معطلي كاميون‌هاي حامل برنج پاكستاني در مرز تفتان​

۱۴۰۳/۰۵/۱۴ - ۰۱:۵۲:۴۸
کد خبر: ۳۱۸۰۱۲

امان‌الله كهرازهي، عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران و پاكستان در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا از تكرار معطلي طولاني‌مدت كاميون‌هاي حامل برنج در مرز دو كشور خبر داد و گفت: واردات برنج پاكستاني به ايران در شرايطي ممنوع شده كه هنوز حجم قابل‌توجهي برنج در گذرگاه مرزي تفتان از مرز عبور نكرده و شمار چشمگيري از كاميون‌هاي حامل برنج در مرز معطل مانده‌اند و امكان ورود به ايران را تا پايان ممنوعيت‌ها در ابتداي آذرماه ندارند،

امان‌الله كهرازهي، عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران و پاكستان در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا از تكرار معطلي طولاني‌مدت كاميون‌هاي حامل برنج در مرز دو كشور خبر داد و گفت: واردات برنج پاكستاني به ايران در شرايطي ممنوع شده كه هنوز حجم قابل‌توجهي برنج در گذرگاه مرزي تفتان از مرز عبور نكرده و شمار چشمگيري از كاميون‌هاي حامل برنج در مرز معطل مانده‌اند و امكان ورود به ايران را تا پايان ممنوعيت‌ها در ابتداي آذرماه ندارند، اين امر باعث شده كرايه حمل بار از مرز تفتان به زاهدان از ۲۵ ميليون تومان به ۹۰ ميليون تومان افزايش يابد، اين برنج‌ها در بازه قيمتي ۸۴۰ دلار تا ۱۱۵۰ دلار در هر تن درب كارخانه در لاهور خريداري شده تا در مرز تفتان تحويل داده شود.

 وي افزود: دليل تاخير در عبور برنج از مرز، ضعف عملكرد در گمركات است، اگر سرعت عبور بار در سه گذرگاه مرزي باثبات باشد ديگر تاخيرات پيش‌بيني نشده در تردد كالا صورت نمي‌گيرد و بازرگانان اينچنين زيان نمي‌بينند.  كهرازهي يادآور شد: از سه گذرگاه زميني كه امكان ورود وجود ندارد و در صورت واردات كالا از بنادر هم تعرفه‌هاي گمركي به قدري بالاست كه صرفه اقتصادي ندارد.  عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني زاهدان اظهار كرد: مشكل ضعف زيرساخت و تاثير آن بر كندي واردات كالا تنها به برنج محدود نمي‌شود چندي پيش و در ابتداي فصل ورود انبه نيز همين مشكل در گذرگاه‌هاي مرزي برقرار بود و در پي همين مشكلات بازرگانان ايراني و پاكستاني به حضور در اتاق مشترك از ضعف عملكرد گمركات شكايت كردند، خواسته آنها ارتقاي زيرساخت‌ها براي عبور بار از گذرگاه‌هاي مرزي و فعاليت ۲۴ ساعته گمركات است.  محمد تهي‌دست، ديگر عضو هيات رييسه اتاق مشترك بازرگاني ايران و پاكستان نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا ضعف زيرساخت‌ها در گذرگاه‌هاي مرزي ايران و پاكستان را تاييد كرد و گفت: براي حل مشكل معطلي كاميون‌ها در مرزها مي‌توان در گذرگاه‌ها انبارها و سردخانه‌هايي برپا كرد تا دست‌كم بار از كاميون پايين آورده شود و كاميون معطل نماند.  وي در تشريح آنچه به معطلي كنوني بار برنج در مرز ايران و پاكستان انجاميده توضيح داد: چندي پيش بخش‌نامه‌‌اي خلق‌الساعه واردات برنج را با اختلال روبرو كرد، اين بخش‌نامه هر چند لغو شد اما مانع واردات برنج در زمان مقتضي بود.  وي تصريح كرد: ضعف مديريت و ضعف زيرساخت و خسارات برآمده از آن سال‌هاست كه در گذرگاه‌هاي مرزي دو كشور ايران و پاكستان برقرار است و تا زماني كه اين ضعف‌ها برطرف نشود معطلي‌ها و خسارات برآمده از آنها تداوم دارد.  تهي‌دست گفت: منظور از ضعف زيرساخت قطعي برق، قطعي سيستم و مشكلاتي از اين قبيل است، به گونه‌اي كه پيش‌تر و زماني كه ترخيص‌ها غيرسيستمي صورت مي‌گرفت اوضاع بهتر بود همچنين براي بهبود تردد كالا در اين مسير نياز به تامين چندهزار كاميون و فعاليت شبانه‌روزي گمركات است البته استاندار سيستان و بلوچستان دستور فعاليت ۲۴ ساعته گمركات را داده است اما هنوز اين اتفاق نيفتاده است.  وي در نهايت اظهار كرد: در حال حاضر، علاوه بر سه گذرگاه مرزي ۱۵ بازارچه مرزي هم در مرز مشترك ايران و پاكستان برقرار است و گذرگاه‌هاي مرزي ايران و پاكستان به عنوان مسير ترانزيت كالا به تركيه و روسيه استفاده مي‌شود.

ارسال نظر