وضعیت شبکه ارتباطی در روز انتخابات چگونه ارزیابی شد؟

۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۰۹:۴۵:۰۸
کد خبر: ۳۱۵۵۵۹
وضعیت شبکه ارتباطی در روز انتخابات چگونه ارزیابی شد؟

دور اول چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در شرایطی برگزار شد که بنابر گفته مسئولان ارتباطات ۱۰۰ درصدی در شعب اخذ رأی برقرار بود.

دور اول چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در شرایطی برگزار شد که بنابر گفته مسئولان ارتباطات ۱۰۰ درصدی در شعب اخذ رأی برقرار بود؛ در واقع ۹۷ درصد استعلامات از طریق «ای. پی. ان» انجام شد که معنی آن این است در ۹۷ درصد مواقع اینترنت نسل سوم، چهارم و ۴.۵ در دسترس مردم بوده است.

به گزارش ایسنا، روز جمعه چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و گزارش‌ها از برقراری ارتباطات ۱۰۰ درصدی در شعب اخذ رأی حکایت داشت.  

به گفته مسئولان، وضعیت پوشش و کیفیت ارتباطات مهم است و با همکاری خوب بین وزارت ارتباطات و وزارت کشور و دیگر نهادهایی که در بخش‌های گوناگون کمک کردند، وضعیت ارتباطات بسیار خوب و بسیار بهتر از دور اول و دوم انتخابات مجلس دوازدهم بود.

موضوعی که عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اعلام کرد آمار تقریبا ۱۰۰ درصدی پوشش ارتباطی در شعبه‌ها یک افتخار برای ارتباطات کشور است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه پایش خطوط فیبر نوری در کشور را داشتیم، گفت: همکاران من فیبرنوری را کنترل کردند تا اخلالی در روند ارتباطات پیش نیاید.

زارع‌پور گفت: بیش از ۴۰۰ تیم پایش، ۷۰۰ هزار کیلومتر با شکل زمینی و هوایی را بررسی کردند. در ساعت گذشته، ۷ مورد خرابکاری عمدی داشتیم که خطوط فیبرنوری را قطع کردند و در برخی از خرابکاری‌ها، زمین تا دو متر هم حفر شده بود و اقدام به این خرابکاری صبح امروز انجام شده بود که تیم‌های اتصال بلافاصله ارتباطات را برقرار کردند.  

وی یادآور شد: بیش از ۹۹.۵ درصد استعلام‌ها برخط بوده و نشان می‌دهد شبکه ارتباطی کاملا پایدار است. بیش از ۷۰۰ هزار کیلومتر پایش و کنترل خطوط فیبر نوری داشتیم ‌که با خرابکاری عمدی مشکلی برای کشور به وجود نیاید و ۴۰۰ تیم فیبر نوری در سراسر کشور هم آماده‌باش هستند و نیز ۴۰۰ تیم پایش به شکل زمینی و هوایی پهپادی، پایش خطوط فیبر را انجام می‌دهند.  

او تأکید کرد: ۸۰۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۳ هزار روستای زیر ۲۰ خانوار، یعنی بیش از ۹۷ هزار جمعیت روستایی (۹۸درصد) کشور به شبکه پایدار متصل هستند.

البته وی جزئیات جدیدی از وضعیت ارتباطی کشور در روز انتخابات خبر داد و در حاشیه نمایشگاه الکامپ گفت: روز جمعه اتفاق بسیار خوبی که رخ داد این بود که از ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه فعال در سراسر کشور، فقط یک شعبه در وزارت کشور مشکل فنی داشت و متصل نشده بود. معنی این تعداد اتصال این است که تا دور افتاده‌ترین نقاط روستایی و صعب العبور که صندوق رای رفته بود، پوشش ارتباطی برای استعلامات در کشور وجود داشت.

زارع پور در ادامه تاکید کرد: ۹۷ درصد استعلامات از طریق «ای. پی. ان» انجام شد که معنی آن این است در ۹۷ درصد مواقع اینترنت نسل سوم، چهارم و ۴.۵ در دسترس مردم بوده است. آمارهایی که ما داریم را واقعیت‌های میدانی نیز ثابت کرده و در واقع دسترسی به شبکه ارتباطی در همه جای کشور وجود دارد.

وی افزود: این شبکه پایداری خوبی داشت، زیرا ۹۹.۳ درصد استعلامات برخط انجام شد و قطعی‌ها کمتر از یک درصد بوده است. تلاش‌هایی زیادی توسط خرابکاران انجام شد که با قطع خطوط فیبر نوری اختلال ایجاد و انتخابات را دچار مساله کنند.

به گفته وزیر ارتباطات نزدیک به ۲۰ مورد تلاش سهوی و عمدی داشتیم که بیشتر آن عمدی بود؛ ۹ مورد قطعی داشتیم که بلافاصله ۴۰۰ تیم اتصال فیبر نوری که در سراسر کشور داشتند، آن‌ها را شناسایی و خنثی کردند. نتیجه نیز این شد که بیش از ۹۹.۳ استعلامات در زمان برگزاری انتخابات به شکل برخط انجام شد.

از سوی دیگر شرکت مخابرات ایران هم از تأمین امن‌ترین بستر ارتباطی پایدار برای انتخابات خبر داد. حامد شیخ‌پور-مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل و سخنگوی شرکت مخابرات ایران- بر پایداری تمامی زیرساخت‌های ارتباطی برگزاری انتخابات در استان تأکید کرد و گفت با توجه به لزوم استفاده از بستر زیرساخت مخابراتی در زمان برگزاری انتخابات، تمامی عوامل اجرائی از جمله بخش‌های فنی و پشتیبانی شبکه‌های ارتباطی قبل از فرآیند برگزاری انتخابات تا پایان این رویداد ملی در تمامی استان ها در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند.

او تأکید کرد بسترهای مخابراتی برای پایداری ارتباطات از جمله شبکه تلفن ثابت، همراه، دیتا و همچنین شبکه فیبرنوری در شعب اخذ رأی ثابت و سیار در تمامی مناطق پیش‌بینی شد.

وی افزود:  بر اساس گزارش‌های رسیده از تمامی مناطق مخابراتی در سراسر کشور، تمامی زیرساخت‌های مورد نیاز جهت برپایی انتخابات امروز جمعه ۸ تیرماه از جمله فیبر نوری و ظرفیت‌های ارتباطی، در تمامی نقاط تعریف‌شده از سوی ستاد برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در استان و فرمانداری‌ها با در نظر گرفتن لینک‌های پشتیبان برای هر یک از مسیرهای مطمئن و پایدار، تأمین شده و بحمدالله تا این لحظه هیچ‌گونه مشکلی دربخش‌های مختلف وجود ندارد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران با اشاره به استقرار اکیپ‌های فنی مفصل‌بندی فیبر نوری برای رفع هرگونه خرابی احتمالی در حوزه‌های انتخاباتی سراسر استان‌ها تصریح کرد: آمادگی لازم برای رفع سریع مشکلات به منظور پایداری ارتباطات در روز انتخابات وجود دارد و وضعیت مخابراتی در حوزه‌های انتخاباتی استان به صورت مانیتورینگ و لحظه‌ای رصد و پایش می‌شود.  

ظهر روز شنبه سخنگوی ستاد انتخابات کشور نتایج نهمین مرحله از شمارش آرای انتخابات چهاردهمین دوره‌ ریاست‌جمهوری را اعلام کرد که24  میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵رای شمارش شده است و ترتیب آرا به شرح زیر است:

* مسعود پزشکیان:  ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رای

* سعید جلیلی: ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸رای

* محمدباقر قالیباف: ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰رای

* مصطفی پورمحمدی: ۲۰۶ هزار و ۳۹۷رای

براساس گفته سخنگوی ستاد انتخابات کشور بدین ترتیب نفر اول و دوم به عنوان دارنده برترین آرای این دوره به شورای نگهبان معرفی می‌شوند و جمعه هفته آینده زمان برگزاری مرحله دوم خواهد بود.

ارسال نظر