تبدیل تهدید به فرصت، دستاورد بزرگ بورس کالا

۱۴۰۳/۰۴/۱۸ - ۰۱:۰۳:۲۴
کد خبر: ۳۱۶۱۱۲

سید جواد جهرمی مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: شرکت بورس کالای ایران در سال‌های گذشته اقدامات مهمی در حوزه افزایش کارایی در اقتصاد کشور داشته و زمینه رشد و توسعه صنایع مختلف را خصوصا رهایی از قیمت گذاری دستوری، تکیه بر اصول اقتصادی و افزایش شفافیت و کارایی فراهم کرده است.

کالاخبر| سید جواد جهرمی مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: شرکت بورس کالای ایران در سال‌های گذشته اقدامات مهمی در حوزه افزایش کارایی در اقتصاد کشور داشته و زمینه رشد و توسعه صنایع مختلف را خصوصا رهایی از قیمت گذاری دستوری، تکیه بر اصول اقتصادی و افزایش شفافیت و کارایی فراهم کرده است. وی یادآور شد: شرکت بورس کالای ایران همچون سال های گذشته در سال ۱۴۰۳ نیز در راستای ارتقای ماموریت و چشم انداز خود مبنی بر مرجعیت پایدار کشف قیمت و معاملات مبتنی بر کالا و اوراق بهادار کالایی بر آن است تا با تمرکز بر توسعه خطوط کسب و کار جدید در کنار گسترش و تعمیق بازارها و توسعه ابزارهای نوین، زنجیره خدمات خود را تکمیل کرده و در ارتقای شفافیت، سلامت و رونق اقتصادی کشور نقش‌آفرینی کند. او افزود: بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۲ با تمام فراز و فرودها، همچون سنوات گذشته برگ زرینی به کارناه موفقیت‌های خود اضافه کرد و رکوردهای تاریخی جدیدی را به ثبت رساند.

وی اظهار داشت: بزرگ‌ترین بازار متشکل کالایی و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در کشور در این مقطع زمانی ارزش کل معاملات خود را به رقم ۱۶۳۱ هزار میلیارد تومان ارتقا داد که از رشد ۵۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ برخوردار بوده است. همچنین حجم معاملات بازار فیزیکی در این سال بالغ بر ۱۵۱ میلیون تن بوده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ رشدی ۲۸ درصدی را تجربه کرده و این مهم نشان‌دهنده حرکت رو به جلو در راستای تحقق ماموریت های محوله به این بورس است. جهرمی به دستاوردهای بورس کالا در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: بورس کالا در سال ۱۴۰۲ علاوه بر ثبت چندین رکورد تاریخی در بازارهای مختلف، توسعه معاملات مبتنی بر طلا را در دستور کار قرار داد که رونق معاملات گواهی سپرده شمش طلا، ایجاد قراردادهای جدید طلا در بازار مشتقه و راه اندازی نخستین خزانه غیربانکی طلا در بازار سرمایه و استقبال سرمایه‌گذاران از این ابزارها از مهم ترین دستاوردهای بورس کالا بود. وی افزود: توسعه زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری در حوزه فناوری اطلاعات، توسعه معاملات مبتنی بر طلا، تامین تجهیزات ساختمان جدید شرکت بورس کالای ایران، رکورد حجم و ارزش معاملات‌ بورس کالا، تغییر در سقف کارمزدها برای اولین بار از بدو تاسیس شرکت، اجرای سامانه جدید عرضه و افزایش اخذ حق عضویت از کارگزاران برای اولین بار از بدو تاسیس شرکت از جمله مهم ترین دستاوردهای شرکت در سالی که گذشت بود. 

ارسال نظر