محدودیت مساوی با نزول

۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۰۰:۲۲:۲۲
کد خبر: ۳۱۵۵۲۷

باز هم انتخابات به مرحله آخر نرسید و سرمایه‌گذاران بورسی باید همچنان در انتظار باشند که شاید بازار روزهای خوبی به خود ببیند.

رقیه ندایی

باز هم انتخابات به مرحله آخر نرسید و سرمایه‌گذاران بورسی باید همچنان در انتظار باشند که شاید بازار روزهای خوبی به خود ببیند. داستان از اینجا شروع می‌شود که در آخرین روزهای اردیبهشت ماه ريیس دولت سیزدهم به یک سفر استانی رفت؛ اما متاسفانه بالگرد وی سقوط کرد و رییس دولت سیزدهم و همراهان وی به شهادت رسیدند. به واسطه این موضوع بورس تهران یک روز معاملات خود را تعطیل کرد و درنهایت از روز 31 اردیبهشت ماه تا 8 تیر ماه دامنه نوسان خود را محدود کرد تا بروز هرگونه حادثه جلوگیری شود ولی محدود دامنه نوسان باعث شد که وضعیت بورس وخیم‌تر شود.

از گذشته همواره در روزهای تلخ و حادثه‌خیز دامنه نوسان بورس تهران با محدودیت مواجه بوده و در سال 1403 برای اولین‌بار محدودیت دامنه نوسان بسیار طولانی شد و همین موضوع باعث محدودیت در معاملات و گردش نقدینگی شد. به نظر می‌رسد که سازمان بورس با محدودیت دامنه نوسان تصمیم داشت جلوی ریزش عمیق بورس را بگیرد، اما شاخص و تک‌سهم‌های بازار با وجود محدودیت عددهای پایین بسیاری را دیدند و حتی دوباره ارزش معاملات بازار سرمایه در محدوده هزار میلیارد تومانی قرار گرفت که باتوجه به شرایط بازار این رقم پایین است و حتی می‌توان گفت معامله‌ای در بازار رخ نداده است. بازار سرمایه شاید تنها چند روز کوتاه نیاز به محدودیت دامنه نوسان داشت و پس از آن باید به حالت معمول خود باز می‌گشت اما این محدودیت که بیش از یک ماه به طول انجامید، باعث شد که سهامداران بیش از گذشته امید خود را از دست بدهند. در اصل امید بسیار کمی در بازار سرمایه وجود داشت و اکنون با اعمال محدودیت‌ها شرایط بیش از گذشته دردناک شده است.  

مشکل فرای دامنه نوسان است و اکنون تمامی امیدها به نهمین ريیس‌جمهور کشور است که با رسیدن انتخابات ریاست‌جمهوری به مرحله دوم احتمالا شنبه هفته آینده مشخص شود که کدام یک از نامزدها بتوانند ریاست دولت چهاردهم را برعهده بگیرند.  

دولت چهاردهم اگر برنامه‌ای همسو با بورس و توسعه اقتصاد داشته باشد آن زمان در مدت زمان کوتاه شاهد رشد بازار سهام خواهیم بود و پس از حدود یک سال نیز بازار به حالت توسعه‌ای باز خواهد گرفت و همانند گذشته سدی در برابر تورم خواهد بود، اما اگر دولت آینده به بورس بهای چندانی ندهد و به نوعی موضع ضد بورس داشته باشد این بازار سقوط بیشتری را تجربه می‌کند و درنهایت همه بازارها در رکود فرو خواهند رفت و تورم بیش از گذشته می‌شود.

ارسال نظر