مجلس از تعامل با بازار سرمايه استقبال مي‌كند

۱۴۰۳/۰۵/۱۱ - ۰۰:۳۹:۰۷
کد خبر: ۳۱۷۸۱۸

در ديدار «مجيد عشقي»، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با «سيد شمس‌الدين حسيني»، رييس كميسيون اقتصادي مجلس درباره چالش‌هاي كلان و دغدغه‌هاي فعالان بازار سرمايه و لوايح و طرح‌هاي مرتبط با اين بازار در مجلس و همچنين پيگيري جدي براي تصويب آنها، بحث و تبادل نظر شد.

در ديدار «مجيد عشقي»، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با «سيد شمس‌الدين حسيني»، رييس كميسيون اقتصادي مجلس درباره چالش‌هاي كلان و دغدغه‌هاي فعالان بازار سرمايه و لوايح و طرح‌هاي مرتبط با اين بازار در مجلس و همچنين پيگيري جدي براي تصويب آنها، بحث و تبادل نظر شد. «مجيد عشقي» با بيان اينكه بحث اصلي سازمان و شوراي عالي بورس، حمايت از حقوق سرمايه‌گذاران است، گفت: براي حمايت از حقوق سرمايه‌گذاران، سه هدف كلي، يعني تاكيد بر منافع بلندمدت، افزايش اثربخشي و كارايي نظام نظارتي و تسهيل‌گري در تامين مالي، تشخيص سرمايه و مديريت ريسك تعريف شده است. او با بيان اينكه ۳۲ درصد بازار مربوط به بخش خصوصي است، افزود: طي چند سال گذشته، سرمايه‌گذاري غيرمستقيم در بازار سرمايه سير صعودي داشته به‌طوري‌كه در حال حاضر ETF‌هاي بازار، ۳۵ درصد مجموع معاملات را تشكيل مي‌دهند و اين نسبت در سال‌هاي دورتر به‌طور متوسط ۵ درصد بوده است. عشقي با اشاره به مهم‌ترين چالش‌هاي موجود در بازار سرمايه افزود: افزايش بهاي تمام شده در شركت‌هاي بورسي درآمد آنها را كاهش داده و موجب كاهش حاشيه سود شركت‌ها شده است.

او تاكيد كرد: قيمت‌گذاري دستوري صنايع مختلف كشور را با چالش‌هاي بسيار زيادي مواجه كرده است. همچنين هزينه بالاي انرژي، آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري به صنايع مهم و بنيادي كشور وارد كرده است. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بالا بودن نرخ بهره، شكاف زياد نرخ نيما و آزاد و نحوه تعيين و اعلام قيمت نهاده‌ها و خوراك و انرژي صنايع از ديگر چالش‌ها به شمار مي‌رود. افزايش نرخ اخزا به دليل انتشار گواهي سپرده ۳۰ درصد و همچنين بند «س» تبصره ۶ قانون بودجه همزمان تاثيرات منفي بر بازار گذاشت. لذا انتظار مي‌رود با احتراز از برخي تصميم‌گيري‌هاي غلط و پشت سرهم، آسيب‌هاي بيشتري به بازار وارد نشود. او يادآور شد: صنعت دارو جزو صنايعي است كه دوره وصول مطالبات آنها بالا رفته است به‌طوري كه هيچ‌گونه سرمايه‌گذاري نمي‌توانند داشته باشند كه براي اين موضوع هم بايد چاره‌انديشي درست و مديريت شده‌اي شود. عشقي در پايان به برخي از طرح‌ها و لوايح مرتبط با بازار سرمايه اشاره كرد و گفت: لايحه تجارت، لايحه اصلاح قانون ماليات‌هاي مستقيم، طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار، طرح نظام جامع حسابداري و حسابرسي و لايحه مديريت بدهي‌هاي عمومي از جمله طرح‌ها و لوايحي هستند كه سازمان بورس با جديت تمام در حال پيگيري براي اصلاح يا تصويب آنها با كمك مجلس است. در ادامه اين جلسه، سيد شمس‌الدين حسيني، رييس كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه علت حل نشدن اغلب موضوعات و مسائل در كشور، مستند نشدن تجارب موفق و ناموفق و مغفول ماندن فرآيند مديريت دانش است، گفت: ترديدي نيست كه دير يا زود بايد به اين سمت حركت كنيم كه نظام ارزي بايد اصلاح شود لذا مجلس و دولت موظف هستند با كمك و همكاري بيش از پيش خود گام‌هاي محكمي براي اصلاح امور اقتصادي از جمله نظام ارزي بردارند.

حسيني اعلام كرد: ضرورت دارد سازمان بورس مسائل اصلي خود را طي نامه‌اي به رييس‌جمهور ارايه كند تا رسيدگي به اين موضوعات در اولويت برنامه دولت چهاردهم قرار گيرد. برهمين‌اساس بانك مركزي و وزارت اقتصاد هم مي‌بايست اقداماتي انجام دهند تا بورس با برخي تصميم‌گيري‌ها دچار نوسان و چالش نشود. رييس كميسيون اقتصادي مجلس تاكيد كرد: سازمان بورس مي‌بايست با همكاري اركان بازار سرمايه و برگزاري جلساتي با ديگر كميسيون‌هاي مجلس از جمله برنامه و بودجه، انرژي و ... در تعامل با پارلمان براي رفع مسائل بازار سرمايه رويكردي فعال‌تر اتخاذ كند، مسلما مجلس نيز از اين موضوع استقبال خواهد كرد. او يادآور شد: تا مادامي كه سه مولفه اصلي حمايت، قيمت و نظارت اصلاح نشود، اقتصاد كشور رشد نخواهد كرد. سازمان بورس در كنار فعاليت‌هاي فني و تكنيكي بايد يكسري تعاملات نهادي هم در دستور كار خود قرار دهد تا به نتيجه درستي براي رفع موانع پيش روي خود برسد. حسيني تاكيد كرد: نبايد حكمراني دولت باعث اخلال در حقوق مالكانه شود كه در سال‌هاي اخير در صنايع مختلف شاهد اين معضل بوده‌ايم.

ارسال نظر