اهميت تامين مالي در اقتصاد

۱۴۰۳/۰۴/۰۶ - ۰۰:۴۲:۴۷
کد خبر: ۳۱۵۲۷۰
اهميت تامين مالي  در اقتصاد

با گذر زمان و تغيير نگرش و فرهنگ اقتصادي و افزايش بي‌اعتمادي در جامعه كارايي اين روش از تامين مالي كه بيشتر در خانواده‌ها اتفاق مي‌افتاد، كمرنگ‌تر شد.

مهراد عباد

با گذر زمان و تغيير نگرش و فرهنگ اقتصادي و افزايش بي‌اعتمادي در جامعه كارايي اين روش از تامين مالي كه بيشتر در خانواده‌ها اتفاق مي‌افتاد، كمرنگ‌تر شد. تامين سرمايه در گردش مورد نياز يك كسب و كار از اصلي‌ترين اركان موفقيت يك سازمان مي‌تواند باشد و افزايش سرمايه در گردش هر بنگاهي در هر سني احتمال موفقيت و رشد آن بنگاه را تا حدود زيادي تضمين مي‌كند. شركت‌هاي بزرگ يا كوچك، روش‌هاي مختلفي براي تامين مالي مورد نياز خود دارند. شركت‌هاي كوچك در بدو تاسيس با سرمايه اندك سهامداران آن شكل مي‌گيرد و بعد از گذشت چند سال ديگر آن سرمايه سهامداران كفاف كار را نمي‌دهد و تامين سرمايه از بانك‌ها به امري ناگزير تبديل مي‌شود و در صورت رشد شركت و تبديل آن به شركت سهامي عام امكان تامين سرمايه از طريق بازار سرمايه و بورس نيز ممكن مي‌شود. لذا مي‌توان گفت مهم‌ترين مرجع تامين مالي درصد زيادي از شركت‌ها، بانك‌ها هستند. انواع متفاوتي از تسهيلات بانكي كه قابل ارايه به شركت‌ها هستند روي كاغذ وجود دارند، اما در واقع دو راه به زبان ساده براي دريافت وام توسط شركت‌ها وجود دارد؛ يكي داشتن رابطه و ضابطه خوب با بانك‌ها و ديگري داشتن سند ملكي جهت دريافت تسهيلات!
شوربختانه با توجه به محدود بودن منابع بانكي جهت ارايه تسهيلات، تقسيم اين منابع را تبديل به قدرت و رانت كرده است و شركت‌هايي در اين ماراتن تقسيم منابع موفق‌تر مي‌شوند كه روابط گسترده‌تري دارند و در خيلي از موارد با زير پا گذاشتن اخلاقيات سهم خود را افزايش مي‌دهند. از طرف ديگر متاسفانه سيستم بانكي ما هيچ گونه ريسكي را تحمل نمي‌كند و تمام ريسك را بر گردن بخش خصوصي مي‌اندازد و با دريافت سندهاي ملكي خيال خود را بابت از دست دادن منابع راحت مي‌كند. غافل از اينكه بسياري از جوانان كارآفريني كه قصد شروع كسب و كار خود را دارند داراي اين اسناد ملكي نيستند چه اگر داشتند با فروش آن سرمايه خود را تامين مي‌كردند تا دردسرهاي گذراندن هفت خان گرفتن تسهيلات را به جان نخرند. سالانه بانك‌ها هزينه‌هاي زيادي از جمله هزينه اعتبارسنجي از مشتريان خود دريافت مي‌كنند، اما اعتبارسنجي‌ها تاثير زيادي در دريافت وام ندارد، چراكه در اصل رابطه و سند ملكي از آن خيلي براي بانك‌ها اهميت بيشتري دارند. شركت‌هاي بخش خصوصي مخصوصا شركت‌هاي كوچك و متوسط كه مي‌توانند سبب ايجاد رشد توليد و توسعه اقتصادي كشور شوند جهت گسترش فعاليت خود نياز به افزايش سرمايه دارند و متاسفانه بانك‌ها از كاركرد اصلي خود خارج شده‌اند و نمي‌توانند مأمن امني براي كارآفرينان باشند.

ارسال نظر