«تعادل» بررسی می کند

جذابیت بورس با دولت جدید

۱۴۰۳/۰۴/۱۸ - ۰۱:۰۲:۴۵
کد خبر: ۳۱۶۱۱۱
جذابیت بورس با دولت جدید

بورس تهران تحت تاثیر انتخابات و پیروزی مسعود پزشکیان دو روزی می‌شود که سبزپوش است و به عقیده کارشناسان احتمال دارد این روند در بازار ادامه‌دار باشد.

بورس تهران تحت تاثیر انتخابات و پیروزی مسعود پزشکیان دو روزی می‌شود که سبزپوش است و به عقیده کارشناسان احتمال دارد این روند در بازار ادامه‌دار باشد.

سرمایه گذاران و سهامداران بورسی انتظار بسیار زیادی از نهمین رییس جمهور کشور دارند؛ اما مهم‌ترین آن را می‌توان برداشته شدن سایه قیمت گذاری دستوری و دخالت و دستکاری در بازار سرمایه دانست؛ چراکه این مولفه‌ها بیش از هر مولفه دیگری روی بازار سهام تاثیر دارند.

در دو دولت پیشین دستکاری و دخالت جایگاه بسیار بالایی در بورس داشت به گونه‌ای که برخی از مسوولان که ارتباط چندان با بازار سرمایه نداشتند در جلسات شبانه برای بورس تصمیم‌گیری می کردند و در نهایت پس از گذشت چند ساعت یا چند روز به سهامداران اطلاع می دادند و این موضوع تبدیل به یک فاجعه در بازار سهام شده بود، اعتماد و نقدینگی را از بازار فراری داد. برای نمونه ساده ترین این موضوع را می‌توان نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دانست که اردیبهشت ماه سال گذشته به صورت پنهانی تصویب شد و افرادی که رانت داشتند از این موضوع مطلع بودند و در نهایت پس از 51 روز به اطلاع سهامداران رسید که نتیجه آن بی اعتمادی بیشتر سرمایه‌گذاران بورسی شد که این افراد در نهایت ترجیح دادند که سرمایه خود را از بورس خارج کنند.

از دولت چهاردهم انتظار می رود با تغییرات اساسی اجازه هیچ‌گونه دخالت یا دستکاری را در بازار سهام ندهد و اجازه دهد این بازار روند طبیعی خود را طی کند تا دوباره با افزایش اعتماد و نقدینگی روبه رو شود. پیش از تابستان سال 99، بورس یک بازار مقاوم در برابر تورم بود اما پس از ریزش بازار در تابستان آن سال همه چیز تغییر کرد و دیگر بورس بازاری مقاوم در برابر تورم نیست. اکنون
سرمایه گذاران انتظار دارند که با تغییر سیاست‌ها بورس دوباره به اوج خود بازگردد و تبدیل به یک بازار مقاوم در برابر تورم شود و به نوعی سود بیشتر از تورم به سرمایه گذاران خود بدهد.

 

رشد پایه پولی متوقف شد

رشد پایه پولی با کاهش ۱۵.۳ واحد درصدی، از ۴۲.۹ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۷.۶ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است. لازم به توضیح است که بخشی از رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۱ به واسطه افزایش نسبت سپرده قانونی رخ داد که فاقد اثر پولی بود و همان‌طور که انتظار می‌رفت، با کاهش اثر متغیر مذکور، رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۲ روند نزولی قابل توجهی را تجربه کرد. همچنین، رشد نقدینگی نیز از ۳۱.۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۴.۳ در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است که حاکی از کاهش ۶.۸ واحد درصدی رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۲ است.

در سال ۱۴۰۲ خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی با رشد ۴۳۰.۹ درصدی، سهمی معادل ۱۷۴.۳ واحد درصد در رشد پایه پولی سال ۱۴۰۲ (۲۷.۶ درصد) داشته که این امر عمدتاً به واسطه موضوع تسعیر بوده است.

بنا به اعلام معاونت سیاست گذاری پولی بانک مرکزی، عامل کاهنده پایه پولی در پایان سال ۱۴۰۲، خالص سایر اقلام بانک مرکزی بوده که سهمی کاهنده معادل ۱۹۹.۱ واحد درصد در رشد پایه پولی داشته است. دلیل اصلی کاهش خالص سایر اقلام بانک مرکزی نسبت به پایان سال ۱۴۰۱، موضوع ذخیره تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی و افزایش سایر بدهی‌های بانک مرکزی به دلیل افزایش جز اسناد پرداختنی به صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی است.

این گزارش تأکید می‌کند که در پایان سال ۱۴۰۲ نیز در نتیجه عملیات سیاست پولی بانک مرکزی مانده اوراق بهادار عملیات بازار باز با ۱۰۶.۴ درصد افزایش از ۹۸۸.۴ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۰۴۰.۰ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است که این امر بیانگر سیاست فعالانه بانک مرکزی در مدیریت بازار پول و ذخایر بانک‌ها در دوره مورد اشاره است.

 

بازار از دریچه معاملات

در دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه، شاخص کل بورس تهران 37 هزار و 630 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 226 هزار و 443 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش 11 هزار و 173 واحدی در رقم 709 هزار و 268 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با رشد 288 واحدی به رقم 23 هزار و 261 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش هزار و 949 واحد به سطح 127 هزار و 7 واحد رسید. روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی شد و 171 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. نماد شستا بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 30 میلیارد تومان بود. پس از شستا، نمادهای ومعادن، فملی، حفارس و خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای رمپنا، وبملت، خزامیا، اخابر و ونوین تعلق داشت.

در دومین روز کاری هفته نمادهای فارس، فولاد، وغدیر و تاپیکو نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای کچاد، وامید و بوعلی از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای آریا، شگویا و ارفع بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای مارون، تجلی و مادیرا نمادهایی هستند که اثر کاهنده بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس نیز نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و شستا و فولاد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز معین، شفام و خاور بیشترین تراکنش را داشتند.

روز یکشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 32 هزار و 489 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 16 هزار و 782 میلیارد تومان بود که 52 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 31 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 7 هزار و 753 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در 6 ماه اخیر است.

در معاملات یکشنبه نماد فولاد بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 183 میلیارد تومان بود. پس از فولاد، خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و فملی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد شستا و شپدیس در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در معاملات یکشنبه، 112 نماد صف خرید داشتند و 78 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 88 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 369 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 8 درصدی به 186 میلیارد تومان رسید.

ارسال نظر