند مي‌شوند و به ميزان صرفه‌جويي، سود مي‌كنند. وي ادامه داد: برقي هم كه صرفه‌جويي مي‌شود به كارخانجات و كشاورزي داده مي‌شود و ديگر نياز به قطع برق صنايع و كشاورزي نيست. نامزد چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري گفت: از ابتداي شروع دولتم هم براي خانوارها حساب ويژه باز مي‌كنيم و اعتبار واريز شده به اين حساب مصون از تورم خواهد بود.

قاليباف گفت: دولت «خدمت و پيشرفت» براي كارهاي كنوني مردم پيش بيني سپر حمايتي كرده كه مشكلات را حل كند تاحال پريشان امروز مردم را خوب كند در حوزه پيشرفت هم با نگاه به آينده برنامه داريم تا وقتي حرف از تمدن سازي مي‌زنيم بتوانيم به گذشته خودمان افتخار كنيم.

وي با اشاره به برنامه‌هايش در حوزه معيشت گفت: نبايد اجازه دهيم سفره مردم كوچك شود و در حوزه معيشت و تامين كالاهاي اساسي و جهيزيه اقداماتي صورت گيرد. پيش بيني‌هايي براي پرداخت مابه تفاوت ميزان حقوق و افزايش تورم براي حقوق بگيران داريم. قاليباف گفت: با دادن يك «رفاه كارت» درمان و معيشت و تامين كالاهاي اساسي را تضمين مي‌كنيم؛ در حقيقت طرح ۵ محوري براي مردم داريم كه حوزه خدمت را توضيح دادم. وي محور دوم را مسكن خواند و گفت: طبق طرح آمايش سرزميني، قادريم در ۸۰ درصد شهرها و صد درصد روستاها يك قطعه زمين با كاربري مسكوني به صورت رايگان به افراد فاقد مسكن داده و در عين حال به توسعه شهري هم توجه كنيم. اين كانديداي انتخابات رباست جمهوري اضافه كرد: باتوجه به قانون جواني جمعيت و خانواده، به زوج‌هاي جوان به مدت ۳ سال واحدهاي كوچك ۷۵ متري بدون اجاره‌بها مي‌دهيم. قاليباف محور سوم طرح خود را مربوط به خودرو عنوان و اظهار كرد: مصميم به واردات خودروي سنگين و بزرگ هستيم تا باعث زمينه ايجاد رقابت ايجاد شده و در عين حال راه توليد در كشور است.

وي محور چهارم را مربوط به ديوار شرق كشور دانست و گفت: امروز اتباع غيرمجاز آسيب‌هاي اجتماعي جدي همچون حوزه مواد مخدر، اشتغال و طلاق به كشور وارد كرده اند؛ براساس تجربه‌ام در پليس، بايد ديواري در مرز شرقي كشور در پاكستان و افغانستان گذاشت تا امنيت را فراهم كرد. قاليباف با اشاره به ظرفيت‌هاي كشور گفت: دولت خدمت و پيشرفت پايتخت دوم ايران را پايتخت اقتصادي و فناوري در سواحل درياي عمان و كرانه آن مي‌گذاريم؛ وقتي حرف از تمدن و تمدن سازي مي‌زنيم، بايد آن كار را ملموس و به دنيا نشان دهيم. اين بزرگ‌ترين فرصت تمدني ما در حوزه‌هاي اقتصادي، فناوري، ترازتريني است تا رشد اقتصادي را متحول كرده و در عرصه اقتصادي همچون امنيتي و دفاعي افتخارآميز باشيم. پورمحمدي تاكيد كرد: آنجا به بحران‌هاي تبادل مالي اشاره كردم و گفتم برجام هم نباشد اين شرايط ما را گرفتار مي‌كند. آقاي جليلي پايان جلسه به من گفت آقاي پورمحمدي تو مسوول باشي ما قبول داريم اما آقايان مسوول باشند ما قبول نداريم. گفتم آقا اصل مطلب را كه اشكال وجود دارد بپذيريم و بعد باهم به شروط و قيودي براي حل مشكل بايد برسيم. هفت تا هشت سال از آن روز گذشته اما مدام به اقتصاد فشار آمده است.

كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري يادآور شد: آقاي پزشكيان اين كساني كه دور شما را گرفته‌اند و در ستادهاي شما غلغله است و در نوبت پست و مقام قرار دارند، آقاي پزشكيان وقتي موضوع برجام شد چنان شيپور و طبل پيروزي زديد. من كه نسبت به برجام موضع روشن دارم و مي‌گويم از يك روزنه دودرصدي هم به نفع ملت بايد استفاده كرد و باقدرت بايد به جنگ كساني رفت كه حق مردم را ضايع مي‌كنند. وي گفت: برجام ۱۰ تا ۲۰ درصد روزنه ايجاد مي‌كند اما آقايان رفتند و ۱۰۰ درصدي‌اش كردند و گفتند همه مشكلات حل مي‌شود اما از فرصت خنثي‌سازي تحريم بايد در آن دولت استفاده كافي مي‌شد، اما متاسفانه اجرا نشد، همين‌ها دور شما را گرفته‌اند.

پورمحمدي ادامه داد: شما كه چندان كارشناس نيستيد. همين آقايان مي‌خواهند اداره كنند. كساني كه نگاه‌شان به روابط خارجي، همراه با بزرگنمايي و خودشيفتگي است و به خنثي‌سازي هم بي‌توجهي مي‌كنند. كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري خطاب به قاليباف، تصريح كرد: برادر عزيز ما آقاي قاليباف چهار سال رييس مجلس بوده است. آقاي قاليباف شما بايد در اين چهار سال تلاش مي‌كردي، هم نسبت به مساله برجام اگر روزنه‌اي بود كه ترامپ با آن رفتارش رفت و دو تا ۱۰ درصد ظرفيت بود كه با قاعده‌اي مي‌توانست پيگيري شود اما اصلا اجازه داده نشد، نه در آن دولت نه در دولت شهيد رييسي.

بر اساس برنامه‌ريزي صورت گرفته دو مناظره ديگر نيز در هفته جاري برگزار خواهد شد و سپس با پايان يافتن زمان تبليغات، مردم ايران در جمعه آينده نهمين رييس‌جمهوري ايران را انتخاب خواهند كرد.

ارسال نظر