از هر ۵ ازدواج ۲ مورد منجر به طلاق مي‌شود

۱۴۰۳/۰۵/۰۱ - ۰۱:۴۵:۵۸
کد خبر: ۳۱۷۰۷۲
از هر ۵ ازدواج ۲ مورد منجر به طلاق مي‌شود

بنا به گفته رييس كانون سردفتران ازدواج و طلاق از هر ۵ ازدواج ۲ مورد به طلاق منجر مي‌شود. حسيني ابهري با اشاره به ثبت سه نوع طلاق، گفت: يك نوع طلاق‌، طلاق‌هايي هستند كه زوج ترك زندگي كرده و به نقطه نامعلوم رفته و زوجه براي اينكه تكليفش روشن شود، به دادگاه مراجعه مي‌كند و درخواست طلاق مي‌كند و به دفترخانه مراجعه كرده و بعد از انجام تشريفات، طلاق صادر مي‌شود.

بنا به گفته رييس كانون سردفتران ازدواج و طلاق از هر ۵ ازدواج ۲ مورد به طلاق منجر مي‌شود. حسيني ابهري با اشاره به ثبت سه نوع طلاق، گفت: يك نوع طلاق‌، طلاق‌هايي هستند كه زوج ترك زندگي كرده و به نقطه نامعلوم رفته و زوجه براي اينكه تكليفش روشن شود، به دادگاه مراجعه مي‌كند و درخواست طلاق مي‌كند و به دفترخانه مراجعه كرده و بعد از انجام تشريفات، طلاق صادر مي‌شود. طلاق ديگر، طلاق توافقي است و زن و شوهر حضور دارند و توافق مي‌كنند و در قبال بخشيدن مهريه از سوي زوجه، زوج هم از او جدا مي‌شود. نوع سوم طلاق، صوري است و به خاطر اينكه فرزند از سربازي معاف شود زن و شوهر به صورت صوري از همديگر طلاق مي‌گيرند. در گذشته هر كس كه به اين صورت طلاق مي‌گرفت اگر طلاق نامه‌اش را به نظام وظيفه مي‌برد سريعا برگه معافيت را مي‌گرفت ولي اكنون بايد سه سال از صدور طلاق بگذرد و با توجه به الكترونيكي شدن ثبت وقايع ازدواج و طلاق، از اين به بعد كساني كه طلاق نامه‌اي را به اداره نظام وظيفه ببرند، بايد رونوشت مكانيزه هم بگيرند و اداره نظام وظيفه، اگر سندي شناسه يكتا نداشته باشد معافيت را صادر نمي‌كند.

 

شاهدان تقلبي

او درباره شاهدان تقلبي ازدواج و طلاق گفت: در حال حاضر به دليل اينكه ثبت وقايع ازدواج و طلاق الكترونيكي شده و شهود از اشخاص و بستگان زوجين هستند و اثر انگشت آنها اخذ مي‌شود و سيستمي شده است، شاهدين تقلبي نداريم. قبلا كه دفاتر ازدواج و طلاق سنتي بود، شهود تقلبي داشتيم ولي اكنون با سيستمي شدن ديگر نداريم. حسيني ابهري با بيان اينكه تهران و خراسان داراي بيشترين طلاق و يزد كمترين طلاق را دارد، گفت: آمار دقيق درباره ثبت وقايع ازدواج و طلاق را بايد از ثبت احوال بگيريد و ما آماري در اين زمينه نداريم. او درباره نحوه انتخاب رييس كانون ازدواج و طلاق گفت: طبق نظام نامه‌اي كه تصويب شده و به امضاي رياست قوه قضاييه رسيده و ابلاغ شده است، انتخابات را برگزار مي‌كنيم. ما هنوز منتظريم كه سازمان ثبت در دفاتر ازدواج و طلاق انتخابات برگزار كند و اعضايي كه مايل‌ هستند در انتخابات شركت و ثبت نام كنند باید مدارك آنها بررسي و مراحل قانوني نهايي شود.

 

درآمد كم دفاتر ازدواج و طلاق

حسيني ابهري با گلايه از درآمد كم دفاتر ازدواج و طلاق گفت: دفاتر اسناد، حقوق بازنشستگي و بيمه و مزاياي ديگر دارند و حق خريد و فروش دفاتر را دارند ولي دفاتر ازدواج وطلاق تا زماني كه مي‌توانند كار مي‌كنند و زماني كه سردفتري فوت كرد يا از كار افتاده شد، سازمان ثبت دفاتر را مي‌گيرد. من ۳۵ سال است كه سردفتر هستم ولي هنوز بيمه ندارم و تعرفه هاي‌مان بسيار اندك است. دفاتر ازدواج و طلاق مثل دفاتر اسناد نيست و هيچ گونه درآمدي ندارند. ما اكنون تعرفه هاي‌مان كم است و هنوز سازمان ثبت براي ما هيچ كاري انجام نداده وناچارا متوسل به قوه قضاييه شديم و از آقاي اژه‌اي خواستيم كه دستورات لازم را براي افزايش تعرفه‌ها بدهند. او افزود: فرضا تعرفه ثبت ازدواج ۸۵۰ هزار تومان است و ثبت واقعه طلاق يك ميليون و صدور اجراييه ۳۰۰ هزار تومان و... كه بسيار كم است و امور دفترخانه‌ها با اين هزينه‌ها به سختي مي‌گذرد و اكثر سردفتران به دليل نداشتن درآمد استعفا دادند و يا در حال استعفا هستند. فكر مي‌كنم كه در آينده نه چندان دور، دفاتر ازدواج جمع شود و تحويل سازمان ثبت احوال شود و دفاتر ازدواج و طلاق در آينده نخواهيم داشت چرا كه اكثر دفاتر ازدواج و طلاق از عدم ثبت ازدواج نالان هستند. طلاق وجود دارد ولي طلاق صرفا كفايت نمي‌كند و امور دفترخانه به سختي مي‌چرخد. من شخصا كارمندي ندارم و اگر كارمند هم داشته باشم بايد ماهانه ۱۰ ميليون به او حقوق بدهم و او را بيمه كنم؛ در صورتي كه خودم امورم را به سختي انجام مي‌دهم.

 

سازو كار دفاتر ازدواج و طلاق

حجت‌الاسلام و المسلمين سيدابوالقاسم حسيني ابهري درباره ساز و كارهاي دفاتر ازدواج و طلاق گفت: در گذشته دفاتر ازدواج و طلاق از هم جدا بودند يعني يك دفترخانه ازدواج و يك دفترخانه طلاق داشتيم ولي پس از تصويب نظامنامه دفاتر ازدواج و طلاق، هر كسي كه به عنوان سردفتر انتخاب شود، مي‌تواند دفاتر ازدواج و طلاق را با هم داشته باشد. او گفت: اكنون ديگر دفاتر سنتي ازدواج و طلاق جمع شده است و ثبت وقايع ازدواج و طلاق الكترونيكي شده است. ما اسامي هر كسي كه براي ازدواج و طلاق به دفاتر مراجعه مي‌كند، را وارد سامانه مي‌كنيم و در نهايت سند تك برگ براي او صادر مي‌شود. حسيني ابهري درباره مشكلات ثبت الكترونيكي ازدواج و طلاق گفت: ثبت الكترونيكي ازدواج و طلاق بسيار خوب است و از بروز بسياري از تخلفات جلوگيري مي‌كند.

 

مهريه‌هاي نامتعارف

او درباره مهريه‌هاي نامتعارف گفت: مهريه‌ها معياري ندارد؛ يعني اكنون طرفين هر چه توافق كنند، به عنوان مهريه نوشته مي‌شود. از يك سكه تا هزار سكه يا به تعداد تاريخ تولد يا شماره شناسنامه اشخاص نوشته مي‌شود؛ ولي الان با توجه به اينكه سكه گران‌تر شده و قيمتش بالا رفته است، مهريه‌ها حدود ۱۴ يا ۱۱۰ يا ۱۲۵ سكه است.

ارسال نظر