چرا اوباما هنوز هیچ حمایتی از کامالا هاریس نکرده است؟

۱۴۰۳/۰۵/۰۱ - ۲۰:۴۰:۰۲
کد خبر: ۳۱۷۱۰۹
چرا اوباما هنوز هیچ حمایتی از کامالا هاریس نکرده است؟

رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده هنوز از خانم هاریس حمایت نکرده است. در واقع او در پیام ادای احترام محبت‌آمیزی که منتشر کرد، صرفا نکات مثبت کارنامه جو بایدن را یادآور شد. بدون اینکه نامی از کامالا هریس ببرد. با این حال افراد نزدیک به باراک اوباما، که همواره از خود چهره‌ای به عنوان یک سیاستمدار بی‌طرف و فرای مسائل داخلی حزب به نمایش گذاشته است، می‌گویند نباید به این نکته زیاد توجه کرد و برای او نامزدی غیر از کامالا هاریس غیرقابل تصور است.

رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده هنوز از خانم هاریس حمایت نکرده است. در واقع او در پیام ادای احترام محبت‌آمیزی که منتشر کرد، صرفا نکات مثبت کارنامه جو بایدن را یادآور شد. بدون اینکه نامی از کامالا هریس ببرد.به گزارش یوورنیوز، در شبی که جو بایدن از نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا کنار کشید، بسیاری از نام‌های برجسته حزب دموکرات به سرعت در پشت سر کامالا هاریس معاون رئیس‌جمهور صف کشیدند. در میان آنان اما یک چهره برجسته در حزب به‌طور آشکار غایب بود: باراک اوباما.

به گزارش یورونیوز فرارو نوشت: رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده هنوز از خانم هاریس حمایت نکرده است. در واقع او در پیام ادای احترام محبت‌آمیزی که منتشر کرد، صرفا نکات مثبت کارنامه جو بایدن را یادآور شد. بدون اینکه نامی از کامالا هریس ببرد.

باراک اوباما که در سال ۲۰۰۸ بایدن را به عنوان معاون خود انتخاب کرده بود، نوشت: «جو بایدن یکی از مهم‌ترین روسای جمهور آمریکا و همچنین دوست و شریکی عزیز برای من بوده است».

او در آن سال گفته بود که به عنوان همکار در پست معاونت رئیس‌جمهور، فردی پا به سن گذاشته و باتجربه‌تر با «موهای خاکستری» را می‌خواهد؛ کسی با جاه‌طلبی‌های محدود برای رئیس‌جمهور شدن در آینده.

باراک اوباما در نوشته خود آورده است: «ما در روزهای آینده در ‘سرزمین ناشناخته‌ها’ حرکت خواهیم کرد. اما من اطمینانی فوق‌العاده‌ای دارم که رهبران حزب ما می‌توانند روندی را ایجاد کنند که از آن یک نامزد برجسته بیرون بیاید.»

جمهوری‌خواهان این موضع‌گیری او را «متفرعنانه» عنوان کرده‌اند.

با این حال افراد نزدیک به باراک اوباما، که همواره از خود چهره‌ای به عنوان یک سیاستمدار بی‌طرف و فرای مسائل داخلی حزب به نمایش گذاشته است، می‌گویند نباید به این نکته زیاد توجه کرد و برای او نامزدی غیر از کامالا هاریس غیرقابل تصور است.

اوباما چهار سال پیش زمانی که دستیاران بایدن او را تحت فشار قرار دادند تا سناتور برنی سندرز را برای کناره‌گیری از انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها تحت فشار قرار دهد، موضع مشابهی اتخاذ کرده بود.

جمله مورد علاقه اوباما در آن زمان این بود: «نمی‌خواهم اعمال نفوذ کنم.»

نزدیکان رئیس‌جمهور سابق آمریکا می‌گویند تایید زودهنگام در حال حاضر یک اشتباه سیاسی نیز خواهد بود. به خصوص با وجود انتقاداتی که می‌گویند نامزدی خانم هاریس یک «تاجگذاری» از پیش تعیین‌شده بود تا اینکه بهترین اجماع ممکن در شرایط اضطراری باشد.

در همن حال ملاحظات شخصی دیگری نیز وجود دارد که احتیاط ذاتی اوباما را تشدید می‌کند. گفته می‌شود جو بایدن، که فردی عمیقاً «مغرور» توصیف می‌شود، هرگز نتوانسته باراک اوباما را به خاطر حمایت بی‌سر و صدا از هیلاری کلینتون در مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ ببخشد.

بایدن همچنان معتقد است که اگر در آن سال به او فرصت می‌دادند می‌توانست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، را شکست دهد.
افراد حلقه باراک اوباما همچنین گفته‌اند که بایدن از جریانات انتخابات ۲۰۲۰ نیز از او دلگیر است. اوباما در آن زمان به او گفته بود که باید از دور رقابت‌ها کنار برود.

یک مقام سابق کاخ سفید که پیوسته با اوباما در تماس است به نشریه نیویورک تایمز گفت رئیس‌جمهور سابق خواسته تا روز ۲۱ ژوئیه فقط درباره  بایدن و روزی برای سپاسگزاری از موفقیت‌های او باشد. از این نظر وی برای اعلام نظر درباره نامزد آینده حزب دموکرات عجله‌ای احساس نکرده است.

ارسال نظر