عضو هيات رييسه شوراي شهر: در تحقق وعده‌ها موفق نبوديم

اعتراف دوم به ناكارآمدي مديريت شهري

۱۴۰۳/۰۵/۱۰ - ۰۰:۵۴:۱۷
کد خبر: ۳۱۷۷۳۰
اعتراف دوم به ناكارآمدي مديريت شهري

در پي اظهارات انتقادي اخير نرجس سليماني، عضو شوراي شهر تهران مبني بر عدم تغيير چشمگير در وضعيت تهران كه طي هفته‌هاي اخير با واكنش‌هاي متعددي نيز مواجه شد، ديروز نيز سوده نجفي، عضو هيات رييسه اين شورا اظهار كرد كه مديريت شهري در تحقق وعده‌هاي داده شده، موفق نبوده است.

گروه راه و شهرسازي|

در پي اظهارات انتقادي اخير نرجس سليماني، عضو شوراي شهر تهران مبني بر عدم تغيير چشمگير در وضعيت تهران كه طي هفته‌هاي اخير با واكنش‌هاي متعددي نيز مواجه شد، ديروز نيز سوده نجفي، عضو هيات رييسه اين شورا اظهار كرد كه مديريت شهري در تحقق وعده‌هاي داده شده، موفق نبوده است.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران ديروز به صحن شوراي شهر رفت و گزارشي از عملكرد اين معاونت ارايه كرد؛ پس از ارايه اين گزارش، نوبت به اعضا رسيد تا هر يك نظر خود را بگويند گو اينكه برخي موافق بودند و عده‌اي هم قطعا مخالف.

پس از گزارش محسن هرمزي و دفاع از عملكرد شهرداري در نحوه مديريت ترافيك، حمل و نقل عمومي، سوده نجفي، عضو هيات رييسه شوراي شهر به عنوان نخستين سخنران در واكنش به گزارش معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: ما منكر اقدامات مثبت شهرداري نيستيم اما وضعيت حمل و نقل عمومي مطلوب نيست.

وي اظهار كرد: مردم تهران ديگر به سخنان ما اعتماد ندارند چون وعده‌هايي در اين سه سال داديم و متاسفانه موفق هم نبوديم؛ واقعيت اين است كه مردم بايد اقدامات را با چشم ببينند تا حرف‌هاي ما را باور كنند.

نجفي افزود: ساعات ترافيك در تهران به اوج رسيده و تا ۱۱ شب ترافيك ادامه دارد اما سوال ما اين است كه معاون حمل و نقل شهرداري در ايستگاه‌هاي اتوبوس يا مترو منتظر مانده و شرايط را ديده است؟ بنده اين كار را انجام داده و درد مردم را ديده‌ام.

وي با اشاره به برگزاري جلسه با رانندگان تاكسي‌هاي برقي، يادآور شد: رانندگان استقبالي از اين نوع تاكسي‌ها نداشتند؛ آيا هنوز بر واردات اين تاكسي‌ها اصرار داريد؟ قرار بود ۵۰ درصد مبلغ اين تاكسي‌ها از دولت دريافت شود اما اين اقدام انجام نشد.

نجفي به ۲ برابر شدن تصادفات و فعاليت تنها ۱۰ دستگاه دوربين ثبت تخلفات در سطح شهر تهران، تصريح كرد: اين موضوع بايد در جلسات با پليس راهور پيگيري شود و از سويي ديگر راه‌اندازي جايگاه‌هاي شارژ نيز بايد تعيين تكليف شود.

علي اصغر قائمي، عضو كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران نيز در واكنش به وضعيت حمل و نقل و ترافيك تهران با تاكيد بر اينكه اميدواريم سرعت در انجام اقدامات ادامه داشته باشد، گفت: بهترين سند بالادستي ما برنامه چهارمي است كه شورا مصوب كرده و به صورت مشخص تكليف هر بخش از اجزاي شهرداري مشخص شده است.

قائمي ادامه داد: فصل يكم برنامه چهارم به حمل و نقل و ترافيك اختصاص دارد كه ۳۵ حكم دارد؛ در بخش اول به توسعه حمل و نقل عمومي با ۲۸ حكم و در بخش دوم به توسعه معابر با 7 حكم پرداخته شده است.

وي با بيان اينكه حكم يكم به مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك پرداخته و براي سال ۱۴۰۱ به ميزان ۱۰ درصد، ۱۴۰۲ به ميزان ۴۰ درصد و سال ۱۴۰۳ به ميزان ۵۰ درصد به اين طرح پرداخته مي‌شد، گفت: تاكنون گزارشي در اين مورد دريافت نكرديم و اساساً نمي‌دانيم شهرداري در اين زمينه چه كاري انجام داده و خواهد داد.

قائمي همچنين تصريح كرد: حكم دوم نيز به خطوط يك تا هفت مترو اشاره دارد و قرار بوده از ۲۴۷ كيلومتر به ۳۳۴ كيلومتر در سال آينده برسيم و تا پايان سال بايد به ۳۰۵ كيلومتر برسيم كه بر اين اساس بايد تاكنون ۲۹۵ كيلومتر به مرحله نهايي مي‌رسيد كه گزارشي مدون در اين خصوص نداريم.

اين عضو شورا با تأكيد بر اينكه افزايش ناوگان اتوبوسراني تا پايان تيرماه امسال بايد به پنج هزار و ۸۳۹ دستگاه مي‌رسيد، اظهار كرد: خصوصي سازي اتوبوسراني بايد تا پايان برنامه به ۶۸ درصد مي‌رسيد و بايد تا پايان امسال به ۵۸ درصد برسد و نمي‌دانيم تاكنون چه ميزان
خصوصي سازي صورت گرفته است.

وي اضافه كرد: حكم ۲۳ به هماهنگي با پليس راهور براي ممنوعيت توقف خودروهاي پلاك شهرستان‌هاي ديگر اشاره دارد كه نمي‌دانيم در چه مرحله‌اي قرار دارد.

 

اتوبوس‌هاي پلاك‌دار و غيرقابل استفاده

نرجس سليماني، رييس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي اسلامي شهر تهران نيز خطاب به گزارش هرمزي تاكيد كرد: گزارش مديريت با گزارش عملياتي تفاوت دارد كه تفاوت آن بين ۲ واژه اميد و افتخار است؛ از سال ۱۴۰۰ تا امروز تعداد كل اتوبوس‌ها در سقف بيش از پنج هزار دستگاه باقي مانده و تعداد اتوبوس‌هاي شاغل يك هزار و ۹۳۰ دستگاه است و ۵۰ دستگاه نيز در حال شماره گذاري و ۲ دستگاه اتوبوس برقي در حال تست است.

وي با بيان اينكه اتوبوس‌هايي سند و پلاك دارند اما در عمل قابل استفاده نيستند و توجيه بازسازي ندارند و اسقاطي هستند، گفت: سه هزار و ۱۷۴ دستگاه اتوبوس فعال در شهر داريم اما بر اساس برنامه چهارم 7 هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تا پايان اين دوره بايد فعال باشند.

سليماني ادامه داد: ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقي وارداتي و ۲ هزار و ۵۰۹ دستگاه داخلي و همچنين ۲ هزار و ۵۴۰ دستگاه نيز اتوبوس‌هاي برقي داخلي است كه با احتساب ديگر اتوبوس‌ها، از برنامه چهارم عبور مي‌كند؛ در اتوبوس‌هاي برقي داخلي تعداد دستگاه‌ها به چند صد دستگاه هم نمي‌رسد و بايد روزانه بيش از ۶ دستگاه اتوبوس چيني وارد شود تا به نتيجه برسيم.

عضو شوراي شهر با تاكيد بر اينكه روزانه يك اتوبوس وارد شده كه تقدير مي‌كنيم، گفت: اگر آنچه در گزارشات لحاظ شده بپذيريم مصداق دانش‌آموزي است كه در خردادماه امتحان دارد و به صورت «اُپن بوك» امتحان مي‌دهد و كتاب را هم خود انتخاب كرده است اما در روشي كه خود نيز انتخاب كرده هم موفق نشده است.

وي اضافه كرد: اگر روزي يك اتوبوس هم وارد كنيم، تعداد اتوبوس‌هاي فعال نسبت به سال قبل رشد نخواهد كرد. مثل اين است كه ليوان ليوان خارج كنيم و استكان استكان وارد كنيم، از اين رو، بايد تلاش جدي شود تا به برنامه چهارم دست پيدا كنيم. اگر به هر دليلي دولت نتواند رقم را پرداخت كند شهرداري تضمين مي‌كند كه يك رام قطار را به ناوگان تحويل دهد؟

 

نبود بليت الكترونيك

در نيمي از ايستگاه‌هاي اتوبوس

از سوي ديگر، سيد جعفر تشكري هاشمي، رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شورا با بيان اينكه كارهايي انجام شده كه قابل تقدير است و كارهايي نيز انجام نشده است، اظهار كرد: بايد ۷۷۰ دستگاه اتوبوس از شركت عقاب افشان تامين مي‌شد كه نيمي از آن تامين شده و ۱۱۶ دستگاه از شركت اسنا كه ۵۰۰ دستگاه قرارداد داشته تحويل گرفته شده است.

تشكري هاشمي ادامه داد: بايد از ۵۰۰ دستگاه ميني بوس نيز ۴۰۰ دستگاه تحويل مي‌شد كه ۲۰ دستگاه تحويل شده و ۱۰ ون معلولين نيز تحويل گرفته شده است؛ مشكل در تامين اين وسايل حمل و نقل عمومي، عدم تأمين نقدينگي از سوي شهرداري اعلام شده است؛ به رغم اينكه بودجه خوبي تصويب شده چرا نقدينگي تامين نشده است؟

وي با بيان اينكه با فراز كم و نشيب بسيار در سيستم‌هاي دريافت بليت الكترونيك مواجه هستيم، يادآور شد: مردم مي‌پرسند كه چگونه هزينه‌ها را پرداخت كنند و اين در حالي است كه ۵۰ درصد ايستگاه‌ها، دستگاهي ندارند و نزديك به يك هزار ميليارد تومان از اين مسير عدم النفع به ثبت رسيده است.

تشكري هاشمي ادامه داد: قرار بود ۵۰ درصد هزينه تاكسي‌هاي برقي از مسير ماده ۱۲ از دولت دريافت شود و شاهد بي رغبتي از سوي رانندگان بوديم و تنها ۱۵۰ دستگاه خريداري شده و ۱۰۸ دستگاه به رانندگان ارايه شده است.

به گفته وي، ۵۰ هزار تاكسي فرسوده داريم و به رغم ثبت نام ۳۰۰ دستگاه تاكسي با شركت كرمان موتور ۱۵۰ دستگاه تحويل گرفته شده و با اين اعداد نمي‌توان پاسخگوي نيازها بود؛ اگر روند به اين شكل باشد تاكسي‌هاي برقي روي دست شهرداري مي‌ماند.

رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شورا با بيان اينكه قرار نيست منتظر بمانيم تا مردم تاكسي‌هاي برقي بخرند، گفت: سال قبل 1.5 ميليون خودرو توليد شده اما سهم شهرداري تهران تنها ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاكسي بوده است؛ در تهران با ۸۰ هزار تاكسي بايد سالانه هشت هزار تاكسي را نوسازي كنيم تا به وضعيت پايدار برسيم حالا كه پول در اختيار داريم بايد با شركت‌هاي خودروساز صحبت شود كه چرا تحويل نمي‌دهند؟

وي افزود: در مورد سيستم‌هاي هوشمند به اندازه‌اي موارد را تكرار كرديم كه خجالت آور شده است. از ۴۸۰ دستگاه دوربين كنترل ساعت ۱۰ دستگاه فعال است و وقتي بودجه و ساز و كار قانوني داريم چرا تعطيل است؟ اتفاقاتي پشت پرده مي‌افتد كه از يد معاونت حمل و نقل خارج است؛ تقاضاي ما اين است كه معاون حمل و نقل صراحتا در اين مورد پاسخ دهند.

اين عضو شورا با اشاره به ورود روزانه ۳۰۰ هزار خودرو به طرح ترافيك، گفت: اگر جريمه ۱۶۸ هزار توماني لحاظ مي‌شد، در اين سه سال بيش از ۲۰ هزار ميليارد تومان درآمد توسط شهرداري كسب مي‌شد اما دوربين‌ها مشكل دارند و ورود خودرو‌ها به طرح به ثبت نمي‌رسد.

وي ادامه داد: حوزه حمل و نقل و پليس راهور بايد ارتباط تنگاتنگ داشته باشند اما اين ارتباط هنوز به درستي شكل نگرفته است؛ پليس هيچ اقدامي نمي‌كند و ادعاي خود را دارد و شهرداري هم نمي‌تواند مشكلات خود را با پليس حل و فصل كند.