ده‌ها نفتكش روسيه بيكار شدند

۱۴۰۳/۰۴/۲۱ - ۰۰:۱۸:۴۴
کد خبر: ۳۱۶۳۵۵

از آب‌هاي سرد درياي بالتيك روسيه تا سواحل اقيانوس آرام ولادي‌وستوك، ده‌ها نفتكش روسيه كه سابق بر اين نفت مسكو را حمل مي‌كردند، اكنون خالي و بي‌تحرك هستند.اين كشتي‌ها پس از آغاز تحريم‌هاي امريكا، انگليس و اروپا در اكتبر سال ۲۰۲۳، غيرفعال شدند.

از آب‌هاي سرد درياي بالتيك روسيه تا سواحل اقيانوس آرام ولادي‌وستوك، ده‌ها نفتكش روسيه كه سابق بر اين نفت مسكو را حمل مي‌كردند، اكنون خالي و بي‌تحرك هستند.اين كشتي‌ها پس از آغاز تحريم‌هاي امريكا، انگليس و اروپا در اكتبر سال ۲۰۲۳، غيرفعال شدند. برخي از اين نفتكش‌ها به دليل نقض سقف قيمت گروه هفت براي صادرات نفت روسيه و برخي ديگر به دليل اينكه به شركت نفتكش دولتي سوفكامفلوت تعلق داشتند، تحريم شدند. يك دسته ديگر هم به دليل ريسك محيط زيستي، در ليست سياه قرار گرفتند. اين كشتي‌هاي غيرفعال نشان مي‌دهند كه اقدامات خصمانه غرب، بي‌تاثير نبوده و مي‌تواند حمل نفت روسيه را مختل كند. تقريبا همه ۵۳ كشتي كه از اكتبر سال ۲۰۲۳ هدف تحريم قرار گرفته‌اند، از آن زمان، محموله‌اي را حمل نكرده‌اند. شمار معدودي كه محموله‌اي را بارگيري كردند هم تلاش كردند فعاليت‌هاي متعاقب خود را پنهان كنند و به خاموش كردن سيستم‌هاي ردياب خود و انتقال كشتي به كشتي متوسل شدند. اما اين حقيقت كه نرخ حمل محموله كاهش پيدا كرده است، گوياي اين واقعيت است كه تحريم‌ها، فعاليت نفتكش‌ها را مختل كرده‌اند اما واقعا هزينه‌هاي روسيه براي محموله‌ها را بالا نبرده‌اند. نخستين نهادي كه عليه ناوگان نفتكش روسيه دست به اقدام زد، دفتر كنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري امريكا بود. اين نهاد پس از اقدام عليه كشتي‌ها در اكتبر، هفت كشتي ديگر را تا پايان سال گذشته تحريم كرد و ۳۲ كشتي را هم امسال تحريم كرده است اما يك كشتي را از ليست تحريم خارج كرد. نخستين كشتي‌هايي كه تحريم شدند، نفتكش‌هايي بودند كه از خدمات امريكايي استفاده كرده بودند تا نفت روسيه كه بالاتر از قيمت ۶۰ دلار تعيين شده توسط گروه هفت فروخته شده بودند را حمل كنند. سپس در فوريه، مدت كوتاهي پس از دومين سالگرد حمله نظامي روسيه به اوكراين، ۱۴ كشتي متعلق به شركت سوفكامفلوت هم تحريم شدند. انگليس هم پا پيش گذاشت و در ۱۳ ژوئن، چهار كشتي را هدف تحريم قرار داد تا فعاليت‌هاي ناوگان به اصطلاح سايه را محدود كند. اين ناوگان با فعاليت در خارج از حوزه‌هاي قضايي غربي، تحريم‌ها را دور مي‌زند. اين تحريم‌ها به منزله تغيير تاكتيك غرب بود، چرا كه براي اولين بار، كشتي‌ها به دليل تعلق به ناوگان سايه، هدف تحريم قرار گرفتند.

اتحاديه اروپا آخرين طرف غربي بود كه دست به اقدام زد و دو هفته پس از انگليس، در ۲۵ ژوئن، ۱۳ نفتكش را هدف تحريم قرار داد. اين بلوك هم كشتي‌هاي ناوگان شبح را هدف قرار داد.
داده‌هاي رصد كشتي كه توسط بلومبرگ جمع آوري شده است نشان مي‌دهد در مجموع، ۴۱ كشتي از ۵۳ كشتي، به عنوان كشتي‌هاي حمل نفت و محصولات نفتي طبقه بندي شده‌اند كه معادل حدود ۷.۵ درصد از ناوگان كشتي‌هايي است كه از ابتداي سال ۲۰۲۳، مشغول بارگيري نفت روسيه بوده‌اند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، كشتي‌هاي غيرفعال روسي در چندين نقطه در سراسر جهان شامل درياي بالتيك، درياي سياه، اقيانوس آرام، چين و كره جنوبي تجمع كرده‌اند.

ارسال نظر