«تعادل» روند بازار سرمايه را بررسي مي‌كند

شيريني بورس به پايان رسيد؟

۱۴۰۳/۰۴/۱۹ - ۰۱:۰۴:۳۹
کد خبر: ۳۱۶۱۸۹
شيريني بورس به پايان رسيد؟

شاخص كل بورس در سومين روز كاري هفته روند نزولي داشت تا مثبت‌هاي دو روز اخير خود را تا حدودي تعديل كند و به نوعي شرايط بهتري را براي روزهاي آتي سهامداران برجاي بگذارد.در اين روز شاخص كل بورس و شاخص هم وزن حركتي معكوس داشتند و مجددا سهام كوچك بازار توانستند عملكرد مثبتي را ثبت كنند.

شاخص كل بورس در سومين روز كاري هفته روند نزولي داشت تا مثبت‌هاي دو روز اخير خود را تا حدودي تعديل كند و به نوعي شرايط بهتري را براي روزهاي آتي سهامداران برجاي بگذارد.در اين روز شاخص كل بورس و شاخص هم وزن حركتي معكوس داشتند و مجددا سهام كوچك بازار توانستند عملكرد مثبتي را ثبت كنند.

درحال حاضر بازار سرمايه با تكيه به اخبار مثبت دولت سيزدهم درحال رشد است و به نظر مي‌رسد كه اين روند تا روزهاي آينده شاخص كل بورس مجددا مثبت شود و در نهايت معاملات اين هفته با سبزپوشي بسته شود. از سوي ديگر با توجه به تعطيلات هفته آينده احتمالا در اين هفته شاهد منفي‌هاي بيشتري در معاملات باشيم؛ اما فعلا و تا زماني كه برنامه‌هاي دولت جديد مشخص شود روند بازار سرمايه متعادل روبه بالا خواهد بود.

به عقيده برخي از كارشناسان يكي از دلايل قرمزپوشي روز دوشنبه بورس تهران را مي‌توان عرضه اوليه دانست. پس از مدت‌ها شاهد يك عرضه اوليه در بازار بوديم در اين شرايط كه تالار شيشه‌اي پس از هفته‌ها توانسته مثبت شود چندان قابل توجه نبود و سهامداران تحت فشار رواني بيشتري قرار گرفتند.

پس از انتخابات يعني از روز شنبه شاهد افزايش نسبي ارزش معاملات و كاهش خروج نقدينگي از بازار هستيم كه ادامه‌دار بودن اين روند (حداقل يك ماه) مي‌تواند به صعود ادامه‌دار بورس كمك كند و روند سرمايه‌گذاري مردم را تغيير دهد. در حال حاضر مولفه‌هاي تاثيرگذار روي بازار سهام شرايط نسبتا خوبي دارند و در ميان مدت مي‌توانند به كمك سهامداران بيايند و سود خوبي براي آنها برجاي بگذارند؛ اما داستان بلندمدت فرق دارد و بايد ديد كه نهمين رييس‌جمهور كشور از چه تركيبي در كابينه اقتصادي خود استفاده مي‌كند و آيا اين تركيب مي‌تواند به سرعت مشكلات بورس را حل كند يا خير؟

پزشكيان و تيم وي بورس را جزو اولويت‌ها بيان كردند و بازار سرمايه نيز از همين موضوع استفبال كرد و با پيروزي وي همه‌چيز تغيير كرد و بازار سبزپوش شد. حال بايد منتظر ماند تا براي رييس جديد مراسم تحليف برگزار شود و پس از انتخاب كابينه و تاثيرپذيري بازارها شروع خواهد شد.

حجت‌الاسلام عليرضا سليمي، سخنگوي هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي، درباره زمان برگزاري مراسم تحليف مسعود پزشكيان رييس‌جمهور منتخب، گفت: «در مرحله اول و پيش از برگزاري هر مراسمي، بايد منتظر ماند تا شوراي نگهبان گزارش خود را درباره صحت انتخابات رياست‌جمهوري اعلام كند. با وجود آنكه تا ۳۱ تير ماه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در حوزه‌هاي انتخابيه خود براي پيگيري امور مردم هستند، اما اگر زودتر از اين موعد شرايط برگزاري مراسم تحليف فراهم شود، مجلس مشكلي ندارد. مجلس آمادگي كامل براي برگزاري مراسم تحليف دارد و هر وقت مقدمات كار فراهم شود، جلسه فوق‌العاده‌اي در اين زمينه برگزار خواهيم كرد.»

بر اساس سخنان سليمي حداقل بايد تا پايان
تير ماه براي برگزاري مراسم صبر كرد و احتمالا اين در مدت اغلب بازارها خصوصا بورس نوساني و مثبت حركت كنند؛ اما در نهايت انتظار مي‌رود كه بازدهي بازار سرمايه در اولين ماه تابستان مثبت شود و بتواند ركورد سه ماه اخير كه بازدهي چندان مطلوبي براي سهامداران برجاي نگذاشت را بشكند.

بايد توجه داشت كه همه‌چيز بستگي به دولت چهاردهم و انتخاب كابينه دارد كه اين افراد چه تصميم‌گيري‌هايي درخصوص بورس داشته باشند و چگونه اين بازار را مديريت كنند.

 

شرايط سخت بازار سرمايه

سجاد بوربور، كارشناس بازارسرمايه درخصوص وضعيت بورس نوشت: در حال حاضر چند پارامتر مهم در بورس وجود دارد. مثلا اينكه اين بازار در كف قيمتي خود است، P/E بازار و P/S بازار، حاشيه سود‌هاي ناخالص شركت‌هايي كه افت محسوسي در يك ماه گذشته داشتند و پارامتري مثل ارزش معاملات كه در اين مدت از ترس روي كار آمدن جبهه پايداري در پايين‌ترين سطح خود قرار گرفت. همه اين عوامل سبب شد بازار‌ها در كما فرو بروند. نقدينگي ما همين الان بالاي ۸ هزار و ۳۰۰ همت است و ارزش كل بازار حدودا ۷ هزار همت. اصولا اين اعداد بايد نزديك به هم باشند. اما فعلا مي‌بينيم كه بورس عقب افتاده است. پس اگر پول به آن ورود كند، جا دارد كه اين بازار به جلو حركت كند.

در حال حاضر مي‌بينيد كه قيمت دلار ۵۸ هزار تومان شده و حقيقتا با نقدينگي حدود ۸۳۰۰ همت و يك رشد اقتصادي حدود ۳ درصدي ارزش دلار روي كاغذ به‌طور منصفانه ۵۵ تا ۵۶ هزار تومان است. در بازار طلا هم دو ليدر دلار و انس جهاني تعيين‌كننده است.آقاي طيب نيا در چهار سال اول دوره آقاي روحاني از ديد من به شخصه عملكرد بسيار خوبي داشته پس اين مي‌تواند خوب باشد و الان هم مي‌تواند آن عملكرد خوب را ادامه بدهد. من مي‌دانم كه دوره اول آقاي روحاني هم به واسطه اينكه تحريم‌ها از بين رفت و برجام وجود داشت ما اوضاع خوبي داشتيم و در اين شكي نيست و بنابراين كار نسبتا راحتي آن موقع داشت. اما الان كار بسيار سخت است و باز هم تاكيد مي‌كنم ما انتظار معجزه نداريم. انتظار ما بهبود‌هاي ۲۰ درصدي است. همين ميزان بهبودي كفايت مي‌كند و سرمايه‌گذاري در بورس را افزايش مي‌دهد.»

 

بازار از دريچه معاملات

در معاملات سومين روز كاري هفته يعني دوشنبه، شاخص كل بورس تهران 5 هزار و 134 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 221 هزار و 309 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 804 واحدي در رقم 710 هزار و 73 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 262 واحدي به رقم 22 هزار و 999 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با كاهش هزار و 71 واحد به سطح 125 هزار و 935 واحد رسيد.

روز دوشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي منفي شد و 300 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. نماد فولاد بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 45 ميليارد تومان بود. پس از فولاد، نمادهاي وبملت، شستا، خساپا و حفارس بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي معين، پكرمان، نوري، شيراز و بفجر تعلق داشت.

روز گذشته نمادهاي فولاد، وبملت و حكشتي نمادهاي قرمزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي نوري، فارس و بفجر از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي مارون، آريا و شگويا بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي آريان، سپيدار و فالوم نمادهايي هستند كه اثر افزايشي بر شاخص كل فرابورس داشتند.

در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نيز نماد ذوب بيشترين تراكنش را داشت و فولاد و شستا در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز معين، شفام و آردينه بيشترين تراكنش را داشتند. در معاملات اين روز نماد فولاد بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 125 ميليارد تومان بود. پس از فولاد، معين بيشترين ارزش معاملات را داشت و فملي رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وبملت و شستا در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نيز سهام ذوب با تعداد 747 ميليون و 537 هزار و 506 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به معين تعلق داشت. دو نماد وبملت و خاور نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات دوشنبه، 57 نماد صف خريد داشتند و 77 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 40 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 222 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 19 درصدي به 221 ميليارد تومان رسيد.