پایان انتخابات با صدرنشینی نامزد اصلاح‌طلب‌ها

رقابت در وقت اضافه

۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۰۰:۱۱:۵۸
کد خبر: ۳۱۵۵۱۶
رقابت  در وقت اضافه

با پایان شمارش آرا و اعلام رسمی نتایج از سوی وزارت کشور، مشخص شد که پس از نزدیک به 20 سال، بار دیگر یک انتخابات ریاست جمهوری در ایران به دور دوم رفته و مردم باید برای مشخص شدن نامزد پیروز بار دیگر جمعه پیش رو پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

با پایان شمارش آرا و اعلام رسمی نتایج از سوی وزارت کشور، مشخص شد که پس از نزدیک به 20 سال، بار دیگر یک انتخابات ریاست جمهوری در ایران به دور دوم رفته و مردم باید برای مشخص شدن نامزد پیروز بار دیگر جمعه پیش رو پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور نتایج نهمین و آخرین مرحله شمارش آرای انتخابات چهاردهمین دوره‌ ریاست‌ جمهوری را اعلام کرد.

محسن اسلامی صبح شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ اظهار کرد: ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه شمارش شده است که شامل ۴۸۲ شهرستان می‌شود.

وی افزود: ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵رای شمارش شده است و ترتیب آرا به شرح زیر است:

مسعود پزشکیان: ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رای

سعید جلیلی: ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸رای

محمدباقر قالیباف: ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰رای

مصطفی پورمحمدی: ۲۰۶ هزار و ۳۹۷رای

وی با بیان این‌که « وزارت کشور نتایج آرای شمارش شده را به شورای نگهبان ارسال کرد» گفت: تایید صحت انتخابات به عهده شورای نگهبان است. بر اساس قانون و موارد قانون انتخابات ریاست جمهوری هیچ کدام از نامزدها نتوانستند اکثریت مطلق آرا را به دست آورند.

وی افزود: بدین ترتیب نفر اول و دوم به عنوان دارنده برترین آرای این دوره به شورای نگهبان معرفی می‌شوند و جمعه هفته آینده زمان برگزاری مرحله دوم خواهد بود. البته بعد از تایید شورای نگهبان. زمانِ تبلیغات بعد از اعلام وزارت کشور آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از روز رای‌گیری ادامه خواهد داشت.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور هم‌چنین گفت: از همه افراد و سازمان‌هایی که امنیت انتخابات را تامین کردند، تشکر می‌کنم. وی اعلام کرد: از جمع آراء تایید شده؛ پزشکیان ۴۲.۶ درصد، جلیلی ۳۸.۸ درصد، قالییاف ۱۳.۸ درصد، پورمحمدی ۰.۸ درصد آرا را کسب کردند. اسلامی میزان مشارکت در این دوره از انتخابات را ۴۰ درصد عنوان کرد. بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری در ایران، هر نامزد باید از مجموع آرای ماخوذه، 50 درصد به اضافه یک رای را به دست بیاورد تا به عنوان رییس جمهور منتخب معرفی شود. در انتخابات هشتم تیر ماه هرچند نامزد اصلاح‌طلب‌ها بیشترین رای را آورد اما با توجه به اینکه این عدد به 50 درصد نرسید، مردم باید بار دیگر با حضور پای صندوق‌های رای مشخص کنند که به چه فردی رای خواهند داد.

پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات، مسعود پزشکیان، در پیامی خطاب به مردم از آنها خواست تا با تداوم حضور، زمینه ساز پیروزی او در انتخابات شوند. مسعود پزشکیان بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری با انتشار ویدیوئی خطاب به مردم گفت: از اعماق وجودم به زنان، مردان، دختران، پسران و فرزندان ایران عزیزم درود می‌فرستم؛ از اینکه نتوانستم در مدت کوتاه فرصت تبلیغات و گفت‌وگوها خدمت مردم در تمام استان‌ها برسم، شرمنده‌ام. وی با بیان اینکه از طریق این پیام ویدیویی چند کلامی با مردم صحبت می‌کنم، گفت: اقبال لاهوری شعر زیبایی دارد که می‌گوید «مانند صبا خیز و وزیدن دگر آموز، دامان گل و لاله کشیدن دگر آموز، اندر دلک غنچه خزیدن دگر آموز، موئینه به بر کردی و بی ذوق تپیدی، آنگونه تپیدی که بجائی نرسیدی، در انجمن شوق تپیدن دگر آموز»

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما باید یک بار دیگر برخیزیم و طرحی نو دراندازیم؛ با کمک مردم و همه عزیزان در این کشور از همه قومیت‌ها، زبان‌ها و لهجه‌ها، با هم دست به دست هم داده و برای ایران‌مان و نجات کشورمان از فقر، دروغ، تبعیض و بی‌عدالتی تلاش کنیم تا آن را نابود کرده و از بین ببریم. پزشکیان بیان کرد: امیدوارم حضور مردم پای صندوق‌های رای، فریاد جدیدی برای تغییر در نگاه، رفتار، گفت‌وگو و تقسیم و تخصیص منابع باشد. وی مجددا گفت: مردم من را به خاطر آنکه نتوانستم خدمت آن‌ها در تمام استان‌ها برسم، ببخشند؛ ان شاءالله با حضور مردم بتوانیم با قدرت بالا بیایم و همراه مردم برای نجات ایران تلاش خواهم کرد.

این در حالی است که سه نامزد اصولگرای دیگر که در انتخابات حاضر بودند، رسما حمایت خود از جلیلی را برای دور دوم انتخابات اعلام کردند. محمدباقر قالیباف طی بیانیه‌ای حمایت خود از سعید جلیلی را برای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد.

متن کامل این پیام به شرح زیر است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم‌من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا

انتخابات ۸ تیر نشانه باور عمیق نظام جمهوری اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب به مردم سالاری دینی است که پنجره فرصت تغییرات را از درون ساختار انتخابات فراهم می کند و اجازه می دهد جریان های متعدد با سلیقه های مختلف بتوانند در رقابتی سالم و عادلانه، خود را به مردم عرضه کنند و مردم عزیز با مشارکتی موثر مدیران اجرایی خود را انتخاب کنند.

اینجانب خدا را شاکرم علی رغم اینکه منطق سیاسی حکم بر ماندن من در جایگاه ریاست مجلس می کرد، در انجام تکلیف و دوری از تخریب های گسترده، بر کرسی عافیت طلبی تکیه نزدم.

خوشحال هستم که با هدایت‌های الهی در این لحظه تاریخی برای عدم بازگشت به دوره خسارت‌بار دهه ۹۰ و ناتمام نماندن راهی که با شهید رییسی شروع کرده بودیم، چه برای آمدن و چه برای کنار نرفتن تردید به خود راه ندادم و شرمنده شهدا و امام شهدا نشدم که این حضور فرصتی را برای جریان انقلابی در دور دوم انتخابات فراهم کرد و خداوند نیز بر این حقیر منت گذاشت و قلب های بزرگان و متنفذان اخلاقی، مذهبی، آیینی، حوزوی و دانشگاهی و همچنین عموم مردم نجیب و اقشار محترم را بر حمایت از این بنده پرتقصیر هدایت کرد که ضروری می دانم از همه کسانی که با بزرگ منشی بر اینجانب لطف داشتند، تشکر ویژه کنم و بابت فشارهای غیراخلاقی که به خاطر این حمایت متحمل شدند، از خداوند طلب اجر کنم.

آنها در لحظه مهم تصمیم، هزینه دادن را بر مصلحت اندیشی ترجیح دادند. بزرگی ارزش این حمایت برای من بیش از همه روشن است چرا که می دانم این بزرگان هیچ گاه خود را برای فردی هزینه نمی کنند مگر برای انجام تکلیف الهی.

همچنین لازم است تاکید کنم راه هنوز پایان نیافته است و علی رغم اینکه اینجانب برای شخص آقای دکتر پزشکیان احترام قائل هستم، اما به دلیل نگرانی از برخی اطرافیان ایشان، از همه نیروهای انقلابی و حامیان خود می‌خواهم که کمک کنند تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز ما است، به عرصه قدرت باز نگردند لذا همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی به عنوان رییس دولت چهاردهم انتخاب شوند.

در پایان وظیفه خود می دانم سپاس خود را از رهبر فرزانه انقلاب که با هدایت های خود مسیر انتخابات را در جهت مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح هموار کردند، اعلام کنم و از همه حامیان خود که مظلومانه، تحت بیشترین فشارها و تخریب های همه‌جانبه برای بازگرداندن گفتمان عقلانیت انقلابی و کارآمدی شبانه روز تلاش کردند تشکر فراوان می کنم و اطمینان دارم مورد لطف شهدا مخصوصا شهید سلیمانی قرار گرفته‌اند. 

والسلام

محمد باقر قالیباف»

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از سعید جلیلی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد.

متن پیام وی در شبکه اجتماعی ایکس به شرح زیر است:

«و لا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جاءهم البینات…»

وظیفه امروز همه دلسوزان حمایت از کاندیدای جبهه انقلاب است. از ملت بزرگ ایران، هوادارانم و از سایر برادرانم آقایان قالیباف، زاکانی و ستادهای انتخاباتی ایشان می‌خواهم از برادر گرانقدر آقای دکتر ‎سعید جلیلی حمایت کنند.

کاندیدای مستعفی انتخابات ریاست جمهوری در پیامی تاکید کرد: وظیفه همگان بویژه تمام ستادها و هواداران اینجانب است تا تمام تلاش خویش را به‌کار گیرند و علاوه بر خویش، دیگران را هم برای رای به جلیلی در دور دوم متقاعد و آرای بیشتری جلب کنند.

علی رضا زاکانی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

بسم‌الله الرحمن الرحیم واعْتصِمُوا بِحبْلِ‌الله جمِیعًا ولا تفرقُوا واذْکُرُوا نِعْمت‌الله علیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أعْداءً فألف بیْن قُلُوبِکُمْ فأصْبحْتُمْ بِنِعْمتِهِ إِخْوانًا وکُنْتُمْ علیٰ شفا حُفْرهٍ مِن النارِ فأنْقذکُمْ مِنْها کذٰلِک یُبیِّنُ‌الله لکُمْ آیاتِهِ لعلکُمْ تهْتدُون ﴿۱۰۳ آل‌عمران﴾

هفته پیش رو، مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین روزهای جبهه انقلاب است. اگر دور اول در تطبیق شاخص‌های اصلح بر نامزدهای جریان انقلاب، در بدنه نیروهای انقلابی اختلاف نظر وجود داشت، الان خداوند متعال به برکت خون شهدا، فرصتی دوباره نصیب ما کرده است و دیگر دور دوم اختلاف نظری نیست و آقای دکتر سعیدجلیلی تنها مصداق اصلح خواهد بود. باتشکر از زحمات آقایان دکتر قالیباف و دکتر قاضی‌زاده و تمام هواداران ایشان، اکنون وظیفه همگان بویژه تمام ستادها و هواداران اینجانب است تا تمام تلاش خویش را بکار گیرند و علاوه بر خویش، دیگران را هم برای رای به جلیلی در دور دوم متقاعد و آرای بیشتری جلب کنند. اطمینان دارم آقای دکتر قالیباف هم شخصا و فداکارانه به میدان خواهند آمد و با تمام توان در تعیین رییس جمهور دولت چهاردهم برای تداوم شهید رییسی، نقش کلیدی خویش را ایفا خواهند کرد.

همچنین سرپرست ریاست جمهوری در اطلاعیه‌ای با قدردانی از حضور مردم در انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری تصریح کرد: بی‌شک تداوم این مشارکت و حضور آگاهانه ملت در دور دوم رویداد ملی انتخابات، موجب یاس بیشتر بدخواهان کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تقویت توان و امید دوستداران آرمان‌های بلند نظام اسلامی در سراسر جهان خواهد شد.

متن اطلاعیه محمد مخبر به شرح زیر است:

ملت عزیز و خستگی‌ناپذیر ایران، اکنون که تقدیر الهی بر این بود که با شهادت رییس جمهور مردمی و جامع‌الاطراف، شاهد برگزاری پیش از موعد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور باشیم، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره همه شهدای خدمت به ویژه رییس جمهور شهید، بر خود فرض می‌دانم از حضور آگاهانه شما ملت بصیر که جلوه دیگری از مردم‌سالاری دینی را به نمایش گذاشتید، صمیمانه قدردانی کنم.

همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند، دوام جمهوری اسلامی و قوام جمهوری اسلامی و عزّت جمهوری اسلامی و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا متوقّف به حضور مردم است و بی‌شک تداوم این مشارکت و حضور آگاهانه ملت در دور دوم رویداد ملی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، موجب یاس بیشتر بدخواهان کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تقویت توان و امید دوستداران آرمان‌های بلند نظام اسلامی در سراسر جهان خواهد شد.

اینجانب، از آحاد مردم، گروه‌های مختلف سیاسی، مراجع بزرگوار عظام و همه کسانی که مسئولانه در تشویق مردم برای مشارکت در سرنوشت سیاسی کشور، ایفای نقش کردند، سپاسگزارم. همچنین از تلاش‌های همه دست‌اندرکاران به ویژه مجموعه وزارت کشور، شورای نگهبان، ستاد انتخابات کشور، هیات‌های اجرایی، نظارت و بازرسی، استانداران، فرمانداران و بخشداران، نیروهای نظامی و دستگاه‌های انتظامی و امنیتی در تامین امنیت شعب اخذ رای و نیز از اصحاب رسانه و خبر به‌ویژه رسانه‌ ملی و خبرنگاران گرامی که با آگاهی بخشی مستمر و به موقع، زمینه حضور بیشتر مردم در انتخابات را مهیا کردند، قدردانی می‌کنم.

بر اساس اعلام وزارت کشور، تمام امکانات برای برگزاری دور دوم انتخابات بسیج خواهد شد. احمد وحیدی در جمع خبرنگاران در وزارت کشور اظهار کرد: پایان مرحله اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را اعلام می کنم.

وی ادامه داد: یک بار دیگر در این چند ماه گذشته موفق شدیم همگی با هم یک کار بزرگ دیگری را تحقق ببخشیم و این انتخابات 40 روز پس از شهادت شهید رئیسی برگزار شد. این انتخابات با امنیت و سلامت کامل و با رقابت بسیار جدی و حضور ارزشمند مردم برگزار شد. وزیر کشور خاطرنشان کرد: در اسرع وقت، آرا شمارش و نتایج اعلام شد. انتخابات سر وقت تعیین شده برگزار شد و شهادت شهید رئیسی خللی در روند اجرای انتخابات ایجاد نکرد. وحیدی افزود: امیدواریم دو داوطلب باقیمانده و ستادهای شان قانون را کاملا رعایت کنند و شاهد رقابت اخلاقی از سوی آنها باشیم.

وزیر کشور بیان کرد: از قبل احتمال دور دوم پیش بینی شده و تعرفه های مرحله دوم از قبل آماده شده و از طریق سفارتخانه ها به کشورهای دیگر نیز ارسال شده و مشکلی نخواهیم داشت. بعید است انتخابات در کانادا برگزار شود؛ زیرا این کشور اجازه نداد انتخابات مرحله اول هم برگزار شود. البته وزارت خارجه رایزنی می کند ولی با توجه به شناختی که از آنها داریم، بعید است موافقت کنند. از سایر دولت هایی که بستر لازم برای انتخابات را فراهم کردند، تشکر می کنم.

وحیدی خاطرنشان کرد: از فردا تبلیغات داوطلبان را خواهیم داشت و آنها تا چهارشنبه می توانند تبلیغات کنند، ولی پنجشنبه تبلیغات ممنوع است.

وزیر کشور در خصوص اقدام برخی ایرانیان خارج از کشور برای آزار رای‌دهندگان ایرانی، گفت: بسیار عمل زشتی بود که در برخی کشورها رخ داد و پلیس آنها دخالت و آنها را دستگیر کرد. این ماهیت ضد انقلاب ایران را نشان می دهد که ندای آزادی خواهی می دهند ولی از رای دادن مردم می ترسند.

شورای نگهبان آخرین گام برای تایید فرآیند انتخابات را بر می‌دارد. سخنگوی شورای نگهبان به ارائه توضیحاتی درباره روند شکایت از فرآیند انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پرداخت و گفت: امیدواریم در اسرع وقت با بررسی موارد و شکایات درباره صحت انتخابات اظهارنظر کنیم. هادی طحان نظیف در گفت‌وگو با یکی از بخش‌های خبری ‌درباره روند بررسی صحت انتخابات اظهار کرد: با توجه ‌به اعلام نتایج انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری توسط وزارت کشور، کار ستاد نظارت بر انتخابات ادامه دارد.

وی ادامه داد: نامزدها و مردم و کسانی که ممکن است به نحوی شکایتی درباره فرآیند برگزاری انتخابات داشته باشند، می توانند شکایت خود را از طریق مراجعه به «سامانه مردم ناظر» و به صورت حضوری به دبیرخانه شورای نگهبان ارسال کنند. سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: با توجه به اینکه انتخابات به مرحله دوم کشیده شده امیدواریم در اسرع وقت با بررسی موارد و شکایات درباره صحت انتخابات اظهارنظر کنیم. طحان نظیف همچنین در پاسخ به سوالی درباره شکایت مردم در روز انتخابات نسبت به تخلفات احتمالی گفت: در روز انتخابات موارد جزیی به همکاران ارسال شد که در کارگروه های شش‌گانه مورد بررسی قرار گرفت و آن را تا حصول نتیجه پیگیری کردند.

در روزهای آتی، نامزدها رسما وارد فرآیند تبلیغات خواهند شد و ظرف روزهای آینده جامعه نظر خود را نسبت به پیروز نهایی انتخابات مشخص خواهد کرد.

ارسال نظر