نسخه احتمالی مجارستان برای جنگ اوکراین چیست؟

۱۴۰۳/۰۴/۲۰ - ۱۳:۳۲:۰۱
کد خبر: ۳۱۶۳۲۴
نسخه احتمالی مجارستان برای جنگ اوکراین چیست؟

مجارستان با قرارداشتن در موقعیت ویژه‌ای در اروپای مرکزی و همسایگی اوکراین از غرب این کشور و قرابت اوربان با پوتین، ازجمله کشورهای مهم اروپایی است که تأثیر بالایی در تصمیمات اتحادیه و همچنین ناتو دارد.

مجارستان با قرارداشتن در موقعیت ویژه‌ای در اروپای مرکزی و همسایگی اوکراین از غرب این کشور و به اتکای تولید ناخالص بیش از ‌۴٠٠ میلیارد دلاری و قرابت اوربان با پوتین، ازجمله کشورهای مهم اروپایی است که تأثیر بالایی در تصمیمات اتحادیه و همچنین ناتو دارد.

به گزارش شهروند، عبدالباسط انصاری در یادداشتی نوشت: در دسامبر ٢٠٢٣ ویکتور اوربان نخست‌وزیر و رهبر بلامنازع مجارستان در نشست حزب خود(فیدس) درباره عضویت اوکراین عنوان کرد: «اوکراین سال‌های نوری با اتحادیه اروپا فاصله دارد. ما مقابل توهمات مربوط به جنگ اوکراین و عضویت این کشور در اتحادیه اروپا بدون اینکه آمادگی داشته باشد، می‌ایستیم». با افزایش جدال‌ها در میان اعضای ناتو و اعضای اتحادیه اروپا بر سر حمایت از اوکراین، اوربان پرچم‌دار مخالفت با اعطای کمک بیشتر به اوکراین، تشدید جنگ و تقابل با روسیه و همچنین رد کردن عضویت کی‌یف در اتحادیه اروپا و ناتو شد.

مجارستان با قرارداشتن در موقعیت ویژه‌ای در اروپای مرکزی و همسایگی اوکراین از غرب این کشور و به اتکای تولید ناخالص بیش از ‌۴٠٠ میلیارد دلاری و قرابت اوربان با پوتین، ازجمله کشورهای مهم اروپایی است که تأثیر بالایی در تصمیمات اتحادیه و همچنین ناتو دارد. چند روز قبل بود که اوربان در دیدار با زلسنکی رئیس‌جمهور اوکراین در کی‌یف عنوان کرد: «مسئله اصلی جنگ است. هدف من این است که اینجا باشم تا بفهمم چگونه می‌توانیم در شش ماه آینده به اوکراین کمک کنیم.» وی در این دیدار پیشنهاد آتش‌بس میان روسیه و اوکراین را مطرح کرد که از سوی زلسنکی رد شد.

پس‌ازاین دیدار بود که اوربان به دیدار ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه رفت و موردانتقاد شدید آمریکا و مقامات اروپایی قرار گرفت. چرا که هم‌اکنون مجارستان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپاست و اقدام خودسرانه او در دیدار با پوتین و تأکید بر میانجیگری برای پایان جنگ اوکراین، مغایر سیاست‌های اتحادیه اروپاست. پس از دیدار اوربان با پوتین، وی در سفری غیرمنتظره به پکن رفت و به دیدار با شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین پرداخت و حمایت چین از طرح‌های صلح و ابتکار پکن در این زمینه تقدیر کرد و مقصد بعدی خود را واشنگتن اعلام کرد. شی نیز در این دیدار از میانجیگری مجارستان حمایت و از آمادگی برای کمک به صلح میان مسکو و کی‌یف سخن گفت.
به نظر می‌رسد تحولات جهانی، رشد قدرت راست‌های افراطی در پارلمان اروپا، صدای پای بازگشت ترامپ و هزینه‌های بالا و فرسایشی شدن جنگ اوکراین، بوداپست را به این نتیجه رسانده است که تلاش‌های جدی‌تری برای صلح انجام دهد. اوربان پس از پیروزی حزب خود در انتخابات پارلمانی اخیر اروپا در نشست اعضای حزب خود عنوان کرد: خیلی خلاصه می‌گویم: مهاجرت تمام!...جنگ تمام! سوروس تمام! بروکسل تمام».ممکن است برنامه مجارستان برای پایان‌بخشی به جنگ اوکراین، اعمال فشار بر سران اروپا از طریق احزاب راست افراطی و نمایندگان راست‌گرای کشورها در پارلمان اتحادیه، کشاندن پکن به طرح صلح برای موازنه‌سازی بین اروپا و روسیه و تحت‌فشار گذاشتن اروپا برای پذیرش طرح صلح، ارسال پالس به ترامپ جهت حمایت از طرح صلح در صورت روی کارآمدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تلاش برای کاهش کمک‌ها به کی‌یف جهت پذیرش طرح صلح باشد. طرحی که احتمالاً بخش‌هایی از دونباس را به روسیه واگذار می‌کند و پوتین در ازای این بخش‌ها، دست از ادعاها بر سر کل منطقه دونباس بر خواهد داشت و به جنگ خاتمه می‌دهد. پیوستن کی‌یف به اتحادیه اروپا و تضمین قطعی مبنی بر عدم پیوستن به ناتو می‌تواند از دیگر بندهای این طرح باشد. مواردی که ذکر شد برآورد و تحلیل نگارنده است و گذر زمان، جوانب و ابعاد آن را روشن خواهد کرد.

ارسال نظر