حذف توزيع كنندگان از بازارگاه درست نبود

۱۴۰۳/۰۵/۰۱ - ۰۱:۳۷:۰۵
کد خبر: ۳۱۷۰۶۲

نورالدين محمدخاني، عضو هيات‌مديره و نايب‌رييس انجمن توزيع‌كنندگان دام و طيور كشور در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در ارتباط با چگونگي شكل‌گيري و فعاليت‌هاي اين انجمن اظهار داشت: ما قبل ازسال ۹۵ به دنبال تشكيل اين انجمن بوديم، اما در آن زمان بيشتر اعضاي ما به صورت شخصيت حقيقي فعاليت مي‌كردند و به صورت حقوقي فعاليتي نداشتند و با مراجعه به جهاد كشاورزي به اعضاء پيشنهاد داديم كه همه با ثبت شركت بصورت حقوقي اقدام كنند و هم‌اكنون ۱۸۰ شركت در اين زمينه فعاليت دارند.

نورالدين محمدخاني، عضو هيات‌مديره و نايب‌رييس انجمن توزيع‌كنندگان دام و طيور كشور در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در ارتباط با چگونگي شكل‌گيري و فعاليت‌هاي اين انجمن اظهار داشت: ما قبل ازسال ۹۵ به دنبال تشكيل اين انجمن بوديم، اما در آن زمان بيشتر اعضاي ما به صورت شخصيت حقيقي فعاليت مي‌كردند و به صورت حقوقي فعاليتي نداشتند و با مراجعه به جهاد كشاورزي به اعضاء پيشنهاد داديم كه همه با ثبت شركت بصورت حقوقي اقدام كنند و هم‌اكنون ۱۸۰ شركت در اين زمينه فعاليت دارند. او ادامه داد: به اين صورت ثبت شركت مقداري زمان برد تا سال ۹۶ كه متاسفانه آقاي ترامپ در امريكا به حكومت رسيد و تحريم‌ها شروع شدند. همزمان با شدت گرفتن تحريم‌ها قيمت ارز افزايش يافت و ارز محدود شد و از طرف ديگر دولت واردات را سهميه بندي كرد و براي ذرت و سويا قيمت گذاري شد. محمدخاني تصريح كرد: از نظر بنده آن زمان يك روند اشتباهي در دولت شكل گرفت كه عنوان شد توزيع كنندگان و واسطه‌ها و دلال‌ها بايد از شبكه حذف شوند و برنامه بازارگاه را به صورتي نوشتند كه كلا توزيع‌كننده‌ها را حذف كنيم.  عضو هيات‌مديره و نايب‌رييس انجمن توزيع‌كنندگان دام و طيور افزود: با مراجعه و پيگيري‌هاي انجمن، جهاد كشاورزي هم متوجه شد كه اصلا حذف توزيع‌كنندگان امكان ندارد و به تدريج اين شرايط مساعد شد و ما به بازارگاه برگشتيم و اگر اغراق نباشد شايد بيش از ۵۰ درصد توزيع كنندگان در بازارگاه عاملين توزيع هستند. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا بعد از ورود بازارگاه باز هم فعاليت مي‌كنيد گفت: بعضي از اعضاء هستند كه واردات انجام مي‌دهند، برخي كارخانه دارند، برخي از اعضاء هستند كه هم مرغ‌دار هستند وهم كار توزيع انجام مي‌دهند ولي ما به صورت عاملين توزيع حلقه واسط بين وارد كننده يا توليد كننده و مصرف كننده هستيم و يك بخشي را به صورت بازاريابي براي وارد كننده انجام مي‌دهيم و يك بخشي را ساپورت مالي مي‌كنيم و از وارد كننده نقد مي‌خريم و به صورت مدت‌دار به توزيع كننده مي‌فروشيم و يك بخشي هم خود وارد كننده مهلت مي‌دهد اما به دليل اينكه مرغ دارها بازار را نمي‌شناسند و اشراف ندارند ما به عنوان عامل توزيع بازار را به صورت مويرگي مي‌شناسيم و بار مدت‌دار را مي‌توانيم توزيع كنيم.


محمد خاني همچنين در پاسخ به سوالي ديگر در ارتباط با اينكه آيا شما يك شبكه مرتبط بهم و درهم تنيده هستيد كه ازيك طرف به مرغ داران و از طرف ديگر به كارخانه‌هاي توليد خوراك دام و طيور و وارد كنندگان ارتباط داريد گفت: بر خلاف تصور يك عده يكي از حسن‌هايي كه عاملين توزيع دارند اين است كه باعث ايجاد رقابت و پايين آمدن قيمت‌ها در بازار مي‌شوند و در حال حاضر به قدري قيمت‌ها پايين هستند كه ديگر جهاد كشاورزي اجازه پايين آوردن قيمت‌ها را نمي‌دهد. عضو هيات مديره و نايب رييس انجمن توزيع‌كنندگان دام و طيور همچنين در ارتباط با چالش‌ها و موانعي كه در پيش رو دارند گفت: طبيعتا موانع زيادي وجود دارد و ما در حال حاضر از بعد از توزيع به قضيه نگاه مي‌كنيم و در اين خصوص صحبت مي‌كنيم اما در كل اگر تصميمي كه آقاي پزشكيان در مورد تك نرخي كردن ارز دارند انجام دهند خيلي از مشكلات خود به خود حل مي‌شوند و خيلي از كارها خود به خود نظام مي‌گيرند.

ارسال نظر