نايب رييس اتاق بازرگاني ايران و جمهوري آذربايجان:

بانك‌هاي آذربايجاني به شركت‌هاي ايراني گارانتي نمي‌دهند

۱۴۰۳/۰۵/۱۰ - ۰۰:۵۹:۱۳
کد خبر: ۳۱۷۷۳۹

نايب رييس اتاق بازرگاني ايران و جمهوري آذربايجان گفت: شركت‌هاي ايراني براي عرضه خدمات فني و مهندسي در آذربايجان بايد گارانتي بانكي براي حسن انجام كار ارايه دهند، اما چون روابط بانكي ايران با دنيا مسدود است بانك‌هاي آذربايجاني حاضر به ارايه اين گارانتي به شركت‌هاي ايراني نيستند و ترجيحشان بر اين است كه در دريافت خدمات فني مهندسي هم با ترك‌ها همكاري كنند كه در اين زمينه از دانش به‌روزي برخوردار هستند.

نايب رييس اتاق بازرگاني ايران و جمهوري آذربايجان گفت: شركت‌هاي ايراني براي عرضه خدمات فني و مهندسي در آذربايجان بايد گارانتي بانكي براي حسن انجام كار ارايه دهند، اما چون روابط بانكي ايران با دنيا مسدود است بانك‌هاي آذربايجاني حاضر به ارايه اين گارانتي به شركت‌هاي ايراني نيستند و ترجيحشان بر اين است كه در دريافت خدمات فني مهندسي هم با ترك‌ها همكاري كنند كه در اين زمينه از دانش به‌روزي برخوردار هستند.

مهران فكري، نايب رييس اتاق بازرگاني ايران و جمهوري آذربايجان در تشريح آخرين وضعيت تجارت دو كشور به خبرنگار ايلنا گفت: روابط سياسي جمهوري آذربايجان و ايران صورت باثباتي به خود گرفته اما اين ثبات به ارتقاي روابط تجاري نينجاميده و آذربايجان بيشتر مسير ترانزيت كالاهاي ايراني به روسيه و گرجستان است و ۹۰ درصد محموله‌هاي ايراني با اين هدف به جمهوري آذربايجان وارد مي‌شود، در نتيجه اين كشور با وجود همسايگي بازار مصرف خوبي براي محصولات ايراني به شمار نمي‌آيد دليل اصلي آن هم حضور قدرتمند و تثبيت‌ شده تركيه در بازار آذربايجان است.  وي افزود: تركيه در حالي بازار جمهوري آذربايجان را قبضه كرده كه مرز مشترك با اين كشور ندارد و از مسير گرجستان با آن تجارت مي‌كند اما با برقراري تجارت ترجيحي توانسته در اين بازار جولان دهد، اين ارتباط تنگاتنگ سبب مي‌شود آذربايجان در ورود كاميون‌هاي ترك به اين كشور همكاري بيشتري نسبت به كاميون‌هاي ايراني داشته باشد و اين موضوع حتي تجارت چمداني ايراني‌ها را هم از خود متاثر كرده است.  فكري در پاسخ به اينكه آيا ارتقاي روابط ديپلماتيك ايران و آذربايجان با اقداماتي مانند بازگشايي سفارت آذربايجان در ايران و از اين قبيل در ارتقاي روابط اقتصادي موثر بوده توضيح داد: اساس روابط تجاري و اقتصادي بر امتيازاتي است كه دو كشور براي يكديگر قائل مي‌شوند بر همين اساس انتظار مي‌رود معاونت اقتصادي وزارت امور خارجه در حركتي جهادي امتيازاتي از جمهوري آذربايجان بگيرد.

وي خاطرنشان كرد: تا زماني كه تعرفه‌هاي تجاري ايران در تجارت با آذربايجان كاهش پيدا نكند، ايران نمي‌تواند در بازار جمهوري آذربايجان با تركيه رقابت كند. توجه داشته باشيد كه مرز مشترك ما زمان انتقال كالا از تهران تا باكو را به چند ساعت كاهش داده در حالي كه اين زمان براي تركيه چند روز است اين قرابت جغرافيايي همچنين هزينه حمل را به ميزان قابل‌توجهي كاهش مي‌دهد، اما برقراري تجارت ترجيحي ميان دو كشور آذربايجان و تركيه تمام امتيازاتي را كه در تجارت با ايران وجود دارد پوشش داده است.  نايب‌رييس اتاق بازرگاني ايران و جمهوري آذربايجان تصريح كرد: تنها تركيه نيست و اسراييل هم حضور قدرتمندي در بازار جمهوري آذربايجان دارد؛ حتي اعضاي جامعه يهودي در ميان دولتمردان جمهوري آذربايجان هم ديده مي‌شوند، مجموع اينها زمينه كمرنگ شدن رابطه ايران و آذربايجان را با وجود مرز مشترك فراهم آورده با اين حال از آنجا كه ايران مسير ترانزيت كالاهاي آذربايجاني است اين كشور هنوز به حفظ ارتباط با ايران مي‌كوشد. وي درباره امكان صدور خدمات فني و مهندسي به جمهوري آذربايجان اظهار كرد: شركت‌هاي ايراني براي عرضه خدمات فني و مهندسي در آذربايجان بايد گارانتي بانكي براي حسن انجام كار ارايه دهند اما چون روابط بانكي ايران با دنيا مسدود است بانك‌هاي آذربايجاني حاضر به ارايه اين گارانتي به شركت‌هاي ايراني نيستند و ترجيحشان بر اين است كه در دريافت خدمات فني مهندسي هم با ترك‌ها همكاري كنند كه در اين زمينه از دانش به‌روزي برخوردار هستند.  وي گفت: حتي به دليل بسته بودن سفارت جمهوري آذربايجان در ايران همزمان با برگزاري اكسپو۲۰۲۴ امكان بهره‌مندي از اين پتانسيل در توسعه تجارت دو كشور فراهم نيامد.  فكري افزود: با اين حال مواد معدني، سنگ، كاشي و سراميك ايران و مواد غذايي مي‌تواند تقاضاي چشمگيري در جمهوري آذربايجان داشته باشد اما مشروط به اينكه ايران در روابط تجاري امتيازاتي براي طرف آذربايجاني قائل شود و تعرفه‌ها را تا اندازه ممكن كاهش دهد. 
نايب رييس اتاق بازرگاني ايران و جمهوري آذربايجان بيان كرد: ايران و جمهوري آذربايجان پيشينه مشترك تاريخي و تشابهات مذهبي، فرهنگي و اجتماعي دارند، به‌طور مثال اكنون بيش از ۳۰۰۰ بانوي آذربايجاني با ايراني‌ها ازدواج كرده‌اند اين موضوعات مي‌تواند روزنه‌اي براي گشايش هر چه بيشتر در روابط دو كشور قلمداد شود.