بورس دوباره ركوردشكن مي‌شود؟

۱۴۰۳/۰۴/۲۳ - ۰۱:۴۷:۴۸
کد خبر: ۳۱۶۴۵۵
بورس دوباره ركوردشكن مي‌شود؟

همانطور كه مي‌دانيد بازار بورس محلي براي جمع‌آوري، گردش و هدايت نقدينگي به سمت و سوي كسب و كار و فعاليت‌هاي اقتصادي است كه با نوسانات مثبت سهام مي‌توان به اثرگذاري سودسازي شركت‌ها بر بازدهي سرمايه سهامداران كمك كرد؛ در حالي كه حال و روز بازار اصلا خوب نيست و سهامداران همه از وضع موجود ناراضي هستند اما با توجه به تجزيه و تحليل‌هاي بنيادي و تكنيكال انتظار داريم يك بار ديگر نقدينگي‌هاي انباشت شده با فشار به بازار تزريق شود و شاخص‌ها به سمت اهداف جديد پرتاب شوند.

همانطور كه مي‌دانيد بازار بورس محلي براي جمع‌آوري، گردش و هدايت نقدينگي به سمت و سوي كسب و كار و فعاليت‌هاي اقتصادي است كه با نوسانات مثبت سهام مي‌توان به اثرگذاري سودسازي شركت‌ها بر بازدهي سرمايه سهامداران كمك كرد؛ در حالي كه حال و روز بازار اصلا خوب نيست و سهامداران همه از وضع موجود ناراضي هستند اما با توجه به تجزيه و تحليل‌هاي بنيادي و تكنيكال انتظار داريم يك بار ديگر نقدينگي‌هاي انباشت شده با فشار به بازار تزريق شود و شاخص‌ها به سمت اهداف جديد پرتاب شوند.

 

تاريخچه عملكرد شاخص‌ها

شاخص كل بورس پس از اينكه در سال ۱۳۹۹ يك سقف تاريخي جديد (ATH) را به ثبت رساند، شروع به ريزش كرد و با سقوط ۴۸ درصدي مواجه شد كه در نهايت به محدوده ۱ ميليون و ۱۰۰ هزار واحد رسيد و پس از آن، طي دو سال با پشت سر گذاشتن فراز و نشيب‌ها ۱۳۱ درصد رشد را تجربه كرد. در مقابل، شاخص هم وزن نيز پس از سقوط ۴۱ درصدي سال ۱۳۹۹ مجددا خود را با شرايط وفق داد و با افزايش ۱۷۵ درصدي به بالاترين محدوده تاريخي رسد و يك ATH ثبت كرد. نكته جالب اين است كه شاخص هم وزن سهم‌هاي كوچك را در نظر مي‌گيرد ولي شاخص كل به سهام شركت‌هاي بزرگ بها مي‌دهد ولي با اين وجود شاخص هم وزن افت كمتري در سقوط‌ها داشته و رشد بيشتري را هم تجربه كرده است. بازدهي يكسال اخير شاخص كل بورس منفي ۱۴ درصد و شاخص هم وزن منفي ۱۹.۴ درصد مي‌باشد و به نظر مي‌رسد خسته‌كننده‌ترين سيكل حركتي بازار را طي يكسال اخير شاهد بوديم.

 

تحركات گذشته صندوق‌ها

شاخص كل صندوق‌هاي طلا طي يكسال اخير به صورت ميانگين ۷۵ درصد رشد داشته است كه همين رشد باعث شده تا صندوق‌هاي طلا و ارز‌هاي فيات جذابيت بسيار بيشتري نسبت به بورس و تمام متعلقاتش داشته باشند. صندوق طلاي لوتوس ۷۵ درصد، صندوق عيار مفيد ۸۰ درصد و صندوق مثقال آگاه نيز ۷۵ درصد رشد را طي يكسال اخير تجربه كرده‌اند كه برخي از صندوق‌هاي كوچك يا داراي تركيب بهينه دارايي‌ها توانستند بازدهي بيشتري را هم به ثبت برسانند. صندوق‌هاي درآمد ثابت از سر رقابت يا اجبار به جذب مشتري به نرخ‌هاي خوبي براي پرداخت سود رسيدند كه باعث شد ورودي پول بسيار بيشتر شود و همين نقدینگي اندك بازار هم به سمت طلا، دلار صندوق‌ها و ارز ديجيتال روانه شود.

 

تحليل بنيادي بازار بورس

بازار بورس تحت تاثير سياست‌هاي بانك مركزي، انواع اوراق بدهي، تصميمات غلط سازمان بورس و عدم حمايت حقوقي‌هاي بازار قرار گرفت و حدودا يكسال است كه نوسانات كوچكي را از كل بورس شاهد هستيم. حتي شاخص ساز‌هايي كه سنگ‌شان را به سينه مي‌زنيم هم نمي‌توانند شاخص كل را به سمت بالا هل بدهند؛ زيرا سياست‌ها هنوز براي تزريق نقدينگي‌هاي انباشت شده در شركت‌ها و جيب سهامداران بزرگ اجرايي نشده‌اند. نسبت قيمت به سود خالص (P/E) و قيمت به درآمد (P/S) كل بازار در محدوده بسيار پايين قرار دارد و از طرفي ديگر ارزش بازار سهام اكثر شركت‌ها نسبت به نرخ رشد سودسازي كه با وجود شرايط سخت اقتصادي دارند، افت بيش از حد داشته و مي‌توان گفت ارزنده هستند.

بازار نوشت: شركت‌هايي وجود دارند كه ارزش بازار آنها با توجه به مدل‌هاي ارزش‌گذاري، نرخ رشد سودسازي، طرح‌هاي توسعه‌اي و موقعيت تكنيكالي قيمت پتانسيل رشد حداقل ۳۰۰ درصدي از همين نواحي را دارند؛ اما به نظر مي‌آيد سياست‌ها تا وقتي كه حقوقي‌ها و صاحبان اصلي سرمايه نخواهند اجرا نخواهند شد و اجرايي آنها از نظر روانشناسي نياز به صبر، تخليه كامل نقدينگي و چرخه افسردگي سرمايه‌گذاران خرد دارد تا بازار را مجددا به سمت بالا پرتاب كنند. الان بهترين فرصت است براي خريد سهام شركت‌هايي كه ارزش بنيادي و موقعيت تكنيكالي خوبي دارند و همچنين داراي پتانسيل زياد براي رشد‌هاي چند برابري هستند.

شركت‌هايي وجود دارند كه ارزش بازار آنها با توجه به مدل‌هاي ارزش‌گذاري، نرخ رشد سودسازي، طرح‌هاي توسعه‌اي و موقعيت تكنيكالي قيمت پتانسيل رشد حداقل ۳۰۰ درصدي از همين نواحي را دارند؛ اما به نظر مي‌آيد در انتهاي فاز انباشت هستيم و در دولت جديد به روي كار آمده يك بار ديگر رشد بزرگي را از قيمت سهم‌ها شاهد باشيم.

شاخص كل بورس تحت تاثير از تنش‌هاي نظامي در منطقه، سياست‌هاي منفي بانك مركزي و بي‌اعتمادي سهامداران نسبت به دارايي‌هاي پر ريسك شروع به ريزش كرد و به حمايت‌هاي مشترك ۲ ميليون و ۴۰ هزار واحد رسيده بود كه پس از انتخابات با نوسان مثبت ۷ درصدي از حمايت فاصله گرفته است. اولين مقاومت شاخص كل مي‌تواند محدوده ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار واحد باشد كه در صورت عبور از آن، سقف ۲ ميليون و ۵۵۰ هزار واحد در دسترس خواهد بود. بهترين حمايت‌هاي شاخص كل بورس جهت خريد يا ميانگين‌گيري، نواحي ۲ ميليون و ۴۰ هزار واحد و در نهايت ۱ ميليون و ۹۴۰ هزار واحد مي‌باشد كه قابل اتكا و بسيار كم ريسك هستند. با توجه به شرايط اقتصادي كشور، سطح انتظارات سهامداران و كشش بازار بعيد است حمايت ۱ ميليون و ۹۴۰ هزار واحد از دست برود؛ زيرا شكست يك حمايت اثبات شده شوخي نيست و در صورت از دست رفتن اين محدوده روند فرسايشي و ريزش بيشتري را شاهد خواهيم بود.

با توجه به ميزان بازدهي شاخص در سيكل‌هاي ميان مدتي قبل، به نظر مي‌رسد كه ۹۵ درصد بازدهي از كف ۱ ميليون و ۹۴۰ هزار واحد تا هدف ۳ ميليون و ۸۰۰ هزار واحد در سال‌هاي آتي معقول باشد و اين ناحيه را به عنوان آخرين مقاومت بولران بعدي
پيش بيني مي‌كنيم. اگر بخواهيم از دورنما و در مقياسي بزرگ‌تر به نمودار شاخص نگاه كنيم، با شكست مقاومت ۲ ميليون و ۵۵۰ هزار واحد، اهداف ۳.۲ و ۳.۸ ميليون واحد در دسترس خواهند بود و با اتمام فاز انباشت (Accumulation) ممكن است شاهد شكل‌گيري يك روند صعودي اسپايك در مدت نسبتا كوتاهي باشيم.

 

بازار سرمايه آماده جهش است؟

نسبت قيمت به سود يكي از شاخص‌هاي كليدي سرمايه‌گذاران و فعالان بازار سرمايه به ويژه براي تحليل‌هاي بنيادين به شمار مي‌رود. ميانگين تاريخي اين شاخص در بازار سهام حدود ۷ بوده است. بالاترين ركورد اين شاخص در تير ماه سال ۹۹ و در اوج حبابي شدن بازار سرمايه ثبت شد كه اين نسبت به ۴۲ رسيد

هجوم مردم به بورس پس از دعوت مقامات دولت وقت، حبابي شدن قيمت سهم‌ها، فروش سهم‌هاي دولتي به چندين برابر ارزش واقعي به مردم و در نهايت تخليه حباب بورس و از بين رفتن سرمايه ميليون‌ها نفر از مردم در سال ۹۹، موج سنگيني از بي‌اعتمادي به بازار سرمايه و البته نهاد دولت ايجاد كرد كه تبعات آن هنوز هم پابرجاست.

از تابستان ۹۹ با تخليه حباب بورس، نسبت قيمت به سود (P/E) در مسير كاهش قرار گرفت. در شروع به كار دولت سيزدهم يعني مرداد ۱۴۰۰ اين نسبت همچنان بالاتر از ۱۰ و در وضعيت حبابي قرار داشت. اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد در حال حاضر قيمت بسياري از سهام‌ها به سال ۹۸ و حتي ۹۷ بازگشته است. اين موضوع براي سرمايه‌گذاران حرفه‌اي و تحليلگران بازار، نشان‌دهنده پتانسيل رشد جهشي بازار سرمايه طي يك سال آينده است. بسياري از عوامل در ماه‌هاي آتي ممكن است جرقه اين رشد را بزند.

ارسال نظر