شب‌ها قبل از خواب چای بنوشیم؟

۱۴۰۳/۰۴/۲۸ - ۱۱:۳۵:۰۱
کد خبر: ۳۱۶۸۱۳
شب‌ها قبل از خواب چای بنوشیم؟

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد چای می‌تواند عوارض جانبی متعددی بر بدن انسان ایجاد کند. علاوه بر این، نوشیدن چای قبل از خواب نیز توصیه نمی‌شود.

به باور برخی نوشیدن یک فنجان چای گرم به‌خصوص در پایان یک روز طولانی می‌تواند به آرامش ذهن کمک کند؛ اما توجه به این نکته که چای‌ها، خصوصاً چای سبز و سیاه، حاوی کافئین هستند مهم است؛ چرا که تأثیر بسزایی در بی‌خواب کردن شما دارند.

به گزارش خبرآنلاین، «تانن» یکی از ترکیبات موجود در چای است که می‌تواند بر جذب برخی مواد مغذی توسط بدن تأثیر بگذارد و عوارض جانبی مانند اضطراب، مشکلات خواب و سردرد ایجاد کند. بنابراین مهم است که مصرف چای را قبل از خواب محدود کنید تا اثرات بدی بر بدن نداشته باشد.

کافئین هم یکی دیگر از ترکیبات شناخته‌شده موجود در چای است. مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند چرخه خواب و بیداری را مختل کند. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند تولید هورمون ملاتونین را، که برای داشتن خوابی آسوده مهم است، مهار کند.

نوشیدن چای سبز قبل از خواب ممنوع

یکی از چای‌هایی که قبل از خواب باید از مصرف آن پرهیز کرد، چای سبز است. اگرچه برخی مطالعات نشان می‌دهد که ترکیبات تانن موجود در چای سبز می‌تواند با اثرات کافئین مقابله کند، اما افرادی که به کافئین حساس هستند، بسته به مقدار چای سبزی که مصرف می‌کنند، همچنان اختلالات خواب را تجربه می‌کنند.

هم‌چنین نوشیدن چای سبز قبل از خواب می‌تواند نیاز به ادرار کردن در شب را افزایش دهد؛ که همین مسئله به نوبه خود کیفیت خواب را مختل می‌کند. بنابراین در مصرف چای به خصوص قبل از خواب عاقلانه عمل کنید؛ زیرا می‌تواند تاثیر منفی بر بدن داشته باشد.

عوارض مصرف چای پیش از خواب

چای علاوه بر اثرگذاری نامطلوب بر کیفیت خواب، بر جذب آهن نیز تاثیر منفی دارد؛ به این دلیل که ترکیباتِ چای در جذب آهن غیر هم (آهن موجود در منابع گیاهی) در دستگاه گوارش اختلال ایجاد می‌کنند و منجر به کمبود آهن و در نهایت کم‌خونی می‌شوند.

افزون بر این، زیادروی در مصرف چای، به دلیل وجود کافئین در آن، می‌تواند باعث مشکلات گوارشی مانند رفلاکس اسید و سوزش سر دل شود. بر اساس مطالعات، کافئین تولید اسید معده را افزایش می‌دهد که می‌تواند برای سلامت قلب مضر باشد.

هم‌چنین تحقیقات نشان می‌دهد که هر چه فرآیند دم کردن چای طولانی‌تر باشد، غلظت سرب و آلومینیوم در چای بیشتر می‌شود و عوارض خطرناکی را برای سلامتی در بر خواهد داشت.

خواب آرام با این نوشیدنی‌ها

اگر عادت دارید شب‌ها برای آرامش جسم و روح خود نوشیدنی‌های گرم بنوشید، بهتر است سراغ دمنوش‌ها بروید و از فواید آنها بهره‌مند شوید. به نظر می‌رسد برخی از دمنوش‌ها بیشتر از چای به بهبود خواب کمک می‌کنند.

دمنوش بابونه: عصاره بابونه از دیرباز تا کنون به عنوان یک دمنوش مناسبِ قبل از خواب استفاده می‌شود، زیرا فاقد کافئین است و به ارتقای سلامت خواب کمک می‌کند. همچنین بر اساس مطالعات، این دمنوش استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد و می‌تواند به شما کمک کند سریع‌تر به خواب بروید.

دمنوش نعناع: دمنوش نعناع یکی از بهترین نوشیدنی‌ها قبل از خواب است. این دمنوش فاقد کافئین است و نوشیدن آن قبل از خواب به آرامش کلی کمک می‌کند و مشکلات دستگاه گوارش را در طول خواب تسکین می‌بخشد.

دمنوش اسطوخودوس: دمنوش اسطوخودوس می‌تواند به آرامش جسم و ذهن شما قبل از خواب کمک کند. هم‌چنین رایحه اسطوخودوس ضربان قلب را کاهش می‌دهد و فشار خون و دمای بدن را تنظیم می‌کند؛ که برقراری تعادل در این موارد، زمینه را برای خواب بهتر فراهم می‌کند.

از مصرف چای‌های کافئین‌دار مانند چای سیاه یا چای سفید قبل از خواب اجتناب کنید؛ زیرا ممکن است سبب بی‌خوابی شوند یا الگوهای طبیعی خواب شما را مختل کنند. اگر به نوشیدن این چای‌ها علاقه دارید، بهتر است آنها را در وعده عصرانه و یا قبل از شام (تا ساعت ۶ بعد از ظهر) مصرف کنید.

ارسال نظر