پروژه «شبکه پرداخت کارتی میر» وارد مرحله عملیاتی شد

۱۴۰۳/۰۴/۱۸ - ۱۰:۴۵:۰۲
کد خبر: ۳۱۶۱۳۳
پروژه «شبکه پرداخت کارتی میر» وارد مرحله عملیاتی شد

کارشناس اقتصادی گفت: ایجاد هرگونه توافق و پیمان پولی دو جانبه در عرصه بین المللی با کشورهای مختلف به سود ایران است.

جلیل جلالی فر، تحلیلگر و فعال تجارت خارجی، در واکنش به امضای نخستین قرارداد پیمان پولی دوجانبه ایران که با روسیه به منظور تأمین (معاوضه) نقدینگی به پول‌های ملی برای تبادلات تجاری میان دو کشور منعقد شد، گفت: قطعا در حوزه توسعه تجارت بین المللی این تفاهم نامه ها و هرگونه توافق همکاری در امور گمرکی ، استاندارد و خصوصا امور بانکی و نحوه تسویه مالی بسیار مهم و سازنده است. در واقع توسعه تجارت بر پایه همین مقررات و امور تسهیل‌گری استوار است که باید توسط دستگاه‌های دولتی تنظیم و انجام شود.

به گزارش تسنیم، وی در خصوص نهایی سازی الزامات اتصال شبکه پرداخت کارتی میر روسیه به شبکه شتاب ایران گفت: با توجه به مناسبات پولی و بانکی ایران و روسیه و نشست دوجانبه هیات تخصصی دو طرف این پروژه وارد مرحله عملیاتی شده که فاز اول آن تا اواخر ماه آینده میلادی (ابتدای شهریور ماه) برای اتباع ایرانی قابل استفاده خواهد بود. قطعا این مساله کار بسیار منطقی و درستی است که موجب می شود تجار و توریست های دو کشور دیگر نیازی به دلار نداشته باشند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: نکته اساسی اینجاست که تنها مانع توسعه تجارت بین ایران و روسیه، نرخ تبدیل ارز است و باید نرخ تبدیل ارز از طریق کارت میر روسیه مشخص شود که البته شاید بانک مرکزی در این خصوص تصمیمات جدیدی اتخاذ کرده باشد. روس ها علاقه زیادی به سفر به ایران دارند، ولی تبدیل نرخ ارز، مشکل بزرگی برای آنها ایجاد کرده؛ به عنوان مثال اگر در این روند چیزی حدود 2 تا 4 هزار دلار با نرخ بالاتری خریداری شود، بسیار عالی خواهد شد و کمک زیادی به تقویت صنعت توریسم هر دو کشور خواهد بود. البته از سوی دیگر نرخ تبدیل ارز در حوزه تجارت تاثیر و جذابیت چندانی برای تجار ندارد.

جلالی فر ادامه داد: فعلا باید جزئیات بیشتری از اتصال به سیستم میر روسیه مشخص شود تا ببینیم از نظر نرخ تبدیل ارز چه تفاوتی با سیستم‌های موجود دارد. چنانچه اگر نرخ تبدیل ارز به روز باشد، می توان این اقدام را بسیار عالی و مفید خواند، اما اگر نرخ آن پایین تر از نرخ روز باشد هیچ استقبالی از آن نخواهد شد.

ارسال نظر