تحقق ۸۵ درصدي مديريت مصرف برق در بخش اداري

۱۴۰۳/۰۴/۲۹ - ۲۳:۰۶:۲۵
کد خبر: ۳۱۶۸۵۹

طبق اعلام وزارت نيرو، از شروع مديريت مصرف تا به حال در بخش اداري ۸۵ درصد از صرفه‌جويي برق محقق شده است كه بي شك با گسترش همكاري مشتركان بخش اداري اين عدد بالاتر نيز خواهد رفت.

طبق اعلام وزارت نيرو، از شروع مديريت مصرف تا به حال در بخش اداري ۸۵ درصد از صرفه‌جويي برق محقق شده است كه بي شك با گسترش همكاري مشتركان بخش اداري اين عدد بالاتر نيز خواهد رفت. صنعت برق از صنايع زيربنايي است و گردش موتور اقتصادي و نيز تامين رفاه اجتماعي به استمرار آن بستگي دارد، از اين رو هرگونه اختلال در تامين برق مطمئن و كافي، مشكلاتي را در عملكرد صنايع موجود و گسترش آنها به وجود مي‌آورد. هدف از مديريت مصرف برق، تعديل مصرف برق به گونه‌اي است كه نه تنها ميزان توليد و يا كيفيت كار و محصول كاهش نيابد، بلكه همراه با افزايش عوامل ياد شده، مشتركان نيز بابت برق مصرفي هزينه كمتري را بپردازند، بنابراين مديريت مصرف برق، مجموعه اقداماتي است كه در جهت بهبود بهره‌وري در واحدهاي اداري و صنعتي و به منظور ارتقاء سطح كارآيي و نهايتاً بهبود اقتصاد ملي انجام مي‌پذيرد. براي مديريت مصرف در ادارات بهتر است مواردي همچون تنظيم آسانسور در شرايطي كه تا جاي ممكن در طبقات اول و دوم توقف نداشته باشد، عايق كاري مناسب در سقف و بام ساختمان‌ها، استفاده از خازن براي بهبود ضريب قدرت وسايل موتوري و عايق كاري ديوارها به خصوص در موقع ساخت بناهاي جديد به منظور جلوگيري از تلفات انرژي رعايت شود.  از طرفي استفاده از انرژي خورشيدي به همراه لامپ‌هاي LED براي روشنايي ساختمان و همچنين محوطه ادارات از ديگر راهكارهاي مديريت مصرف در اين بخش است.

همچنين به منظور اصلاح ضريب قدرت در مورد لامپ‌هاي فلورسنت بايد از خازن با ظرفيت مناسب استفاده شود. از سوي ديگر در ساعات اوج مصرف، خاموش كردن لامپ‌هاي اضافي به پايداري برق كمك خواهد كرد. اين گزارش اضافه مي‌كند مديران هر سازمان با آگاهي از ضرورت صرفه‌جويي و نيز قيمت برق مصرفي، بايد كاركنان را جهت جلوگيري از اتلاف انرژي برق تشويق كنند، حتي مي‌توانند در هر يك از ساختمان‌هاي اداري، فردي آشنا به موضوع را به عنوان مسوول مديريت مصرف انرژي معرفي كنند كه بررسي، كنترل و نظارت بر حذف مصارف زائد را به عهده داشته باشد و به منظور بهبود كارايي وسايل و تاسيسات نصب شده و بهره‌وري بهتر آنها پيشنهادهاي مناسبي را ارايه كند. به منظور تشويق مديريت انرژي در ادارات، سهمي از كاهش هزينه‌ها را مي‌توان به عنوان كارانه به مسوولان مربوطه پرداخت كرد. طبق نظر كارشناسان روشنايي روز مهم‌ترين و بهداشتي‌ترين منبع نور است، كه غالباً مورد كم توجهي قرار مي‌گيرد. با قرار دادن ميزها در محلي مناسب و تنظيم سطح كار سعي كنيد در هنگام روز از حداكثر نور طبيعي بهره‌‌گيريد. بايد گفت لامپ‌هاي رشته‌اي (معمولي) كمترين بازده نور و كمترين عمر مفيد را نسبت به ديگر انواع لامپ‌ها دارد. يك لامپ۱۰۰وات معمولي درحدود ۳ برابر لامپ‌هاي مهتابي (فلورسنت) و حدود ۵ برابر لامپ‌هاي كم مصرف برق مصرف مي‌كند همچنين عمرلامپ‌هاي كم مصرف ۸ برابر لامپ‌هاي معمولي است. بنابراين بايد لامپ‌هاي معمولي با لامپ‌هاي كم مصرف و فلورسنت تعويض شود. با اين حال از زمان شروع مديريت مصرف تا به حال در بخش اداري ۸۵ درصد از صرفه‌جويي محقق شده است و از بروارد ۱۵۰۰ مگاواتي كه براي اين طرح صورت گرفته است؛ رقمي بالغ بر ۱۲۵۰ مگاوات صرفه‌جويي محقق شده است. اميد است كه با مشاركت تمام ادارات و رعايت نكات ارايه شده در اين گزارش ۱۵۰۰ مگاوات صرفه‌جويي محقق شود تا شاهد شبكه توزيعي پايدار باشيم.

ارسال نظر