Fatf و سپرهاي حفاظتي در برابر فساد وپولشويي

۱۴۰۳/۰۴/۰۲ - ۰۱:۱۱:۳۶
کد خبر: ۳۱۵۰۶۶
Fatf و سپرهاي حفاظتي در برابر فساد وپولشويي

در ادامه يادداشت‌هاي قبلي در خصوص رابطه صنعت جواهرات، fatf و پولشويي بحث شد؛ با توجه به اينكه در جريان مناظرات نامزدهاي انتخاباتي به موضوع fatf اشاره شد در ادامه لازم مي‌دانم كه ضمن ادامه بحث قبلي به تبعات پولشويي از طريق اين صنعت هم اشاره كنم.

مهرداد حاجي‌زاده فلاح

در ادامه يادداشت‌هاي قبلي در خصوص رابطه صنعت جواهرات، fatf و پولشويي بحث شد؛ با توجه به اينكه در جريان مناظرات نامزدهاي انتخاباتي به موضوع fatf اشاره شد در ادامه لازم مي‌دانم كه ضمن ادامه بحث قبلي به تبعات پولشويي از طريق اين صنعت هم اشاره كنم. يكي از مواردي كه در جريان دور دوم مناظره‌هاي انتخاباتي بحث‌ها و صحبت‌هاي بسياري در خصوص آن مطرح شد؛ موضوع fatf و برخي تلاش‌ها براي عدم پيوستن ايران به اين كنوانسيون بود. در واقع بخش قابل توجهي از مشكلات كشور در حوزه پولشويي ناشي از عدم پيوستن به كنوانسيون‌هايي از جنس fatf  است. برخي افراد و جريانات سال‌هاست كه در برابر پيوستن به اين سند بين‌المللي به دلايل سياسي و جناحي مانع‌تراشي مي‌كنند. اما بايد ببينيم ايا اف‌اي‌تي‌اف باعث بروز مشكلات مي‌شود يا اين كه كشور را در برابر خطرات متعدد و مفاسد گسترده حفاظت مي‌كند؟ قبل از هر چيز بايد ببينيم كه fatf چيست؟ گروه ويژه اقدام مالي (FATF) استانداردهاي بين‌المللي را براي مبارزه با پولشويي و تامين مالي تروريسم تعيين مي‌كند كه صنايع مختلف ازجمله صنعت جواهرات در سطح جهان تحت تاثير قرار مي‌دهد. براي مثال، اتحاديه اروپا توصيه‌هاي FATF را در دستورالعمل‌هاي خود گنجانده است و فروشندگان جواهرات را ملزم به رعايت دقيق آن كرده است. اين چارچوب‌ها كشورها را ملزم مي‌كند تا بر فروشندگان فلزات و سنگ‌هاي گرانبها نظارت و تنظيم كنند و آنها را تحت دستورالعمل‌هاي مبارزه با پولشويي (AML) مشابه نهادهاي مالي قرار بدهند .فروشندگان و خرده‌فروشان جواهرات تحت استانداردهاي نظارتي AML، به ويژه با دستورالعمل‌هاي جديد اعمال شده توسط اتحاديه اروپا، به عنوان نهادهاي متعهد طبقه‌بندي مي‌شوند. آنها تعهدات مشخصي براي شناسايي مشتريان خود دارند. ارزيابي ريسك پولشويي و نگهداري سوابق دقيق تراكنش‌هاي با ارزش بالا. عدم رعايت آن مي‌تواند منجر به جريمه شود، كه نشان‌دهنده جديت تنظيم كننده‌ها نسبت به رعايت AML در بخش جواهرات است.
انطباق و وظايف گزارش: انطباق مستلزم آن است كه نهادها هرگونه فعاليت مشكوك را به مقامات مربوطه گزارش بدهند. اين نهادها همچنين ملزم به انجام بررسي مناسب و نظارت مستمر بر روابط تجاري، شامل ثبت سوابق و گزارش كافي از معاملات هستند. مميزي‌هاي خارجي منظم و آموزش كارمندان  AML جزو اين وظايف هستند و تضمين مي‌كنند كه همه خرده‌فروشان و فروشندگان در جريان مسووليت‌هاي AML  خود هستند. نقش معاملات برون مرزي: معاملات برون مرزي به‌طور قابل توجهي خطر پولشويي در بازار لوكس را افزايش مي‌دهد. با خريد فلزات و سنگ‌هاي گرانبها مي‌توان مقادير زيادي پول را در سطح بين المللي جابه‌جا كرد. تامين مالي تروريسم نيز نگران كننده است، زيرا ناشناس بودن چنين تراكنش‌هايي رديابي منابع مالي به منبع آنها را دشوار مي‌كند. ماهيت بازار مبتني بر كالا تضمين مي‌كند كه طلا و الماس به راحتي در بين كشورها قابل مبادله هستند، بدون اينكه نظارتي مشابه نقل و انتقالات نقدي به خود جلب كنند. اين سهولت جابه‌جايي و اغلب چارچوب‌هاي نظارتي متناقض بين حوزه‌هاي قضايي، خطرات مرتبط با اين كالاهاي گرانبها را تشديد مي‌كند. تاثير پولشويي بر بخش خصوصي: صنعت طلا و جواهر با خطرات قابل توجهي از فعاليت‌هاي پولشويي مواجه است. ماهيت معاملات با ارزش بالا و گستردگي جهاني، بخش خصوصي، به ويژه كالاهاي لوكس را هدف جريان‌هاي مالي غيرقانوني قرار مي‌دهد. آسيب پذيري صنعت جواهرات در برابر پولشويي مي‌تواند به‌ شدت به اعتبار آن آسيب وارد كند . وقتي كسب‌وكارها در چنين طرح‌هايي دخيل هستند، ممكن است حسن شهرت اين صنف لكه‌دار شوند. اين مساله به نوبه خود، مشتريان قانوني را منع مي‌كند و مي‌تواند باعث بررسي دقيق رگولاتورها شود. پيامدهاي اقتصادي براي صنعت: پولشويي پيامدهاي اقتصادي مستقيم و غيرمستقيم براي صنعت جواهرسازي دارد. هجوم وجوه غيرقانوني ارزش‌هاي بازار و رقابت را مخدوش مي‌كند كه مي‌تواند به يك محيط اقتصادي ناپايدار در اين بخش منجر شود. علاوه بر اين، مشاغل قانوني ممكن است به دليل افزايش اقدامات ضد پولشويي و مقررات انطباق، با افزايش هزينه‌هاي عملياتي مواجه شوند. راهبردهاي پيشگيري و تشخيص: تجارت جواهرات به دليل معاملات با ارزش بالا و كانال‌هاي تجارت جهاني، محيطي پرخطر براي پولشويي است. راهبردهاي عملي براي پيشگيري و كشف پولشويي در اين بخش متكي بر اجراي سياست‌هاي قوي و استقرار سيستم‌هاي نظارتي پيچيده است. نظارت بر تراكنش يك مولفه حياتي در شناسايي فعاليت‌هاي غيرعادي يا مشكوك است. افسران انطباق بايد سياست‌ها و رويه‌هاي جامعي را براي بررسي دقيق تراكنش‌ها در زمان واقعي ايجاد كنند كه ممكن است شامل تعيين آستانه‌هايي براي هشدارهاي خودكار و انجام ارزيابي‌هاي منظم ريسك براي انطباق با روش‌هاي در حال تحول پولشويي باشد. تقويت مكانيسم‌هاي شناسايي مشتري براي كاهش خطرات پولشويي ضروري است. اين مستلزم افزايش دقت لازم براي مشتريان پرخطر و شيوه‌هاي ثبت سوابق مداوم است. همچنين مستلزم توسعه تخصص در شناخت اسناد جعلي و درك الگوهاي معاملاتي معمولي كسب و كارهاي قانوني جواهرات است.
تلاش‌هاي بين‌المللي: اقدامات جهاني عليه پولشويي در بخش جواهرات شامل سازمان‌هاي مختلف بين‌المللي و چارچوب‌هاي تعاوني مي‌شود. اين تلاش‌ها براي خنثي كردن جريان غيرقانوني وجوه و تضمين يكپارچگي سيستم‌هاي مالي در سرتاسر جهان حياتي هستند. همكاري بين المللي در خط مقدم مبارزه با پولشويي از طريق جواهرات است. به عنوان مثال، گروه واحدهاي اطلاعات مالي اگمونت نقشي حياتي در فراهم كردن بستري براي تبادل امن تخصص و اطلاعات مالي براي مبارزه با پولشويي و تامين مالي تروريسم در سراسر مرزها ايفا مي‌كند. مشاركت‌هاي مستحكم به كشورها قدرت مي‌دهد تا شبكه‌هاي مالي مجرمان را رديابي كرده و به‌ طور موثر مختل كنند. فرآيند كيمبرلي و ساير ابتكارات: طرح صدور گواهينامه فرآيند كيمبرلي يك ابتكار بين المللي براي جلوگيري از ورود الماس‌هاي درگيري به بازار الماس خام است.اين سازمان به دنبال اين است كه اطمينان حاصل شود كه خريد الماس از خشونت توسط جنبش‌هاي شورشي و متحدان آنها كه به دنبال تضعيف دولت‌هاي قانوني هستند، حمايت مالي نمي‌كند. علاوه بر اين، ابتكارات مشاركتي اغلب شامل مشاركت با بخش‌هاي مختلف است كه به منظور جلوگيري از سوءاستفاده از تجارت جواهرات براي اهداف پولشويي، تلاش مي‌كند. اين ابتكارات بر اهميت همكاري بين‌المللي و ضرورت اقدامات خاص بخش براي رسيدگي به مناطق پرخطر در مبارزه با تامين مالي تروريسم و ​​جنايات مرتبط تاكيد مي‌كند. انطباق با تكنيك‌هاي در حال تحول پولشويي: گروه ويژه اقدام مالي (FATF) به‌ طور مداوم توصيه‌هاي خود را براي رسيدگي به ماهيت پيچيده پولشويي در بخش جواهرات تطبيق مي‌دهد. 

نهادهاي نظارتي بايد همگام با روش‌هاي خلاقانه‌اي كه توسط شوينده‌ها استفاده مي‌شود و چشم‌انداز فناوري به سرعت در حال تغيير است، همگام باشند. اجراي مقرراتي كه به‌طور موثر مخفي سازي وجوه غيرقانوني را مختل مي‌كند، نيازمند رويكردي پويا است كه در آن انطباق صنعت و استراتژي‌هاي اجرايي همگام با تكنيك‌هاي شويي تكامل مي‌يابند. صنعت جواهرات به دليل ارزش بيش از حد يا كمتر از ارزش اقلام در معرض ريسك است و مي‌تواند انتقال مبالغ هنگفت پول را به عنوان معاملات تجاري معمولي پنهان كند. ماهيت ذهني ارزش‌گذاري جواهرات، كه در آن قيمت‌ها مي‌تواند به ‌طور قابل توجهي به دليل عواملي مانند نادر بودن و صنعتگري متفاوت باشد، ابزار مناسبي را براي پولشويي‌ها فراهم مي‌كند تا قيمت‌ها را متورم يا كاهش دهند تا مقادير زيادي پول را «پاكسازي» كنند. ماهيت ذهني ارزش گذاري جواهرات، كه در آن قيمت‌ها مي‌تواند به ‌طور قابل توجهي به دليل عواملي مانند نادر بودن و صنعتگري متفاوت باشد، ابزار مناسبي را براي پولشويي‌ها فراهم مي‌كند تا قيمت‌ها را متورم يا كاهش دهند تا مقادير زيادي پول را «پاكسازي» كنند.

ارسال نظر