تک نرخی شدن ارز؛ کلیدواژه بهبود وضعیت اقتصادی

۱۴۰۳/۰۵/۰۲ - ۱۲:۱۷:۰۱
کد خبر: ۳۱۷۱۷۰
تک نرخی شدن ارز؛ کلیدواژه بهبود وضعیت اقتصادی

موضوع حذف ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی ۴۸۵ قلم کالا، واکنش‌های متفاوتی را در میان فعالان، کارشناسان و مسئولان اقتصادی به همراه داشت.

موضوع حذف ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی ۴۸۵ قلم کالا، واکنش‌های متفاوتی را در میان فعالان، کارشناسان و مسئولان اقتصادی به همراه داشت. افزایش ۵۰ درصدی قیمت کالاهای اساسی، چالشی است که به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی در پی حذف ارز ترجیحی این اقلام ایجاد می‌شود.

به گزارش تجارت نیوز، با وجود اینکه عنوان می‌شود اعمال این سیاست یک شوک عظیم به بازار کالا‌ها و خدمات کشور وارد می‌کند، اما مسئولان دولت سیزدهم به بهانه «هدفمندسازی» و «عادلانه‌سازی یارانه‌های پرداختی دولت» این اقدام را عملی کرده‌اند. این در حالی است که بخشی از این اقدام به بازار ارز و فشار ارزی که بر دوش دولت‌ها تحمیل می‌شود، مربوط است. 

ارز ترجیحی باید حذف شود

در همین راستا، سجاد بوربور، کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه صد درصد موافق تک نرخی شدن دلار است، به تجارت‌نیوز گفت: «یک زمانی ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد و به ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای اقلام غذایی و دارویی‌ها تبدیل شد. آن زمان هم این اقدام، اعتراض‌های گسترده‌ای در پی داشت، اما در نهایت، باعث شد ارز  کمتری حیف و میل شود و همین موضوع، باعث شد قیمت دلار کمی پایین‌تر بیاید.»

وی ضمن تاکید بر اینکه هر چه نرخ تسعیر واقعی‌تر باشد، فشار کمتری به دولت می‌آید، اظهار داشت: «با این اقدام، رانت کمتری ایجاد می‌شود و دولت به سمت چاپ پول نمی‌رود. بنابراین معتقدم دیدگاه ما باید این باشد که ارز ترجیحی حذف شود.»

ارز تک نرخی، بهبود وضعیت اقتصادی را به دنبال دارد

اما آیا حذف ارز ترجیحی باعث فشار بر مردم و افزایش قیمت‌ها نمی‌شود؟ وی در پاسخ به این پرسش اظهارکرد: «به گفته مرکز پژوهش‌های مجلس، کالاهایی که با ارز ترجیحی وارد کشور می‌شوند، اثر تورم در آن‌ها کمرنگ‌تر است، اما همین کالاها هم خیلی از تورم عقب‌تر نیستند!»

بوربور با تاکید بر اینکه اگر دلار تک نرخی شود  اوضاع اقتصادی خیلی بهتر می‌شود، خاطرنشان کرد: «هر جا که کالا یا خدماتی چند نرخی شود، رانت در آنجا بیداد خواهد کرد. باید توجه داشت مدت‌هاست که ارز چند نرخی داریم و قاطعانه عرض می‌کنم اگر قرار است، اوضاع اقتصادی خوب شود، باید ارز تک نرخی شود.»

عرضه و تقاضا، قیمت‌ها را متعادل می‌کند

وی در خصوص اثر تورم بر قشر ضعیف جامعه گفت: «اگر قرار است فشاری به قشر ضعیف وارد شود با سوبسید این موضوع باید مرتفع شود.»

بوربور اظهار کرد: «بعد از مدتی تمام کالاها با یک نرخ  دلار تراز می‌شوند و عرضه و تقاضا همه چیز را به تعادل می‌رساند.»

ارسال نظر