ايران براي واردات نهاده‌هاي دامي به چين، روسيه و تركيه وابسته است

زيان تخصيص ارز يارانه‌اي به واردات نهاده‌هاي دامي

۱۴۰۳/۰۴/۲۰ - ۰۰:۴۹:۱۳
کد خبر: ۳۱۶۲۹۹

رييس انجمن خوراك دام، طيور و آبزيان كشور گفت: تا زماني كه ارز يارانه‌اي به واردات نهاده‌هاي دامي اختصاص يابد، استفاده از محصولات جايگزين وجود ندارد.

رييس انجمن خوراك دام، طيور و آبزيان كشور گفت: تا زماني كه ارز يارانه‌اي به واردات نهاده‌هاي دامي اختصاص يابد، استفاده از محصولات جايگزين وجود ندارد.

نشست خبري كميسيون كشاورزي اتاق ايران و با حضور خبرنگاران برگزار شد در ابتداي اين نشست مجيد موافق قديري، رييس شوراي سياست‌گذاري بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي دام، طيور و صنايع وابسته ايران، درباره اهميت اين نمايشگاه گفت: برگزاري اين نمايشگاه بين‌المللي باعث مي‌شود كه صنعت دام و طيور از وضعيت بي‌صدايي نجات پيدا كند. اين نمايشگاه مي‌تواند از نابه‌ساماني در زنجيره محصولات پروتئيني كشور، گزارشي مفصل و دقيق تهيه كرده و اين صدا را به گوش رييس‌جمهوري ايران برساند.

موافق قديري از حضور سه كشور تركيه، روسيه و چين گفت كه در اين نمايشگاه پاويون داشته و 14 كشور به‌صورت نمايندگي در نمايشگاه حضور خواهند داشت. همچنين 400 شركت داخلي در اين نمايشگاه شركت مي‌كنند. شركت‌هاي دانش‌بنيان به‌صورت اختصاصي در اين نمايشگاه حضور خواهند داشت.

موافق قديري ادامه داد: روسيه حضور پررنگي در نمايشگاه خواهد داشت. فروش كالا در روسيه مراحل خاصي دارد و كالا بايد در آنجا ريجستري شده و ثبت شود. ما در نمايشگاه كارگاه آموزشي در جهت رجيستري كالاها خواهيم داشت.

رييس انجمن صنايع خوراك دام، طيور و آبزيان ايران تصريح كرد: اين نمايشگاه فرصتي مناسب براي آشنايي با مراحل توليد، توزيع و عرضه محصولات پروتئيني با كيفيت است. ما بايد در اين فرصت نشان دهيم كه چگونه از فضاي سنتي به‌سوي نوآوري‌ها حركت كنيم. يكي از محورهاي مهم نمايشگاه امسال تأكيد بر نوآوري‌ها و محصولات جديد است كه توسط مدرسين به نمايش گذاشته خواهد شد.

رييس شوراي سياست‌گذاري نمايشگاه بين‌المللي دام، طيور و صنايع وابسته ايران درباره محورهاي برگزاري اين رويداد هم گفت: محورهاي اصلي اين نمايشگاه شامل توسعه و ترويج خوراك آماده و صنعتي و آبزيان، مديريت مدني و صنفي در توليد و ارتقاي شناخت و باور جامعه از نقش صنعت در توسعه پايدار است. همچنين ميزگردي با عنوان خوراك دام- امنيت غذايي، رونق توليد و برنامه هفتم توسعه برگزار خواهد شد. در اين رويداد چهار پنل تخصصي با حضور نمايندگان بخش‌هاي دولتي و خصوصي با موضوع فرصت يا تهديد در توسعه صنعت گاو شيري، سياست‌هاي گسترش توليد در زنجيره توليد گوشت مرغ، افزايش بهره‌وري با بهره‌مندي از تكنولوژي كارخانجات خوراك دام، طيور و آبزيان و همچنين چالش‌هاي تأمين مالي در صنعت دام، طيور و آبزيان برگزار خواهد شد.

او افزود: شوراي سياست‌گذاري تصميم گرفته كه به توسعه و ترويج تجهيزات و فناوري‌هاي نوين، استفاده از هوش مصنوعي در صنعت و افزايش نقش صنعت دام و طيور در توليد اشتغال و درآمد ملي كمك كند.

او در اين نشست از مستقر شدن ميز خدمت تخصصي در تمام حوزه‌ها كشاورزي گفت و اينكه فضاي اختصاصي براي پاويون دانش‌بنيان‌هاي صنعت دام و طيور داده‌شده است. رايزني‌هايي با گمرك، امور مالياتي و... كه توليدكنندگان ما چالش جدي با آنها داشتند، انجام‌شده تا اين دستگاه‌ها هم ميز خدمت در نمايشگاه داشته باشند. در اين بخش امكانات ويژه‌اي براي فعالان دانش‌بنيان در نظر گرفته‌شده است. در اين زمينه رايزني‌هايي با معاونت علمي فناوري رياست‌جمهوري و صندوق نوآوري و شكوفايي داشتيم تا از حضور شركت‌هاي دانش‌بنيان در نمايشگاه حمايت كند.

موافق قديري درباره بالا بردن سطح دانش عامه مردم نسبت به كاركرد و اهميت صنعت دام و طيور و آبزيان و كارخانجات خوراك دام كشور هم گفت: در اين راستا پيش از اين نيز رايزني‌ها و اقدامات عملي با وزراي آموزش‌وپرورش و وزارت علوم در خصوص گنجاندن برخي آموزش‌هاي تخصصي و عمومي در متون درسي دانش‌آموزان و دانشجويان صورت گرفته است.

رييس انجمن صنايع خوراك دام، طيور و آبزيان ايران در پايان تاكيد كرد: در تعامل با امور بين‌الملل وزارت جهاد كشاورزي و وزارت امور خارجه ايران نيز اقدامات لازم جهت دعوت و ميزباني از سفراي 39 كشور مطرح در صنعت دام، طيور و آبزيان در مراسم افتتاحيه و حضور هيات‌هاي تجاري از كشور هدف تجاري همچون چين، تركيه، روسيه و كشورهاي همسايه و آسياي ميانه صورت پذيرفته است.

موافق قديري با اشاره به ابلاغ برنامه هفتم توسعه توسط محمد مخبر گفت: در اين برنامه به بخش دام و طيور كم پرداخته شده است اما نسبت به سال‌هاي گذشته وضعيت بهتر است. يكي از ميزگردهاي نمايشگاه را به اين موضوع اختصاص داديم. اين ميزگرد با حضور معاون وزير برگزار مي‌شود. او در ادامه با اشاره به رونمايي از سامانه ارتقاي رقابت‌پذيري در صنايع خوراك دام و آبزيان توضيح داد: در نمايشگاه امسال از كتاب بازار خوراك دام ۲۰۲۴ رونمايي مي‌شود. چهار سال است كه اين كتاب به زبان انگليسي تهيه مي‌شود. همچنين در نمايشگاه امسال برنامه استراتژيك صنعت خوراك دام را رونمايي مي‌كنيم.

در ادامه اين نشست درباره اينكه صنعت دام و طيور در ايران مونتاژ است، پرسيده شد كه در پاسخ موافق قديري گفت: تا زماني كه ارز دولتي به خوراك و نهاده دامي داده شود، استفاده از محصولات جايگزين و‌هاي تك به حاشيه مي‌رود و انگيزه لازم براي ارتقاي بهره‌وري و توليد محصولات با كيفيت از بين مي‌رود. همچنين در اين نشست خبري سالار رضايي، برگزار كننده نمايشگاه هم گفت: اين نمايشگاه 30‌ام تيرماه تا دوم مردادماه برگزار مي‌شود و سه كشور خارجي به‌صورت پاويون و ۱۴ كشور به‌صورت نمايندگي حضور دارند. فضاي تحت پوشش نمايشگاه 40 هزار متر مربع است.

رضايي گفت: اكثر نمايندگي‌ها از اروپا هستند. سال قبل فقط سه نمايندگي خارجي داشتيم، امسال ۱۴ نمايندگي داريم و شركت‌هاي دانش‌بنيان به‌صورت اختصاصي در نمايشگاه حضور يافتند. در ادامه محمدعلي رضايي، رييس كميسيون كشاورزي اتاق ايران هم از اهميت توجه به نوآوري و فناوري‌هاي نوين در صنعت كشاورزي و دام و طيور گفت. مهدي معصومي، فعال اقتصادي هم با تاكيد بر اهميت اين نمايشگاه، گفت: در اين نمايشگاه مردم مي‌توانند با صنعت دام و طيور و اهميت آن، آشنا شوند.

ارسال نظر