«تب دنگی» به قزوین هم رسید

۱۴۰۳/۰۴/۱۸ - ۱۸:۰۰:۰۲
کد خبر: ۳۱۶۱۵۲
«تب دنگی» به قزوین هم رسید

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان قزوین گفت: «تاکنون خوشبختانه در استان قزوین پشه آئدس دیده نشده است، اما یک مورد ابتلا به این بیماری مشاهده شد که با شناسایی به‌موقع این فرد اقدامات پزشکی و درمانی انجام و ترخیص شد. این فرد سابقه مسافرت به امارات متحده (دبی) را داشت و بعد از برگشت با علائم تب سردرد، بدن‌درد به پزشک مراجعه کرده بود.»

هادی باقری با اشاره به اینکه «تب دنگی» یک بیماری ویروسی از جنس فلاوی ویروس‌هاست که از طریق «پشه آئدس» مهاجم به انسان سرایت پیدا می‌کند، اظهار کرد: تاکنون خوشبختانه در استان قزوین پشه آئدس دیده نشده است، اما یک مورد ابتلا به این بیماری مشاهده شد که با شناسایی به موقع این فرد اقدامات پزشکی و درمانی انجام و ترخیص شد. این فرد سابقه مسافرت به امارت متحده (دبی) را داشت و بعد از برگشت با علائم تب سر درد، بدن درد به پزشک مراجعه کرده بود.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه این بیماری از طریق گوارش و یا تنفس از انسان به انسان سرایت نمی‌کند، بیان کرد: با توجه به اینکه بیماری تب دنگی درمان قطعی ندارد، از درمان‌های حمایتی و نگهدارنده استفاده می‌شود، درمانی مثل سرم درمانی و جبران آب و الکترولیت‌های ضروری بدن، برای فرد انجام می‌شود و واکسن مؤثری برای این بیماری وجود ندارد.

این کارشناس با بیان اینکه راه تشخیص قطعی این بیماری از طریق آزمایش خون است، افزود: از زمانی که ویروس از طریق گزش پشه وارد بدن می‌شود چهار تا ۱۰ روز طول می‌کشد که علائم بیماری ظاهر شود. ۷۵ درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند علائمی ندارند، حدود ۲۰ درصد دچار علائم خفیف و متوسط می‌شوند و تنها ۵ درصد این بیماران ممکن است به فاز بحرانی و خونریزی دچار شوند همچنین از این ۵ درصد کمتر از یک درصد جان خود را از دست می‌دهند.

وی گفت: تب دنگی ۳ فاز دارد، فاز تب، فاز خونریزی و فاز بهبودی اگر بیماری فرد در مرحله اول به موقع تشخیص داده نشود فرد دچار خونریزی و وضعیت بحرانی می‌شود و امکان دارد خون زیادی از دست بدهد و ارگان‌های زیادی از بدنش درگیر شوند و به‌خاطر نشت پلاسمایی که اتفاق می‌افتد فرد ممکن است دچار شوک و کما بشود و جانش رو از دست بدهد.

باقری خاطرنشان کرد: در استان‌های هرمزگان، گیلان، بوشهر، سیستان و بلوچستان گزارشی از پشه آئدس داده شده، اما تا زمانی که انتقال محلی صورت نگیرد، یعنی انتقال بر اثر مطالعات و بررسی‌های اپیدمیولوژیست محرز نشود نمی‌توان گفت پشه‌های شناسایی شده آلوده به ویروس تب دنگ هستند؛ اما به هر صورت اطلاع‌رسانی به صورت جامع انجام می‌شود و توصیه‌های پیشگیرانه توسط مسئولین و مقامات ارائه خواهد شد.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان قزوین در پایان گفت: توصیه ما این است افرادی که به مناطق آلوده سفر می‌کنند پس از بازگشت در صورت مشاهده علائم مشکوک خیلی سریع به پزشک مراجعه کنند و پزشکان نیز حتماً یک نیم نگاهی را به تب دنگی داشته باشند و در صورت مشاهده مورد مشکوک، فرد را برای اقدامات درمانی ارجاع بدهند.

ارسال نظر