ايران به دنبال ايجاد بانك مشترك با برزيل است/ موانع عمده تجارت با برزيل

ماموريت برزيل براي واردات از ايران

۱۴۰۳/۰۵/۱۱ - ۰۱:۳۵:۰۷
کد خبر: ۳۱۷۸۳۴
ماموريت  برزيل  براي  واردات  از ايران

«نبود توافقنامه‌هاي تجارت آزاد و ترجيحي ميان ايران و برزيل»، تا امروز مهم‌ترين مانع توسعه روابط اقتصادي دو كشور بوده است.

تعادل |

«نبود توافقنامه‌هاي تجارت آزاد و ترجيحي ميان ايران و برزيل»، تا امروز مهم‌ترين مانع توسعه روابط اقتصادي دو كشور بوده است. يكي ديگر از موانع توسعه روابط اقتصادي دو كشور، مشكلات انتقال پول و روابط بانكي است كه دولت‌هاي ايران و برزيل بايد هرچه زودتر با تدابير خود، اين مشكل را از ميان بردارند. امضاي تفاهمنامه‌اي براي در نظر گرفتن معافيت‌هايي در زمينه صادرات و واردات محصولات كشاورزي ميان ايران و برزيل، ظرف ۱۰ سال گذشته تاكنون عملياتي نشده است. از اين رو، عضويت دو كشور در بريكس ظرفيت بسيار مناسبي براي توسعه همكاري‌هاي تجاري دو كشور به شما ر مي‌رود، كه نتوانسته‌اند از اين فرصت استفاده زيادي كنند. در حال حاضر برزيل به ايران 6-7 ميليارد دلار صادرات دارد و حجم صادرات ايران به برزيل حدود 100 ميليون دلار است. در مقابل، معاون رييس‌جمهور برزيل با اشاره به اينكه به دنبال افزايش واردات از ايران هستيم، گفت: از سوي رييس‌جمهور برزيل ماموريت دارم تا اقدامات لازم در زمينه تجارت ميوه، پسته و خاويار همكاري‌هاي خوبي داشته باشيم. در همين حال، رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و برزيل همچنين از عزم ايران براي ايجاد بانك مشترك با برزيل خبر داد.

 

آمادگي اتاق بازرگاني ايران

براي ارتباط با ساير دنيا

همايش تجاري ايران و برزيل روز گذشته در محل اتاق بازرگاني ايران برگزار شد. صمد حسن‌زاده در همايش تجاري كه با حضور ژرالدو آلكمين، معاون رييس‌جمهور برزيل برگزار شد، ضمن اشاره به مراسم تحليف رييس‌جمهوري، گفت: ايران علاقه‌مند به توسعه روابط اقتصادي خود با كشورهاي دوست و همسايه است و دولت تلاش مي‌كند فعالان اقتصادي بتوانند از مزايايي اين ارتباط و روابط اقتصادي بهره‌مند شوند. رييس اتاق ايران افزود: اقتصاد ايران در حوزه‌هاي مختلف ظرفيت‌هايي دارد و اميدواريم تجار و فعالان اقتصادي براي بهره‌گرفتن از اين ظرفيت‌ها برنامه و همكاري منسجمي داشته باشند. او با اشاره به روابط تجاري ايران و برزيل تصريح كرد: نبود توافقنامه‌هاي تجارت آزاد و ترجيحي ميان ايران و برزيل، از مهم‌ترين مانع توسعه روابط اقتصادي دو كشور بوده كه اميدواريم در اين دوره اين مانع برطرف شود. رييس اتاق ايران با شاره به زمينه‌هاي متعدد همكاري اقتصادي، اظهار كرد: ايران در حوزه توليدات پزشكي و دارويي، انرژي‌هاي تجديدپذير، نفت، گاز و پتروشيمي، معدني، صنايع خودرو، صنايع غذايي و كشاورزي و خدمات فني و مهندسي، زمينه‌هاي مناسبي براي همكاري‌هاي مشترك دارد و تقويت اين همكاري‌ها نياز به توسعه روابط دوجانبه دارد. او تاكيد كرد: اتاق ايران آمادگي لازم براي توسعه همكاري با كشورهاي دنيا را دارد و اميدواريم در توسعه همكاري با برزيل گام‌هاي خوبي برداشته شود.

 

معدن زمينه مناسبي براي همكاري است

در ادامه محمدرضا بهرامن، نايب‌رييس اتاق ايران از ظرفيت معدن در ايران گفت: در ايران پتانسيل بالايي در حوزه معدن وجود دارد، 7 درصد ذخاير معدني دنيا در ايران قرار دارد و اميدواريم فضاي بهره‌برداري براي اين معادن هم فراهم شود. در اين حوزه ايران و برزيل مي‌توانند همكاري خوبي داشته باشند. او ادامه داد: كشور برزيل يك كشور معدني است و ما آن كشور را الگوي همكاري براي خود مي‌دانيم و مي‌توانيم با برزيل همكاري اقتصادي داشته باشيم. براي همكاري بهتر از فعالان اقتصادي برزيل و فعالان حوزه معدن دعوت مي‌توانيم تا به ايران بيايند و با نيازها و ظرفيت‌هاي همديگر آشنا شويم و باهمديگر در ادامه مسير همكاري كرده و از تجربيات هم در حوزه آب، محيط زيست و كشاورزي و معدن استفاده كنيم.

 

با رفع موانع زمينه همكاري  در حوزه انرژي هموار شود

در ادامه اين نشست قدير قيافه، نايب‌رييس اتاق ايران هم با اشاره به ظرفيت‌هاي اقتصادي در حوزه نفت، گاز، معدن و كشاورزي برزيل، گفت: چند سال قبل ايران و برزيل در حوزه نفت و گاز در زمينه اكتشاف و حفاري، قراردادهايي را امضا كرده بودند ولي به دليل تحريم‌ها اين همكاري متوقف شد كه اميدواريم با رفع موانع بار ديگر زمينه همكاري در بخش انرژي فراهم شود. او ادامه داد: ايران و برزيل در بريكس ظرفيت بسيار مناسبي براي توسعه همكاري‌هاي تجاري دارند. در حوزه صنعت، تجارت و كشاورزي و موارد چون توليد آمونياك و اوره، دانش فناوري‌هاي نوين زمينه همكاري بالايي وجود دارد.

 

برزيل به دنبال توسعه تجارت با ايران

ژرالدو الدو الكامين معاون رييس‌جمهور برزيل امروز در همايش تجاري ايران و برزيل در اتاق بازرگاني ايران اظهار كرد: سال‌ها است كه روابط دوستانه‌اي ميان دو كشور وجود دارد و من اينجا هستم كه اين روابط را توسعه دهم. موانعي در توسعه همكاري‌هاي اقتصادي ميان دو كشور ايران و برزيل در بخش‌هاي مانند مانند پتروشيمي، انرژي، تجارت غذا، صنعت وجود دارد كه با همكاري با يكديگر مشكلات رفع مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه به دنبال افزايش واردات از ايران هستيم، گفت: از سوي رييس‌جمهور برزيل ماموريت دارم تا اقدامات لازم براي تقويت هرچه بيشتر روابط دو كشور را انجام دهم. معاون رييس‌جمهور برزيل افزود: روز گذشته، در ديدار با وزير كشاورزي ايران، گفت‌وگوهاي سازنده‌اي براي گشودن بازارهاي خودمان به روي تجار دو كشور، داشتيم. ما مي‌توانيم در زمينه تجارت ميوه، پسته و خاويار همكاري‌هاي خوبي داشته باشيم. وي با تأكيد بر اينكه بايد در راستاي تقويت روابط دو كشور حركت كنيم، گفت: فرصت‌هاي متعددي در حوزه سلامت و توليدات دارويي، مهندسي، صنعت و توليد كودهاي مورد نياز كشاورزي براي تجار دو كشور وجود دارد.

 

وزارت خارجه از بخش خصوصي ايران

حمايت مي‌كند

عيسي كاملي، مديركل امريكاي وزارت خارجه هم از لزوم تقويت حمايت وزارت خارجه از بخش خصوصي ايران گفت. ايران و برزيل روابط اقتصادي باثباتي دارند كه با عضويت ايران در بريكس، افق‌هاي جديدي در همكاري اقتصادي هموار خواهد شد.كاملي گفت: برزيل با وجود تحريم‌هاي مختلف، از ظرفيت‌هاي اقتصادي كه مشمول تحريم نيست، در رابطه با ايران استفاده مي‌كند. براي همين ايران و برزيل در حوزه تجارت صنايع غذايي، كشاورزي، بهداشتي و دارويي روابط خوبي دارند.

در اين نشست ادوارد گراديلونه، سفير برزيل در ايران هم از آينده روشن رابطه تجاري ايران و برزيل گفت و اينكه با وزير جهاد كشاورزي ايران، گفت‌وگوهايي براي گشودن بازارها به روي تجار دو كشور، داشتيم. ما مي‌توانيم در زمينه تجارت ميوه، پسته و خاويار همكاري‌هاي خوبي داشته باشيم. همچنين اين تجربه را مي‌توانيم در حوزه معدن و صنعت هم تكرار كنيم.

 

تعرفه‌هاي گمركي برزيل  براي كالاهاي ايراني زياد است

فخرالدين عامريان، رييس اتاق مشترك ايران و برزيل در اين نشست از مشكلات تجار ايراني در تجارت با برزيل گفت: نبود توافقنامه‌هاي تجارت آزاد و ترجيحي ميان ايران و برزيل، تا امروز مهم‌ترين مانع توسعه روابط اقتصادي دو كشور بوده است. يكي ديگر از موانع توسعه روابط اقتصادي دو كشور، مشكلات انتقال پول و روابط بانكي است كه دولت‌هاي ايران و برزيل بايد هرچه زودتر با تدابير خود، اين مشكل را از ميان بردارند.

رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و برزيل همچنين از عزم ايران براي ايجاد بانك مشترك با برزيل خبر داد و گفت: در تلاش هستيم با ارتباط‌گيري با دو بانك برزيلي و ايجاد بانك مشترك بين ايران و برزيل مبادلات تجاري با اين كشور را به صورت مستقيم انجام دهيم، نتيجه اين امر در آينده اعلام خواهد شد. او ادامه داد: تعرفه‌هاي گمركي در حوزه‌هاي مختلفي مانند فرش و ساير محصولات براي ايران خيلي زياد است؛ اميدواريم اين موضوع بررسي شود و مشكلات تجار ايراني برطرف شود. در حال حاضر برزيل به ايران 6-7 ميليارد دلار واردات دارد و حجم صادرات ايران به برزيل حدود 100 ميليون دلار است كه اميدواريم به يك ميليارد دلار برسد. همچنين درخواست ما توجه به ظرفيت‌هاي تجارت به شيوه تهاتر است.

لودمار گونسالوس دآگيارنتو، معاون وزير در بخش توسعه تجارت، علوم و فناوري، نوآوري و فرهنگ برزيل از سابقه تاريخي دوستي ايران و برزيل گفت: اميدواريم از اين ظرفيت‌هاي خوب دوستي، در حوزه تقويت روابط اقتصادي استفاده كنيم. البته ما ما علاقه‌مند هستيم تجارت با ايران را بيشتر كرده و صادرات را افزايش دهيم.

در اين نشست، سفراي كشورهاي آرژانتين، مكزيك، شيلي و پرتغال نيز حضور داشتند.

ارسال نظر