«تعادل» گزارش می‌دهد

زیان سهامداران متوقف شد!

۱۴۰۳/۰۵/۰۸ - ۰۱:۱۹:۰۸
کد خبر: ۳۱۷۵۲۸
زیان  سهامداران  متوقف  شد!

گرمای هوا بورس تهران از پا انداخت و باعث شد این بازار یک روز تعطیل شود و یک روز سهامداران زیان کمتری متحمل شوند! بررسی شرایط بازار سرمایه نشان می‌دهد که سهام موجود در این بازار بسیار ارزنده هستند و معامله در این قیمت‌ها می‌تواند سودخوبی برای سهامداران برجای بگذارد؛ اما مشکل اینجاست که شرایط بورس عادی و معمولي نیست و به همین دلیل هر روز شاهد سرخ پوشی معاملات هستیم. در شرایط کنونی تنها تعطیلی می‌تواند از زیان سهامداران جلوگیری کند.

گرمای هوا بورس تهران از پا انداخت و باعث شد این بازار یک روز تعطیل شود و یک روز سهامداران زیان کمتری متحمل شوند! بررسی شرایط بازار سرمایه نشان می‌دهد که سهام موجود در این بازار بسیار ارزنده هستند و معامله در این قیمت‌ها می‌تواند سودخوبی برای سهامداران برجای بگذارد؛ اما مشکل اینجاست که شرایط بورس عادی و معمولي نیست و به همین دلیل هر روز شاهد سرخ پوشی معاملات هستیم. در شرایط کنونی تنها تعطیلی می‌تواند از زیان سهامداران جلوگیری کند. البته روز یکشنبه مراسم تحلیف نهمین ريیس‌جمهور کشور برگزار شد و باید منتظر ماند و دید طی روزهای آتی چه شرایطی رخ می‌دهد. چراکه طی هفته‌ها و روزهای جاری ريیس دولت چهاردهم کابینه اقتصادی خود را معرفی خواهد کرد که تایید صلاحیت هر یک از افراد تایید شده می‌تواند تاثیر متفاوتی روی بورس داشته باشد و به نوعی شرایط اقتصاد کشور و بازار سرمایه را تغییر دهد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان وزیر اقتصاد دولت چهاردهم، با توجه به شرایط می‌تواند ريیس سازمان بورس را تغییر دهد که این موضوع نیز یک سیگنال مثبت برای معاملات و ورود نقدینگی به حساب می‌آید. برخی از فعالان بورسی معتقدند که مجید عشقی، ريیس سازمان بورس در روزهای حساس عملکرد چندان مثبتی نداشت و اکنون در دومین دوره ریاست نیاز به تغییر و جایگزینی وی وجود دارد. البته درخصوص این موضوع باید صبور بود و دید که چه کسی به عنوان وزیر اقتصاد دولت چهاردهم تایید صلاحیت می‌شود و چه برنامه‌ای برای بورس دارد.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان علت این سرخ پوشی بازار را کمبود برق مطرح می‌کنند و عقیده دارند که بازار در روزهای آتی سرخ‌تر خواهد شد. درست است گرمای هوا باعث می‌شود که صنایع با تعطیلی مواجه شوند و سودسازی‌شان کاهش قابل توجهی داشته باشد؛ اما چندان منطقی نیست که با قطعی برق بلافاصله بورس نیز سرخ پوش شود و باید یک فاصله نبستا منطقی میان قطعی برق صنایع و سرخ‌پوشی بورس وجود داشته باشد. گرمای شدید هوا و به واسطه آن قطعی برق باعث شده که زیان صنایع هر روز بیش از گذشته شود و همین موضوع روی بورس تاثیر گذاشته و به نوعی باعث شده که سهامداران تمایل کمتری به سرمایه گذاری در بورس داشته باشند. درست است کمبود اعتماد و سرخ پوشی بیش از سه سال بورس باعث شده سرمایه گذاران تمایل کمتری به سرمایه گذاری در بورس داشته باشند و کمبود برق نیز این شرایط را تشدید کرده است.

براساس آمار منتشر شده بیشترین اثر قطعی برق بر صنایع فولادی، سیمانی، لاستیکی و حتی خودروسازان است. اگر بخواهیم فولاد خوزستان را به عنوان یک مورد در نظر بگیریم در سه سال گذشته ضرر و زیانی که از قطعی برق در این شرکت به وجودآمد حدود ١، ۵۵٠ هزار تن بود که ٨۶٩ میلیون دلار با دلار 50 هزار تومان رقمی بالغ بر ۴٣ همت به این شرکت زیان وارد شده است که این موضوع به صورت کلان به تولید ناخالص کشور ضربه می‌زند. اگر بخواهیم قطعی برق را کنار قطعی گاز بگذاریم عملا شرکت‌ها از ١٢ ماه سال ١٠ ماه تولید می‌کنند. ضرر و زیانی که صنعت و کشور از این موضوعات می‌بیند اعداد بالایی هستند. از مهم ترین فاکتورهایی که در بحث هدر رفت انرژی در صنعت برق وجود دارد شامل مصرف برق خانگی و کشاورزی و... است.

خسارت قطعی برق به بورس روزانه و ساعتی نیست بلکه این مشکل تاثیر بلندمدت و میان مدت دارد. در اصل قطعی برق باعث می شود که صنایع با زیان روبه رو شوند و میزان تولیدات روزانه خود را کاهش دهند. در برخی از صنایع قطعی برق باعث می‌شود که دستگاه‌ها با مشکل مواجه شوند و در قطعی مکرر این دستگاه‌ها دچار ایراد و مشکل اساسی شوند و در نهایت از دور تولید خارج شوند، هر صنعت برای جایگزینی دستگاه جدید نیاز به هزينه های بسیار زیادی دارد که این هزینه از سود شرکت‌ها می کاهد و می‌تواند زیان سنگینی برای بورس در پی داشته باشد.

 

بازار از نگاه معاملات

در معاملات اولین روز کاری هفته یعنی شنبه 6 مرداد، شاخص کل بورس تهران 14 هزار و 339 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 160 هزار و 975 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 2 هزار و 845 واحدی در رقم 691 هزار و 603 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس 58 واحد افت کرد به رقم 22 هزار و 265 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 81 واحد به سطح 122 هزار و 737 واحد رسید.

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی شد و 191 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در این روز نماد فملی بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 20 میلیارد تومان بود. پس از فملی، نمادهای وبملت، خساپا، حفارس و شستا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای خنور، حسینا، دامین، شپاکسا و رمپنا تعلق داشت.

روز اخیر نمادهای فملی، فولاد و کگل نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای پارسان، همراه و رمپنا از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای آریا، انتخاب و زاگرس بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای حسینا، بساما و تسلیم نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند.در بین نمادهای پرتراکنش بورس نیز نماد فملی بیشترین تراکنش را داشت و فولاد و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین تراکنش قرار گرفتند. در فرابورس نیز خنور، شفام و معین بیشترین تراکنش را داشتند.

روز شنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 10 هزار و 587 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 11 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 2 هزار و 581 میلیارد تومان رسید. در معاملات این روز نماد فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 93 میلیارد تومان بود. پس از فملی، خنور بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وبملت و شفام در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در جدول حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 387 میلیون و 535 هزار و 231 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد خاور و فملی نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

در معاملات شنبه، 37 نماد صف خرید داشتند و 65 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 23 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 138 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 51 درصدی به رقم 280 میلیارد تومان رسید.