معاملات بورس بر مبناي ارزندگي سهام است نه جوسازي

۱۴۰۳/۰۴/۱۹ - ۰۱:۰۵:۵۵
کد خبر: ۳۱۶۱۹۰
معاملات بورس بر مبناي ارزندگي سهام است نه جوسازي

درحالي كه بسياري از نوسانگيرها و حقوقي‌ها در هفته پيش پرتفوي خود را براي يك نوسان بسته بودند، حقيقي‌ها به اميد سود سنگين وارد بازار شدند اما بازار بر مبناي ارزندگي پيش مي‌رود.

درحالي كه بسياري از نوسانگيرها و حقوقي‌ها در هفته پيش پرتفوي خود را براي يك نوسان بسته بودند، حقيقي‌ها به اميد سود سنگين وارد بازار شدند اما بازار بر مبناي ارزندگي پيش مي‌رود.

به گفته شهير محمدنيا با توجه به اينكه پيش‌بيني بازار بهبود روابط خارجي است معاملات روند مثبت خود را حفظ مي‌كند. از طرف ديگر اصلاح نرخ خوراك، تعيين تكليف دو خودروساز بزرگ و همچنين احتمال اصلاح قيمت‌گذاري دستوري منجر شده تقاضا در بازار سهام افزايش يابد.

شهير محمدنيا كارشناس با اشاره به این که در حال حاضر بازار تحت تاثير انتظارات مثبت از رييس‌جمهور جديد است، به بازار گفت: با توجه به اين امركه پيش‌بيني بازار بهبود روابط خارجي است معاملات روند مثبت خود را حفظ مي‌كند. از طرف ديگر اصلاح نرخ خوراك، تعيين تكليف دو خودروساز بزرگ و همچنين احتمال اصلاح قيمت‌گذاري دستوري منجر شده تقاضا در بازار سهام افزايش يابد. اما اينگونه نيست كه در يك دوره تمام نمادها صف خريد شوند. به‌طور قطع معاملات متعادل اما صعودي در پيش خواهيم داشت.

او با تاكيد بر اينكه بازار بعد از يك رشد كوتاه‌مدت متعادل مي‌شود، تصريح كرد: در شرايط كنوني ريسك‌هایي همچنان پيش روي بازار وجود دارد. يكي از اين موارد مي‌تواند حضور ترامپ در كاخ سفيد باشد. به‌طور قطع با آغاز به‌كار دولت چهاردهم بسياري از مسائل مانند سياست‌هاي ارزي شفاف خواهد شد. هرچند در حال حاضر قيمت ارز نيما نسبت به هفته‌هاي گذشته رشد داشته است.

هرچند بازار متعادل شده اما حقيقي‌ها ترجيح دادند در اين روز پرهيجان به سمت خريد بروند. البته در شرايط پايدار در رشد كوتاه‌مدت ابهاماتي وجود دارد.

به نظر مي‌رسد بسياري از معامله گران در هفته گذشته سبد خود را براي مثبت‌هاي اين هفته بسته‌اند. در واقع تقريبا قيمت اكثر دارايي‌ها به نقطه تعادلي خودش براي استقبال از پيروز انتخابات رسيده بودند. البته ممكن است اخبار خاصي روي ذهنيت بازارها تاثير بگذارد. اما به احتمال بالا اكثر دارايي‌ها نوسان سنگيني نخواهند داشت. توجه به يك نكته ضروري است انتظار واكنش منفي و مثبت شديد ادامه در هفته جاري وجود ندارد. در واقع هفته جاري شروع روند براي دارايي‌هاي مختلف است.

 

عوامل بنيادي تاثيرگذار بر بازار سهام

با نگاهي دقيق‌تر به‌ نظر مي‌رسد در صورتي‌ كه دولت جديد سياست سركوب ارزي و اعمال قيمت‌گذاري دستوري را در ‌پيش نگيرد؛ وضعيت بهتري را مشاهده خواهيم كرد. در غير اين صورت تبعات آن دامنگير بازار سهام و برخي صنايع صادرات‌محور خواهد شد. از طرفي اين موضوع شركت‌هاي وارداتي را نيز متاثر مي‌سازد.

حسن كاظم‌زاده معتقد است كه به نظر مي‌رسد با در نظر گرفتن اصلاحات در مجموع ، سود بهار بسياري از شركت‌ها، نسبت به زمستان بهتر خواهد شد. از طرف ديگر برخي شركت‌ها خصوصا در صنعت پتروشيمي، اقدام به شناسايي هزينه‌هاي احتياطي در زمستان كرده‌اند. از اين رو با توجه به قطعيت يافتن برخي موارد مانند تخفيف مالياتي به توليدكنندگان و غيره، يك برگشت هزينه‌هايي نيز در فصل بهار تجربه خواهد شد

حسن كاظم‌زاده، كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه در هفته‌هاي اخير، نرخ دلار نيما كمي بالا آمده است، گفت: شايد از آن مهم‌تر قيمت جهاني برخي كالاهاي مهم مانند اوره و متانول رشد كرده است. از طرف ديگر قيمت گاز خوراك و سوخت به دليل كاهش قيمت‌هاي جهاني، افت كرده است.

او افزود: به نظر مي‌رسد در مجموع حاشيه سود بهار بسياري از شركت‌ها، نسبت به زمستان بهتر خواهد شد. از طرف ديگر برخي شركت‌ها خصوصا در صنعت پتروشيمي، اقدام به شناسايي هزينه‌هاي احتياطي در زمستان كرده‌اند. از اين رو با توجه به قطعيت يافتن برخي موارد مانند تخفيف مالياتي به توليدكنندگان و غيره، يك برگشت هزينه‌هايي نيز در فصل بهار تجربه خواهد شد. در مجموع به نظر مي‌رسد با انتشار گزارش‌هاي فصل بهار شركت‌ها و همچنين تقسيم سودها، پي بر‌اي گذشته نگر بازار افت كند.

كاظم‌زاده با تاكيد بر اينكه باز هم رسيديم به فصل گرمي هوا و سياست قطعي برق صنايع در پيش گرفته شده است، گفت: همين باعث كاهش عرضه بسياري از كالاها شده است. قيمت كالاهاي وابسته به توليد برق در بازار آزاد و همچنين بورس كالا تحت تاثير رقابت بر خريد افزايش پيدا كرده است. اين موضوع افزايش رقابت براي خريد كالاها خودش را در گزارش‌هاي خرداد و تير شركت‌ها نشان خواهد داد.

سياست‌گذاري‌هاي دستوري در بازارسهام سال‌هاست كه عملا بورس را به يك نابازار تبديل كرده و بازگشت به تعادل را به تاخير انداخته است. به اين ترتيب در چنين شرايطي كه بازار با شوك‌هاي گوناگوني مواجه است كارشناسان به سهامداران پيشنهاد مي‌كنند به جاي معامله مستقيم به سمت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بروند

در حالي كه در دو سه هفته گذشته برخي نمادهاي پرتراكنش توانسته‌اند بخشي از زيان سهامداران‌شان را جبران كنند و همچنين ارزش معاملات قابل قبولي پيدا كنند؛ نمادهاي كوچك و متوسط با شرايط بنيادي مناسب اما كماكان دور از كانون توجه بورسي‌ها هستند. به نظر مي‌رسد چون خريد اين نمادها نياز به دوره نگهداري بلندمدت‌تر براي كسب بازده دارد. بيشتر نوسان موقت مي‌گيرند. برخي منتظر تعيين تكليف شرايط هستند. در صورتي كه فارغ از نتيجه، هفته جاري روند صعودي در بازار شكل مي‌گيرد، اينگونه نمادها بازده به مراتب بهتري از پرتراكنش‌ها خواهند داد.

از طرف ديگر سياست‌گذاري‌هاي دستوري در بازارسهام سال‌هاست كه عملا بورس را به يك نابازار تبديل كرده و بازگشت به تعادل را به تاخير انداخته است. به اين ترتيب در چنين شرايطي كه بازار با شوك‌هاي گوناگوني مواجه است،كارشناسان به سهامداران پيشنهاد مي‌كنند به جاي معامله مستقيم به سمت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بروند. از اين طريق سهامداري كنند تا از گزند ريسك‌هاي مختلف در امان بمانند. در حال حاضر بسياري از مردم تصور مي‌كردند كه با تشكيل صف خريد ديگر اين روند ادامه مي‌يابد. اما به‌طور قطع حتي نمادهاي ارزنده هم نوسان خواهند داشت.

ارسال نظر