مهلت استفاده از حق تقدم‌ها نصف شد

۱۴۰۳/۰۵/۰۴ - ۰۱:۳۹:۳۵
کد خبر: ۳۱۷۳۰۳

مجيد عشقي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در آيين رونمايي از سامانه جامع تسهيلات اشتغالزايي كشور و همچنين افتتاح مركز تسهيل تامين مالي توليد وزارت امور اقتصادي و دارايي، اظهار كرد: اميدواريم با تدوين دستورالعمل‌هاي لازم و راه‌اندازي نهادهايي كه در قانون تامين مالي توليد ديده شده‌اند، بتوانيم به بحث تشكيل سرمايه كه يكي از چالش‌هاي جدي اقتصاد است، بپردازيم.

شادا| مجيد عشقي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در آيين رونمايي از سامانه جامع تسهيلات اشتغالزايي كشور و همچنين افتتاح مركز تسهيل تامين مالي توليد وزارت امور اقتصادي و دارايي، اظهار كرد: اميدواريم با تدوين دستورالعمل‌هاي لازم و راه‌اندازي نهادهايي كه در قانون تامين مالي توليد ديده شده‌اند، بتوانيم به بحث تشكيل سرمايه كه يكي از چالش‌هاي جدي اقتصاد است، بپردازيم. وي با بيان اينكه در فصل ۴ قانون تامين مالي توليد به‌طور خاص به مباحث بازار سرمايه پرداخته شده، افزود: ماده ۱۴ تا ۲۴ اين قانون شامل احكامي بود كه در سال‌هاي گذشته با كمك نمايندگان مجلس پيگيري و وارد قانون بودجه مي‌شد ولي به صورت يكجا همه اين موارد به عنوان قانون دايمي گردآوري شده است. عشقي بيان كرد: علاوه بر موارد متعدد اين قانون براي كمك به تامين مالي شركت‌ها و تسهيل افزايش سرمايه آنها، يكي از اهدافي كه با كمك مجلس در اين قانون دنبال مي‌شد موضوع كاهش زمان‌هاي مربوط به افزايش سرمايه بود، با توجه به اينكه اين موضوع به عنوان يكي از زيربناهاي جدي و جاري شركت‌ها بود، سعي شد كه همزمان با طرح اين موضوع در مجلس و طي شدن مراحل قانوني آن، مقدمات آن فراهم شود، بنابراين اجراي يكي از موضوعاتبه محض ابلاغ قانون آغاز شد تا بحث افزايش سرمايه شركت‌ها تسريع شود.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: يكي از موضوعاتي كه در قانون ديده شده بود، بحث امكان انتشار اوراق با عرضه خصوصي در اوراق كوچك و كوتاه‌مدت در هيات مديره سازمان بورس بود كه تاكنون سابقه نداشته و پيش از اين زيرساخت قانوني آن فراهم نشده بود. از اين طريق ركن ضامن، بازارگردان و متعهد پذيره نويسي براي انتشار اوراق و قابليت حذف آن فراهم شد و شركت‌ مي‌تواند براي انتشار اوراق بدون نياز به ضامن و بدون تعهد پذيره‌نويسي و بازارگردان و در مدت زمان كوتاه اقدام كند. وي توضيح داد: موضوع ديگر كه در قانون تجارت ماده ۱۷۳ وجود داشت اين بود كه پذيره‌نويسي عمومي يا عرضه عمومي حق تقدم‌هاي استفاده نشده كه براي اكثر شركت‌ها معضل شده بود و زمان ۶۰ روزه‌ براي فروش اوراق حق تقدم استفاده نشده وجود داشت كه به ۳۰ روز كاهش يافت و اين مدت زمان لازم براي ثبت افزايش سرمايه را طولاني مي‌كرد؛ اما در قانون آمده كه اولا بايد بدون نياز به اخذ مجوز از اداره ثبت شركت‌ها و صرفا با مجوز سازمان بورس پذيره‌نويسي انجام شود و ثانيا حق تقدم‌هاي استفاده نشده از ۳۰ روز به ۱۵ روز با قابليت تمديد يك هفته‌اي كاهش يابد. عشقي عنوان كرد: موضوع ديگر انتشار آگهي در سامانه اطلاع‌رساني ناشران بورسي بوده كه كافي است آگهي پذيره نويسي منتشر شود تا هزينه افزايش سرمايه كاهش يابد. همچنين مدت استفاده از حق تقدم از ۶۰ روز به ۳۰ روز كاهش يافت كه قابليت تمديد ۱۵ روزه نيز دارد و در مجموع از ۹۰ روز به ۴۵ روز كاهش يافت. دستورالعمل اجرايي مطابق قانون تامين مالي توليد بلافاصله در هيات مديره سازمان تصويب و اجرايي شد كه شامل ارسال حق تقدم‌ها بود. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ارايه اصلاح دستورالعمل نحوه حضور و اعمال حق راي به صورت الكترونيكي در مجامع عمومي شركت‌هاي ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار از ديگرموارد قانون است. سال گذشته نزديك به ۲۵۰ مجمع عمومي به صورت الكترونيكي برگزار و امسال عمده مجامع به صورت الكترونيكي برگزار مي‌شوند كه اميد مي‌رود اين فرآيند به همه شركت‌هاي بورسي تسري يابد. وي توضيح داد: همچنين ۱۹۰ روز مهلت قانوني به علاوه ۴۵ روز تمديد براي افزايش سرمايه از محل آورده نقدي به ۸۰ روز كاهش يافت كه امكان تمديد ۲۲ روزه دارد كه با توجه به الكترونيكي شدن فرآيندها، بسياري از شركت‌ها براي كمتر از ۳ ماه هم امكان آن را دارند و در كل از ۲۳۵ روز كه اكثر مواقع تا يك سال هم طول مي‌كشيد، به ۱۲۲ روز كاهش يافته است. عشقي خاطرنشان كرد: سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار ميليارد تومان افزايش سرمايه شركت‌هاي بورسي را شاهد بوديم و سرمايه شركت‌هاي بورسي از كمتر از هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان به ۲ هزار ميليارد تومان افزايش يافت.

ارسال نظر