اصنافي‌ها در مراسم گراميداشت روز ملي اصناف خواستار شدند

چاره انديشي براي آرامش ارزي

۱۴۰۳/۰۴/۰۳ - ۰۱:۱۰:۲۹
کد خبر: ۳۱۵۱۵۸
چاره انديشي براي آرامش ارزي

مراسم گراميداشت روز ملي اصناف با حضور فعالان صنعتي و صنفي و برخي مقامات برگزار شد. رييس اتاق اصناف ايران در مراسم گراميداشت روز ملي اصناف درحالي كه قصد داشت در حضور محمدباقر قاليباف به ابراز گلايه‌ خود پيرامون الزامات و فشارها بپردازد اما با پادرمياني و به خواسته‌ غلامعلي حداد عادل، از بيان آن در اين مراسم منصرف و گلايه‌ها را به زماني ديگر موكول كرده و به بيان مشكلات و درخواست فعالان انصاف كشور پرداخت.

تعادل |

مراسم گراميداشت روز ملي اصناف با حضور فعالان صنعتي و صنفي و برخي مقامات برگزار شد. رييس اتاق اصناف ايران در مراسم گراميداشت روز ملي اصناف درحالي كه قصد داشت در حضور محمدباقر قاليباف به ابراز گلايه‌ خود پيرامون الزامات و فشارها بپردازد اما با پادرمياني و به خواسته‌ غلامعلي حداد عادل، از بيان آن در اين مراسم منصرف و گلايه‌ها را به زماني ديگر موكول كرده و به بيان مشكلات و درخواست فعالان انصاف كشور پرداخت. اما مهم‌ترين مطالبه ودغدغه اصناف كه در اين مراسم مطرح شد، چاره‌انديشي جديد پيرامون تثبيت نرخ ارز است. اصنافي‌ها معتقدند كه گراني، متغيرهاي متعددي دارد كه اول آن، نرخ ارز است؛ بي‌ترديد بخش عمده‌ گراني كالاها، ناشي از نرخ ارز است. از اين رو، درخواستشان اين بود كه تيم اقتصادي كارآمدي تعريف شود تا ثبات در نرخ ارز را بررسي كند.

 

مهم‌ترين دغدغه اصناف چيست؟

شنبه دوم تيرماه، رييس اتاق اصناف ايران كه در مراسم آيين گراميداشت روز ملي اصناف سخن مي‌گفت، تاكيد كرد: اولين كاري كه بنده متعهد بودم انجام دهم، اصلاح قانون نظام صنفي بود كه بيش از ١٠ سال پشت درهاي كميسيون‌هاي متعدد مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته بود و خبري از اصلاح نبود. قانون نظام صنفي با همكاري همكاران، در كميسيون اقتصادي مجلس مطرح شد؛ اين محدوديت در حالي براي ما وجود داشت كه در هيچ سنديكا و نهادي نمي‌بينم كه محدوديت وجود يك رييس در دو دوره وجود داشته باشد؛ محدوديتي وجود ندارد چنانچه وزيري دوبار راي اعتماد از مجلس بگيرد، محدوديت داشته باشد يا براي خود نمايندگان مجلس يا شوراي شهر اين محدوديت وجود ندارد؛ اما يك رييس اتحاديه صنفي، نمي‌توانست دو دوره، رياست داشته باشد.

مجتبي صفايي ادامه داد: بنده اين موضوع را در جلسات متعدد با مسوولان مختلف و از جمله رييس مجلس مطرح كردم؛ زماني كه ابعاد اين قانون تبعيض‌آميز را مطرح كردم، بلافاصله رسيدگي‌ها توسط مجلس صورت گرفت و در دستور قرار گرفت كه بايستي اين قانون اصلاح شود. قانوني كه ١٠ سال در نوبت اصلاح بود، در كمتر از شش ماه در مجلس به تصويب رسيد. هر چند كه در شوراي نگهبان به سبب برخي ايرادات در رفت و آمد است اما انحصار شكسته و محدوديت برداشته شد.

اين مقام صنفي، با بيان اينكه اصناف با نقش قريب به يك‌پنجم توليد ناخالص ملي نقش‌آفريني مي‌كند، گفت: با اين وجود آيا نبايد در يك‌پنجم تصميمات اقتصادي كشور اصناف نقش و حضور داشته باشد؟ آيا نبايد در يك‌پنجم شاكله‌ حاكميت كشور، نقش داشته و يك‌پنجم تصميمات اقتصادي كشور در جهت رفع مشكلات اين بخش عظيم باشد؟ متاسفانه طي سال‌هاي اخير اين جايگاه به اصناف داده نشده و اين حضور اتفاق نيفتاده است، متاسفانه نهادها و سازمان‌هايي كه بايستي گره‌گشاي كار اصناف باشند، سبب كوچك‌تر شدن سفره كسبه شده‌اند.

وي، بر نقش بي‌بديل اصناف سراسر كشور تاكيد كرد و گفت: ما صنوف مزيت‌دار خود را شناسايي كرده‌ايم؛ در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار واحد توليدي داريم. مشكلي وجود داشت كه هيچ بستري براي توسعه‌ صادرات واحدها فراهم نبود، در اتاق كميته‌اي تشكيل داديم و از سفير عربستان دعوت كرديم و بيش از ۳۰۰۰ ميليارد براي سرمايه‌گذاري اوليه اعلام آمادگي كرديم كه نتيجه بسيار خوبي هم در بر داشت. توسعه‌ روابط خارجي را آغاز كرده و تاكنون، اتفاقات خوبي رقم خورده است. در حقيقت اتاق اصناف ايران نگاه خود را از اينكه بعضا اصناف را كاسب خُرد مي‌پنداشت، تغيير داده است. رييس اتاق اصناف ايران در رابطه با درخواست‌هاي اين حوزه تصريح كرد: در وهله‌ اول چاره‌انديشي جديدي حتماً بايستي پيرامون تثبيت نرخ ارز داشته باشيم، متاسفانه بلافاصله اينكه گراني در بازار حادث مي‌شود، همه به‌دنبال اين هستند كه به بازار هجوم آورند. گراني، متغيرهاي متعددي دارد كه اول آن، نرخ ارز است؛ بي‌ترديد بخش عمده‌ گراني كالاها، ناشي از نرخ ارز است.

وي افزود: نياز است كه تيم اقتصادي كارآمدي تعريف شود تا ثبات در نرخ ارز را بررسي كند. تثبيت نرخ ارز، مهم‌ترين درخواستي كه فعالان اين حوزه دارند. از سوي ديگر، موضوع تراكنش‌هاي بانكي مطرح است؛ در همان برهه‌اي كه اتاق اصناف، چهار بار رييس عوض كرد و در سياست‌گذاري دچار تزلزل شده بود؛ دريافتي‌هاي بانك مركزي از هر تراكنش بود كه در ازاي هر تراكنش، مبلغي را اخذ مي‌كرد. در اين رابطه درخواست خود را به صورت مكتوب عنوان كرده‌ايم كه از مبلغي كه ما كاسب‌ها براي دولت، درآمد زايي مي‌كنيم، درصدي از آن را به خود اتاق‌هاي اصناف براي نظارت‌ها تخصيص دهند.

صفايي در پايان اين مراسم از عليرضا شاهميرزايي (معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت) قول گرفت كه تا استقرار دولت جديد، از هرگونه جابه‌جايي نيروهاي انساني و برگزاري انتخابات اتاق‌هاي اصناف شهرستان‌ها ممانعت و خودداري شود.

وضعيت معيشت مردم در شأن آنها نيست

صمد حسن‌زاده رييس اتاق بازرگاني ايران نيز در ادامه‌ اين مراسم به بيان پرسش‌هايي به نمايندگي بخش خصوصي از كانديداهاي چهاردهمين دوره‌ رياست‌جمهوري پرداخت و گفت: نظر كليه كارشناسان اقتصادي موضوع تحريم و تاثير آن به اقتصاد بوده و با وجود ظرفيت‌هاي كشور در صنايع گوناگون اين شرايط، مناسب زندگي مردم نيست. بر همين اساس يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي بخش خصوصي اين است دولت چهاردهم چگونه مي‌خواهد براي لغو يا كاهش تحريم‌ها عمل كند؟ ثروت‌هاي ملي بسياري در حوزه‌هاي صنعت، معدن، كشاورزي، گردشگري و... وجود دارد اما وضعيت معيشت مردم در شأن آنها نيست؛ دولت چه برنامه‌اي براي ارتقاي اين جايگاه دارد؟

وي افزود: عدم ثبات اقتصادي، عدم اجراي درست قوانين و عدم مسووليت‌پذيري برخي مسوولان در عمل به وعده‌ها منجر به كاهش تعامل و اعتماد مردم شده است؛ بنابراين بايد فكر شود كه دولت آينده چه تدابيري براي رفع اين مشكل در نظر خواهد داشت؟ همچنين زيرساخت‌هاي كشور براي سرمايه‌گذاري مناسب نيست و اين زيرساخت‌ها با استانداردهاي جهاني مطابقت ندارد.

 

رييس‌جمهور بعدي دغدغه مردم را دنبال كند

غلامعلي حداد عادل، رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي هم در آيين گراميداشت روز ملي اصناف اظهار كرد: سر پيوند اصناف با انقلاب اسلامي ديانت آنهاست؛ اصناف در جنگ اقتصادي نقش خوبي ايفا كرده‌اند و سامان داشتن اصناف منجر به ساماندهي جامعه مي‌شود. وي با بيان اينكه رمز پيوند و همبستگي اصناف با انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي ديانت و مسلماني است، تصريح كرد: سامان داشتن بهتر اصناف به معني سامان داشتن بهتر جامعه است. زندگي مردم با سامان داشتن اصناف بهتر مي‌شود و هرچه مشكلات اصناف كمتر باشد مردم رضايت بيشتري در جامعه خواهند داشت و در اقتصاد خرد و كلان تأثير دارند.

وي افزود: اصلاحيه قانون نظام صنفي در مجلس يازدهم تصويب شد و اميدواريم منظور اصناف را برآورده كند.

حداد عادل تصريح كرد: جمعه هشتم تيرماه فرصت و آزمون ديگري در عرصه ملي پيش رو داريم كه آن نيز انتخابات است اميدواريم حضور شكوهمندانه مردم و اصناف را در اين ارتباط داشته باشيم. وي گفت: اميدواريم كه در نتيجه انتخابات كسي منتخب شود كه دغدغه مردم را مانند شهيد رييسي داشته باشد تا كشور در فضايي بدون تنش به كار خود ادامه دهد و به مردم در مناطق محروم بيشتر خدمت كند.

 

بايد دست و پاي دولت را از اقتصاد جمع كنيم

در بخش ديگري از آيين گراميداشت روز ملي اصناف، رييس مجلس و نامزد چهاردهمين انتخابات رياست‌جمهوري امروز گفت: اهميت اقتصاد بر هيچ كس پوشيده نيست و همه مي‌دانيم ارز نبايد چندنرخي باشد و نمي‌توان چند نرخ را براي ارز به رسميت شناخت، وقتي ماليات را از تورم مي‌گيريم سفره مردم را كوچك مي‌كنيم و وقتي از رشد اقتصادي حرف مي‌زنيم بايد توليد ناخالص داخلي را افزايش دهيم و از آن ماليات بگيريم. قاليباف اظهار كرد: امروز اتاق‌هاي اصناف تعاون و بازرگاني هستند كه بايد بگويند ما چه كنيم، من مي‌توانم دست و پاي دولت را از اقتصاد جمع كنم و اين كار را مي‌كنم و در نهايت همه بايد به مردم در جايگاه ذي‌نفعان اصلي پاسخگو باشيم. وي بيان كرد: غصه من اين است كه ما همه‌چيز داريم اما از بيرون و گاه حتي از دشمنان تقاضا مي‌كنيم، من گفته‌ام كه تحريم كاغذپاره نيست و راهي است كه دشمن انتخاب كرده تا ما را از پا درآورد اما در بحث مذاكره من به اين موضوع اشاره كردم كه با مذاكره مخالف نيستم اما مذاكره يك روش مبارزه است و طرف مذاكره‌كننده صادق نيست و دشمن است. قاليباف تصريح كرد: غصه اصلي ما تحريم نيست، اين است كه امروز ۱۷.۵ درصد انرژي استحصالي را هدر مي‌دهيم.

ارسال نظر