عدم استقلال سازمان بورس

۱۴۰۳/۰۴/۳۱ - ۰۰:۵۴:۲۲
کد خبر: ۳۱۶۹۵۱
عدم استقلال  سازمان بورس

باتوجه به عملکرد نه چندان مقبول و رضایت‌بخش ریاست فعلی نیاز است به تغییر ريیس سازمان بورس. ما انتظار داریم باتوجه به تجربیات سنوات گذشته و طیف مدیرانی که سازمان بورس تجربه کرده است فردی به عنوان ريیس سازمان بورس منصوب شود که در وهله اول ویژگی‌های فردی بارزی داشته باشد ازجمله استقلال شخصیت و عدم سیاسی بودن. استقلال سازمان فارغ از هرگونه گرایش سیاسی یکی از موارد ضروری و مهمی است که بازار باید داشته باشد.

بهمن فلاح

باتوجه به عملکرد نه چندان مقبول و رضایت‌بخش ریاست فعلی نیاز است به تغییر ريیس سازمان بورس. ما انتظار داریم باتوجه به تجربیات سنوات گذشته و طیف مدیرانی که سازمان بورس تجربه کرده است فردی به عنوان ريیس سازمان بورس منصوب شود که در وهله اول ویژگی‌های فردی بارزی داشته باشد ازجمله استقلال شخصیت و عدم سیاسی بودن. استقلال سازمان فارغ از هرگونه گرایش سیاسی یکی از موارد ضروری و مهمی است که بازار باید داشته باشد.  تحصیلات و تخصص فرد نیز باید درخصوص اقتصاد و پارادایم مالی باشد. ویزگی تجربی نیز مورد انتظار است که می‌توان به تجربه کاری فرد، فعالیت در نهادهای مالی یا بازار سرمایه و همین‌طور در صنایع کشور اشاره کرد، زیرا این تجربه‌های کاری می‌تواند به مديريت وی در سازمان کمک کند. قاعدتا وضعیت و عملکرد سازمان بورس در حوزه نظارت، وضع مقررات، اجرای مقررات، توسعه نهادهای مالی و کارگزارها که انحصار در این حوزه وجود دارد، حوزه خدمات، کارمزدها بالاست و امثال این موارد دچار ضعف‌های عمده‌ای است که باتوجه به اینکه قوانین مربوط به دو الی سه دهه گذشته است نیاز به بازنگری وجود دارد. در حوزه تخلفات باگ‌های قانونی زیادی وجود دارد باید تحولی در این حوزه شکل گیرد، نظارت، افشا و جلوگیری از اجرای تخلفات نیاز به توجه بیشتری دارد. 

مهم‌ترین ویژگی فردی که ریاست سازمان را برعهده بگیرد این است که مستقل باشد. بیشترین آسیب و مشکلاتی که در سازمان و ارکان بازار سرمایه داشتیم به عدم استقلال مدیر سازمان بازمی‌گردد. استقلال فردی، مدیریتی و سازمانی از مهم‌ترین ویژگی ريیس سازمان بورس است. اگر این اتفاق رخ دهد دیگر بازار سرمایه به محل آزمون و خطا تبدیل نمی‌شود و از حالت منفعل و ضعیف خود خارج می‌شود. متاسفانه در چهار سال گذشته ضعف عملکرد ريیس سازمان و از دست رفتن اعتبار و اعتماد مردم نسبت به بورس باعث شد که ضریب نفوذی که بازار در جامعه پیدا کرده بود از دست بدهد. به‌ طور مثال تعداد کدهای فعال در بازار به بیش از ۵ میلیون رسیده؛ اما در حال حاضر شاهد این هستیم که تعداد کدهای فعال به کمتر از ۱۰۰ هزار کد رسیده و در مقابل کوچ سرمایه‌گذاران به بازار رمزارزها بوده که طبق گزارش‌هایي که ما داریم اکنون حداقل ۷ میلیون و به‌ طور میانگین ۸ میلیون ایرانی در حوزه سرمایه‌گذاری کردند که در مقایسه با بازار سرمایه جای تاسف دارد و این موضوع به عدم پاسخگویی و عدم مسوولیت‌پذیری روسای سازمان در ۴ سال گذشته  برمی‌گردد. امیدوارم در این حوزه کلان هم این بحران در برنامه‌های ريیس جدید سازمان بورس وجود نداشته باشد، ضریب نفوذ بازار سرمایه در جامعه در برابر این بازارهای رقیب و همین‌طور به نوعی رشد بازار و بالا بردن جایگاه بازار در ساختار اقتصادی کشور باشد. اینکه ريیس جدید سازمان بورس بتواند از تک‌محوری یا همان بانک‌محور بودن اقتصاد جلوگیری کند تا بتواند موازنه‌ای بین بورس و بانک شکل گیرد.

 

ارسال نظر