چند نکته مهم برای جلوگیری از هک تلفن همراه

۱۴۰۳/۰۴/۱۸ - ۱۰:۰۰:۴۶
کد خبر: ۳۱۶۱۳۰
چند نکته مهم برای جلوگیری از هک تلفن همراه

با توجه به اهمیت روزافزون حفاظت از اطلاعات شخصی در گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های الکترونیکی، امنیت اطلاعات آن‌ها به یکی از بزرگترین دغدغه‌های بسیاری از کاربران در فضای مجازی تبدیل شده است.

امروزه تلفن‌های همراه شخصی‌ترین و خصوصی‌ترین اطلاعات کاربران را در خود دارند، بنابراین ممکن است دسترسی افراد بیگانه به این اطلاعات زندگی هر آدمی را دچار مشکلاتی مانند سوء استفاده از ایمیل‌های کاری و شخصی، حساب‌های بانکی، عکس‌ها و ویدئوهای شخصی و غیره کند.

به گزارش ایسنا، برخلاف تصور نادرستی که وجود دارد، هک کردن گوشی موبایل کار غیر ممکنی نیست و ساده‌ترین حالت ممکن است با نصب یک اپلیکیشن جاسوسی و مخرب به راحتی اتفاق بیافتد اما در مقابل راهکارهایی هم وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان مانع هک گوشی شد که در ادامه روش‌هایی برای جلوگیری از این اتفاق معرفی و بررسی می شود.

حملات فیشینگ

فیشینگ یکی از ترفندهای جمع آوری اطلاعات کاربران است؛ بررسی‌ها حاکی از این است که سایت‌های جعلی برای ارائه خدمات به کاربران، اطلاعات حساب افراد را جمع‌آوری و از این اطلاعات سوء‌استفاده یا آنها را در اختیار دیگران  قرار می‌دهند.    

بنابراین فیشینگ (رمزگیری یا تله‌گذاری) را می توان یکی از رایج ترین حملات سایبری محسوب کرد که می تواند بدون تلاشی اقدام به سرقت موثر اطلاعات کند. به طور معمول کاربران با دانستن خطرات قبلی، اقدام به نصب برنامه‌های مشکوک روی موبایل خود نخواهند کرد، اما بیشتر کاربران اطلاعی درباره نحوه بررسی امنیت و اعتبار لینک‌ها ندارند. هکرها از همین نقطه ضعف استفاده می‌کنند و به جای طراحی اپ‌ها، به ساخت صفحات جعلی روی می‌آورند که شباهت بسیاری به نسخه اصلی خود دارند.

هک از طریق اسپم

استفاده از اسپم از دیگر روش‌هایی است که برای هک گوشی هوشمند از راه دور شناخته می شود. طبق بررسی های انجام شده و اعلام کارشناسان دستگاه‌های اندرویدی آسیب پذیری بیشتری نسبت به این روش دارند چون بسیاری از اطلاعات آنها در ارتباطات با حساب کاربری جیمیل فرد قرار دارد. دستگاه‌های اندرویدی آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به این روش دارند؛ زیرا بسیاری از اطلاعات آن‌ها در ارتباط با حساب کاربری جیمیل فرد قرار دارد.  

توجه به دسترسی‌های اپلیکیشن

علاوه بر موارد گفته شده نصب اپلیکیشن‌های مختلف می تواند از دیگر دلایل آسیب پذیری گوشی‌های هوشمند باشد. همه اپلیکیشن‌هایی که از فروشگاه‌های اینترنتی دانلود می‌شود دارای مجوزهای دسترسی مشخصی هستند؛ نکته قابل توجه این است سازندگان این اپ‌ها موظفند برای انتشار اپلیکیشن‌های خود در منابع یاد شده، دسترسی‌های آن را به طور دقیق ذکر کنند.

بررسی و مطالعه دقیق این دسترسی‌ها می‌تواند یکی از روش‌های موثر برای جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل باشد. برای مثال نیاز به دسترسی به لیست مخاطبان برای اجرای یک بازی بسیار مشکوک خواهد بود، زیرا لزومی ندارد یک بازی به لیست مخاطبین گوشی شما دسترسی داشته باشد. با مطالعه دقیق دسترسی اپلیکیشن‌هایی که روی گوشی خود نصب کرده‌اید، می‌توانید موارد مشکوک را خیلی زود شناسایی کرده و از هک شدن گوشی خود جلوگیری کنید.  

فعال‌سازی آپدیت‌های خودکار

یکی از ساده‌ترین اقداماتی که کاربران می توانند برای محافظت از گوشی خود در برابر هکرها انجام دهند، روشن کردن به‌روزرسانی خودکار برای برنامه‌ها و سیستم عامل است. به‌روزرسانی‌ها می‌توانند امنیت دستگاه را مورد بازبینی قرار داده و در صورت وجود مشکل، آن‌ها را به سادگی رفع کرده و امنیت دستگاه را ارتقاء دهند. در صورتی که سیستم عامل گوشی هوشمند ضعیف باشد، مهم نیست که از کدام روش برای افزایش امنیت دستگاه استفاده می‌کنید؛ کاربر در برابر تمام حمله‌ها آسیب‌پذیر خواهد بود.

از وای فای عمومی استفاده نکنید

با وجود هشدارهای داده شده باید کاربران سعی کنند از شبکه‌های وای فای عمومی استفاده نکنند چون بهترین مکان برای هکرها خواهد بود. در این شرایط بهترین کار استفاده از شبکه اینترنت همراه است.

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های هک شدن دستگاه را می‌توان داغ شدن آن و کاهش عمر باتری دستگاه عنوان کرد. برای مشاهده مصرف غیرعادی برنامه‌ها از باتری باید وارد تنظیمات شوید و از بخش باتری (Battery)، گزینه بیشتر (More) را انتخاب کرده و روی مصرف باتری (Battery Usage) ضربه بزنید. همچنین برای انجام این کار در iOS باید وارد تنظیمات شوید و در ادامه باتری (Battery) را انتخاب کنید تا کلیه اطلاعات پیرامون استفاده برنامه‌ها از باتری نمایش داده شود.

ارسال نظر